بیابان فارافرا | بیابان مصر | بیابان عجیب مصر | بیابانی که رنگ عوض می کند

این بیابان عجیب، 3 بار در روز تغییر رنگ میده! | عکس های زیبا از بیابان فارافرا در مصر

اگر علاقه‌ مند به جاذبه‌ های طبیعی هستید با ویکی گردی همراه باشید تا با بیابان فارافرا در مصر بیشتر آشنا شویم.

بیابان فارافرا
ویکی گردی:

بیابان فارافرا مصر یک منطقه به مساحت ۹۸۰ کیلومترمربع در صحرای غربی و در بین واحه‌های دخلا (Dakhla) و بهاریا است. واحه‌ها نقطه‌های سرسبز در میان صحرا هستند که پیرامون یک چشمه یا یک چاه به وجود می‌آیند. بیابان فارافرا مصر در زبان عربی به معنای «چشمه گازدار» است و در مصر باستان به بیابان فارافرا مصر «سرزمین گاو» می‌گفتند.

این بیابان دارای ۵۰۰۰ نفر جمعیت بادیه‌نشین محلی در شهر فارافرا است. این شهر معماری سنتی، ساده و گِلی دارد و هنوز هم مردم منطقه از روش‌های سنتی برای ساخت‌وساز استفاده می‌کنند. از مهم‌ترین و دیدنی‌ترین قسمت‌های بیابان فارافرا در مصر می‌توان به چشمه‌های آب گرم بیرسیتا و دریاچه المفید اشاره کرد.

بیابان فارافرا

بخشی از این بیابان با نام صحرای سفید یا صحرا البیدا جزو عجیب‌ترین پدیده‌های زمین‌شناسی است. این منطقه در ۴۵ کیلومتری شمال شهر قصار الفارافرا  قرار دارد. صحرای سفید با مساحت تقریباً ۳۰۰ کیلومتر مترمربع در سال ۲۰۰۲ به‌عنوان منطقه‌ی حفاظت شده معرفی شده است. بلندترین نقطه این صحرا با ارتفاع ۳۵۳ متر از سطح دریا در منطقه‌ی القس ابوسعید قرار دارد و پایین‌ترین نقطه آن هم با ارتفاع ۳۲ متر از سطح دریا در وادی هنس واقع شده است.

صحرای سفید یا صحرای البیدا پر از سنگ‌های گچی بزرگ به رنگ سفید است. این سنگ‌ها در اثر فرسایش باد و ماسه‌ها ایجاد شده‌اند و منظره بسیار تماشایی دارند. این اشکال عجیب و دیدنی بر اساس شکل ظاهری و حالت‌هایی که دارند نام‌گذاری شده‌اند. از معروف‌ترین اسامی صخره‌های صحرای سفید می‌توان به صخره‌های یکپارچه، صخره‌های بستنی، صخره‌های قارچی شکل، صخره‌های صاف و صخره‌های چادری اشاره کرد.

بیابان فارافرا

بخشی از این صحرا که با نام بیابان قدیمی شناخته می‌شود در نزدیکی جاده قرار دارد. با وسایل نقلیه به‌راحتی قابل‌دسترس است. اما بخش دیگری با نام «بیابان جدید» در این صحرا وجود دارد که فقط از طریق بیابان و به‌وسیله شتر می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. این بخش رنگ سفیدتری دارد و تخته‌سنگ‌های آن بزرگ‌تر، بلندتر و عجیب‌تر هستند.

تغییر رنگ صحرای سفید بیابان فارافرا در مصر

تغییر رنگ صحرای سفید بیابان فارافرا در مصر برای گردشگران بسیار عجیب است. تصویر سفید گچی این صحرای حیرت‌انگیز در گرمای ظهر، رنگ سفیدتری به خود می‌گیرد. اشکال  عجیب‌وغریب و تخته‌سنگ‌های آن روشن‌تر از همیشه دیده می‌شوند. با نزدیک‌شدن غروب خورشید، این صحرا در زیر باریکه‌های نور به رنگ طلایی درمی‌آید . هنگامی که آسمان ابری می‌شود، صحرای سفید به رنگ تیره مایل به مشکی دیده می‌شود. بدون شک این تغییر رنگ یکی از عجیب‌ترین پدیده‌های طبیعی در دنیاست.

حیات‌ وحش صحرای سفید

همان‌طور که گفته شد صحرای سفید یک منطقه‌ی حفاظت شده است. حیوانات مختلفی در این منطقه‌ی گرم و خشک زندگی می‌کنند. غزال شاخ باریک یکی از ارزشمندترین گونه‌های حیات‌وحش صحرای سفید بیابان فارافرا در مصر است که در خطر انقراض قرار دارد. از دیگر حیوانات این منطقه می‌توان به جبیر یا غزال دورکاس، شغال، گوسفند بربری، روباه شنی یا روباه روپل، روباه قرمز، روباه صحرا یا روباه فنک، گربه شنی، جربیل (نوعی جونده) و پرندگانی مانند چکاوک هدهدی، گنجشک تاج سفید و چک‌چک اشاره کرد.

تاریخچه صحرای سفید

تاریخچه صحرای سفید بیابان فارافرا در مصر اطلاعات زیادی درباره‌ی نحوه تشکیل این بیابان در اختیار ما می‌گذارد. در سال‌های دور صحرای سفید در بستر دریا بود و لایه‌های رسوبی صخره‌های این منطقه به‌وسیله موجودات دریایی بعد از خشک‌شدن دریا تشکیل شده است. پس از خشک‌شدن دریا، این بیابان زمین همواری بود که گیاهان، درختان و دریاچه‌های زیادی در آن پدید آمدند و حیواناتی مانند زرافه، فیل و دیگر حیوانات در این منطقه به‌صورت گله‌ای پرسه می‌زدند. همچنین دریاچه‌های این منطقه پر از ماهی بودند و در مجموع صحرای سفید شکارگاه بسیار خوبی برای انسان‌های ماقبل تاریخ محسوب می‌شد. اما باگذشت زمان و تغییر اقلیم کم‌کم دریاچه‌ها خشک شدند و گیاهان و درختان منطقه از بین رفتند و در نهایت صحرای سفید امروزی به وجود آمد.

بیابان فارافرا

جالب است بدانید امروزه با وجود گذشت زمان طولانی از خشک‌شدن دریای این منطقه، هنوز هم بخش‌هایی از صخره‌های آن به شکل امواج دریا هستند. با تماشای این صخره‌ها گردشگران راحت‌تر می‌توانند دریای باستانی منطقه را تصور کنند.

بهترین زمان بازدید

بهترین زمان بازدید ازاین بیابان بین ماه‌های نوامبر و مارس است. در این بازه زمانی آب‌وهوای منطقه معتدل بوده و مناسب‌تر از دیگر اوقات است. در ماه‌های دسامبر و ژانویه که اوج گردشگری هستند تعداد مسافران به‌شدت افزایش پیدا می‌کند و اگر در این ایام راهی مصر و بیابان فارافرا شوید ممکن است ازدحام جمعیت شما را آزار دهد.

منبع: الی گشت
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر