سوغات و صنایع دستی کرمان | معرفی سوغات و صنایع دستی کرمان

سوغات کرمان چیه؟ | معرفی سوغات و صنایع دستی کرمان + عکس

کرمان علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و گردشگری، سوغات و صنایع دستی متنوع و گوناگونی دارد. در ادامه با معرفی سوغات و صنایع دستی کرمان همراه ما باشید.

سوغات کرمان
ویکی گردی:

در این قسمت به بررسی سوغات و صنایع دستی کرمان می پردازیم. کرمان به لطف تولیدات مرغوب خود، چندین سال است که رتبه نخست صادرات غیرنفتی کشور را نیز از آن خود کرده است. بسیاری از این تولیدات و محصولات جنبه سوغاتی نیز دارند و در میان گردشگران داخلی و خارجی شناخته‌شده هستند. سوغات و صنایع دستی کرمان بسیار متنوع بوده و منحصر به خود استان کرمان هستند. اگر برای آشنایی بیشتر با سوغات و صنایع دستی کرمان هیجان‌زده شده‌اید، با ویکی گردی همراه باشید.

 

1. قاووت

قاووت

قاووت ترکیبی بی نظیر و قدیمی از چند گیاه است که به صورت پودری شیرین و قهوه ای رنگ در بازار فروخته می شود. در زبان عامیانه آن را با نام «قُوَتو» می شناسند و بسته به گیاهان موجود در ترکیب آن انواع مختلفی با خواص متفاوت برایش در نظر می گیرند. قوتوی چهل گیاه که از مرغوب ترین نوع به شمار می آید از ترکیب بذر گیاهانی مانند سیاه دانه، خرفه، قهوه، تخم کتان، موردانه، کنف و ... به دست می آید.

آشنایی با سوغات و صنایع دستی گیلان

انواع دیگری از آن نیز با ترکیب نخود یا یک مغز مانند پسته، نارگیل و شکر تهیه می شود. انواع قوتو نام های مختلفی همچون قوتوی خشخاشی، پسته ای، نارگیلی، نخودی و … دارند. ترکیب این گیاهان به شکل اصولی و با توجه به خواص هر یک تهیه می شود چرا که در هر ترکیب اثرات مضر باید خنثی شوند. به دلیل همین ترکیبات اصولی است که قوتو منبع غنی امگا3 و 6 ، ویتامین های ای، بی و دی، آنتی اکسیدان های طبیعی، آهن، فسفر و کلسیم است.

2. کلمپه

کلمپه

شیرینی کلمپه با تاریخ کرمان پیوند خورده است و در سال های قبل به روش سنتی و با روغن حیوانی، خرمای تولید شده در کرمان، گیاهان معطر، گردو و دیگر مغزها و آتش هیزم پخته می شد. امروز هم این روال در  کارگاه های صنعتی ادامه دارد و شیرینی های خوشمزه روانه بازار می شود.

کلمپه در ظاهر شبیه یک کلوچه است که نقش و نگار دارد؛ اما با خوردن آن متوجه طعم مواد داخل آن که خرما و مغز است می شوید. بسته به اینکه خرمای درون این شیرینی با چه مغزی ترکیب شده باشد انواع مختلف کلمپه مشخص می شود. معروف ترین این شیرینی، نوع گردویی آن است و اگر خوب برشته شده باشد به عنوان مرغوب ترین نوع به حساب می آید. به دلیل اینکه در طبخ این شیرینی از شهد خرما استفاده می کنند ضرر کمتری نسبت به سایر شیرینی ها دارد.

۱۰ تا از خوشمزه ترین خوراکی های سنتی یزد که برای سوغاتی عالین! + عکس

3.  پسته

پسته

با ورود به بازار کرمان پسته های خندان به شما چشمک می زنند. اگرچه رفسنجان به پسته هایش معروف است؛ اما سیرجان، زرند و راور از بازار پسته عقب نمانده اند و محصولات خوبی را به بازار عرضه می کنند. پسته های کرمان در انواع کله قوچی، اوحدی، رباطی، ممتاز، قرمز و واحدی هستند.

4. برشتو

برشتو

برشتو شیرینی خوشمزه لوزی شکلی است که به نام برشتوک هم شناخته می شود. این سوغاتی خوشمزه را با ترکیب آرد سرخ شده در روغن، شکر یا خرما، پودر هل و آرد نخودچی تهیه می کنند. به نوعی که در آن خرما به کار رفته باشد برشتوی خرما می گویند.

معرفی 8 تا از بهترین شیرینی های سنتی خوزستان! + عکس

صنایع دستی کرمان

1. قالی کرمان

قالی

در قالی کرمان طرح های شاه عباسی، افشان، ترنجی، خوشه، برگ فرنگی، درختی، شکارگاه و قاب قرآنی دیده می شود. قالیبافی علاوه بر شهر کرمان در مناطق رفسنجان، جوبار، ماهان، روار،کوهپایه، چترود، خانوک، هوتک، سرآسیاب و سردار نیز رواج دارد. استفاده از پشم مرغوب و نخ پنبه ای یکی از دلایل شهرت قالی کرمان است. 

یکی از انواع بسیار مهم قالی در استان کرمان قالیچه افشاری است که در منطقه سیرجان بافته می شود. نام این نوع قالیچه از بافندگان آن نشأت می گیرد چرا که تار و پود آن را ایل افشار که به کرمان کوچ کرده اند در هم می آمیزند. طرح ها و رنگ های این قالیچه از ایلی به ایل دیگر متفاوت است؛ نقش ها شکستگی خاصی مانند نقش مرغی دارند و یا همچون نقش ترنجی به نگاره های کوچک مزین شده اند. اصالت قالیچه های کرمان در کارهای ایلات افشار کاملا قابل لمس است و درهم آمیختگی هنر مردم آذربایجان و کرمان در نقشه و طرز بافت آنها به خوبی دیده می شود.

2. گلیم بافی

گلیم

 

خرید گلیم کرمان یکی از انتخاب هایی است که در سفر به این استان پیش روی شما قرار دارد. معروف ترین گلیم کرمان با نام شیریکی پیچ یا سوزنی شناخته می شود و این نامی است که بافندگان ایلیاتی و گاه روستایی کرمان به آن نسبت داده اند. ظاهر این گلیم همچون قالی است و برای بافتنش هم همانقدر هنر و تجربه و وقت لازم است. 

 3. ظروف مسی

ظرو مسی

پای به بازار قدیم کرمان که بگذارید صدای ابزار ساخت اشیای مسی در گوش تان می پیچد. هنر مسگری از قدیم الایام در کرمان رواج دارد و استادکاران در این استان هنوز هم مشغول تولید محصولاتی همچون کشکول، سینی، تابلو، قابلمه، ظروف غذا خوری از مس هستند. 

4. جاجیم

جاجیم

 جاجیم گونه‌ای زیرانداز دورویه و بدون پرز از پارچه کلفتی شبیه به پِلاس اما نازکتر از آن است. بافت آن در بسیاری از نقاط ایران رواج دارد و نخ‌های رنگین و ظریف پشمی یا پنبه‌ای یا تلفیقی از آنها، تار و پود جاجیم ها را می سازند.

منبع: کارناوال
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر