آبشار آتشین آمریکا | آبشار هورس تِیل | معرفی آبشار آتش آمریکا

تو این آبشار مرگبار به جای آب، آتش میریزه! + عکس

یکی از حیرت انگیزترین آبشار های دنیا آبشار آتشین آمریکا است که از آن به جای آب گدازه های آتش جاری است.

آبشار آتشین آمریکا
ویکی گردی:

آبشار آتشین آمریکا که آبشار هورس تِیل که به معنی دم اسب است در پارک ملی یوسمیت در کالیفرنیا یک نمایش شگفت انگیز است. آبشار آتشین آمریکا فصلی در اوایل زمستان و اوایل بهار جریان دارد و در سمت شرق ال کپیتان به پایین می ریزد، و در پس زمینه آن یکی از برجسته ترین دیوارهای گرانیت در کل پارک را خواهید دید. شاید در زمان نامناسب که آبشار آتشین آمریکا را ببینید، چندان هم حیرت انگیز به نظر نرسد اما از اواسط فوریه، زمانی که هوا مناسب باشد، در آخرین ساعاتی که آفتاب به این آبشار می تابد، شما به طرز حیرت انگیزی می بینید که رنگ این آبشار نارنجی شده و گویا به جای آب آتش از آن روان است.

شاید اولین افرادی که این آبشار را به این صورت دیده اند، با خود به این فکر کرده اند که شاید یک حفره آتشفشانی در بالای این صخره وجود دارد و این چیزی که می بینند، نه آب، بلکه لاوا یا گدازه های آتشفشان است.

در این آبشار به جای آب خون جاریست! + عکس

آبشار آتشین آمریکا

هر ساله، صدا عکاس و دوستدار طبیعت و آن هایی که از پارک ملی یوسمیت دیدن می کنند، به دیدن این آبشار می آیند تا این صحنه حیرت انگیز را تماشا کرده و عکس های بسیار جالبی از آن بگیرند.

درخشش آبشار

آبشار آتشین یوسمیت بسیار با ظرافت است و نیاز به تعدادی از مواد تشکیل دهنده دارد که با هم ترکیب شده و بتوانند این درخشش زیبا را به وجود آورند. اول و مهم تر از همه این است که آبشار باید جاری باشد، پس می توان گفت که هوا باید آنقدر گرم باشد که بتواند برف های منتهی به این آبشار را آب کرده تا آبشار را به جریان درآورد. اگر هوا زیادی سرد باشد، همانطور که انتظار می رود برف ها به صورت یخ باقی خواهند ماند و آبشار آتشین یوسمیت، به جریان نخواهد افتاد.

باید بدانید که این آبشار به طور کلی توسط آب شدن برف ها و نه هیچ روش دیگری به وجود می آید. از آنجایی که هیچ رودخانه یا جویباری به این آبشار نمی رسد، در دیگر مواقع سال که از آب شدن برف ها می گذرد و یا هوا بسیار سرد است، آن را نخواهید دید. در پاییز، رگه های آفتاب درست در همان زاویه مناسب برای به وجود آمدن آبشار آتشین به آن می تابد، اما از آنجایی که آبی در آن جریان ندارد و هوا سرد است، نمی توان این آب شبیه به آتش را مشاهده کرد.

آبشار آتشین آمریکا

دومین مورد مربوط به آسمان است. اگر آسمان حتی ابر کوچکی داشته باشد این پدیده شکل نمی گیرد. پس می توان گفت که هوا در غروب هنگام باید کاملا صاف باشد. هیچ ابر، باران و یا برفی نباید در آسمان باشد و ببارد، زیرا در این صورت نور آفتاب مسدود خواهد شد و به این آبشار نخواهد رسید. خوشبختانه، هوای زمستان در یوسمیت بسیار متغیر است. حتی اگر روزی با ابرهای متراکم شروع شود، امکان این وجود دارد که به مرور ابرها کنار رفته و هوا صاف و خالی از هرگونه ابری شود.

آبشار زیر آب حیرت انگیز ترین جاذبه دیدنی + عکس

دره یوسمیت

دره یوسمیت توسط اروپایی ها در سال ۱۸۵۱ کشف شد اما در آن زمان حتی اشاره کوچکی هم به این آبشار آتشین نشد. احتمال می رود که هیچکس در زمان مناسب به آبشار نگاه نمی کرده و آن را به این صورت بسیار عجیب و شگفت انگیز ندیده بوده است. در سال ۱۹۷۳، این پدیده برای اولین بار توسط عکاسی به نام گلن روول (Galen Rowell) به تصویر کشیده شد. البته تا زمان ظهور اینترنت با اینکه دره یوسمیت شناخته شده بود، اما آبشار آتشین یوسمیت همچنان ناشناخته باقی مانده بود.

بلندترین آبشار

اگر ویژگی خاص این آبشار را کنار بگذاریم، هنوز هم آبشار یوسمیت ارزش بالایی دارد. آبشار آتشین یوسمیت دومین آبشار بلند در دره یوسمیت است که بدون هیچ منبع رودخانه ای، آب از آن جریان پیدا می کند. بلندترین آبشار در طرف دیگر ال کپیتان است و البته آن تنها هم در فصل های خاصی جاری است. این آبشار بلند به نام ریبن (Ribbon Falls) معروف است که البته مانند آبشار آتشین روی دیواره عمودی به پایین نمی ریزد، بلکه در اواسط آن، صخره ای مسیرش را منحرف می کند.

آبشار آتشین آمریکا

قبل از آنکه بروید بخوانید

در سال های اخیر، از آنجایی که این آبشار بسیار پر بازدید شده است، شاید نیاز به رزرو داشته باشید برای آنکه از آن دیدن کنید.

بهترین جایی که می توانید این آبشار را دیده و لذت ببرید احتمالا بخش پیک نیک ال کپیتان (El Capitan picnic area) است. این محوطه کمتر از ۳ کیلومتر از یوسمیت لاج قرار گرفته است. در اواخر فوریه، احتمالا شما با صف عظیمی از عکاسانی مواجه خواهید شد که در سطوح مختلف و از زاویه های مختلف می خواهند از این آبشار عکاسی کنند.

البته می توان گفت که خاص ترین عکس ها زمانی گرفته می شود که عکاسان زاویه خاصی کشف می کنند. به گفته یکی از عکاسان معروف، نانسی رابینز، جاهای زیادی هستند که عکس های این آبشار، بسیار شگفت انگیز خواهد بود. بهتر است دنبال جاهایی بگردید که نور پس زمینه آبشار، آفتاب غروب باشد، برای مثال جاهایی نظیر کنار رودخانه یا روی لبه ها.

پارک ملی یوسمیت |Yosemite National Park

یوسمیت یکی از پارک ملی های ایالت متحده است که در بخش غربی سیرا نوادا در کالیفرنیا واقع شده است. این پارک حدودا ۷۴۷۹۵۶ هکتار مساحت دارد و از سال ۱۹۸۴، به عنوان یکی از میراث های جهانی در نظر گرفته شد. این پارک ملی که جایگاه آبشار آتشین یوسمیت نیز هست، به خاطر صخره های گرانیتی، آبشارهای بی نظیر، رودخانه های زلال، دریاچه ها، کوه ها، یخچال های طبیعی و به طور کلی تنوع بیولوژیکی‌اش معروف می باشد.

منبع: الی گشت
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر