کوه های مریخی | معرفی کوه های مریخی چابهار | کوه های مریخی در ایران

تکه ای از مریخ در ایران | کوه های مریخی چابهار + عکس

دیگه نیازی نیست برای دیدین کوه های مریخی از اینجا تا مریخ برین. بیاینتا کوه های مریخی ایران رو بهتون معرفی کنم.

کوه های مریخی
ویکی گردی:

کوه های مریخی در چابهار یکی از شگفت انگیزترین جلوه های طبیعت هستند که تصویر مریخ را تداعی می کنند. در حدود ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری شهر پابهار، به کوه هایی بر می خوریم که انگار از سیاره ی دیگری هستند. کوه های مریخی، کوه هایی به رنگ طوسی و سفید هستند که قدمت آنها به ۴ تا ۵ میلیون سال قبل تخمین زده شده است. کوه های مریخی ارتفاع های متفاوتی دارند و در بعضی از جاها ممکن است کمتر از ۱۰ متر و در بعضی از جاها به بیشتر از ۱۰۰ متر برسد و برخلاف ظاهر نرمی که دارند، فوق العاده سخت هستند و در صورتی که بخواهید از آنها بالا بروید باید صخره نوردی بلد باشید.

زمین شکافی پدیده ی کوه های مریخی

شاید برایتان سوال باشد که شکل عجیب این کوه ها از کجا آمده است. در واقع این کوه ها، از نظر زمین شناسی، به آنها زمین بد (Badland) گفته یم شود چون نمی توان روی آنها کشاورزی یا دامداری کرد و به همین دلیل از این نظر ارزشی ندارند و علاوه بر این، در این منطقه ریزش باران به اندازه ای کم است که هیچ گیاه و حتی علفی نمی تواند در آن بروید و به همین دلیل به آن سرزمین بد گفته می شود.

کوه های مریخی

طبق گفته ی زمین شناسان و باستان شناسان، روی این کوه ها، شیارها و روسب هایی وجود دارد که در اثر فرسایش در طول هزاران سال بوجود آمده اند و کوه هایی به این زیبایی خلق کردده اند. جالب است بدانید که جستجوهای زیادی در این کوه ها انجام شده است و محققان در این جستجوها، صدف و بقایای جانداران را کشف کردهاند که این موضوع نشان دهنده ی این است که این کوه ها در گذشته های دور زیر دریای عمان بوده اند. کوه هایی که از بقایای جاندارن به همراه رسوبات اهکی و ماسه و خاک تشکیل شده اند و بخاطر فرسایش بوجود آمده، اشکالی شبیه به ناهمواری های سطح مریخ را بوجود آورده اند.

چطور برویم؟

چابهار را به سمت گواتر طی کیند. بعد از پیمودن ۴۰ کیلومتر به این پدیده خارق العاده می رسید.

کوه های مریخی

منبع: الی گشت
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر