سوغات یزد | معرفی سوغات یزد

سوغاتی های خوراکی یزد چیه؟ | 10تا از خوشمزه ترین خوراکی های سنتی یزد + عکس

شعر یزد یکی از شهرهای معروف با خوراکی‌های خوشمزه است. اگر قصد خرید سوغات یزد رو دارید با ویکی گردی همراه باشید.

سوغات یزد
ویکی گردی:

شهر یزد به عنوان یکی از قدیمی ترین شهر های ایران و حتی جهان علاوه بر مکان های تاریخی و دیدنی دارای خوراکی بسیار خوشمزه است که می توانید به عنوان سوغات یزد بخرید. یزد مردمانی خون‌گرم و مهمان‌نواز دارد که با سوغات یزد از میهمانان این شهر پذیرایی می‌کنند. خرید سوغاتی در شهرهای متمدن و تاریخی لذت خاص خودش را دارد؛ به ویژه شهرهایی که خوراکی‌های خوشمزه مخصوص خود را داشته باشند. با ما همراه باشید تا از سوغات یزد بهتون بگم.

 

1. کیک یزدی

کیک یزدی

امکان ندارد کسی تا به حال اسم کیک یزدی را نشنیده باشد یا حداقل یک بار نخورده باشد. کیک یزدی را علاوه بر شهر یزد میتوان تقریبا در تمامی شهر های ایران پیدا کرد. کیک یزدی پیشنهاد خوبی برای یک سوغاتی سنتی و بسیار خوشمزه میباشد.

مواد لازم در تهیه آن، تخم مرغ، شکر، روغن جامد یا کره، آرد سفید، نمک میوه، جوش شیرین، بیکینگ پودر، ماست یا شیر، هل و در صورت دلخواه مقداری کشمش و خلال پسته است.

سوغات کرمان چیه؟ | معرفی سوغات و صنایع دستی کرمان + عکس

2. باقلوا یزدی

 

باقلوا یزدی

باقلوای یزدی هم مانند کیک یزدی از محبوبیت زیادی برخوردار است و کمتر کسی است که این شیرینی خوش مزه و خوش طعم را نشناسد. این شیرینی قدیمی ترین شیرینی در یزد نیز میباشد و بسیار پر طرفدار است.

 باقلوا یزدی در ایران به شکل‌های مختلف همچون لوزی، مربعی و لوله‌ای و در انواع طعم‌های پسته ای، گردویی ،بادامی، نارگیلی و کاراملی با مواد اولیه نظیر: گلاب، شکر، هل، آرد، بکینگ پودر، زرده تخم مرغ، خاک قند، شیر، روغن تهیه می‌شود.

بدون این سوغات تهران به شهرتون برنگرد!!! + عکس

3. قطاب یزد

قطاب یزد

سوغاتی های یزد آنقدر متنوع هستند که برای هر گردشگر یزد جذاب میباشد. یکی از این سوغاتی های یزد قطاب یزد است که بسیار معروف است. لایه خارجی قطاب یزدی با روغن سرخ میشود و درون آن به شکر آغشته شده و پودر هل هم عطر و طعم مضاعفی را به آن افزوده است.

قطاب یزدی از دو بخش لایه خارجی و مغز داخلی تشکیل شده‌است. لایه خارجی آن که نانی سرخ شده در روغن است از آرد گندم، شیر یا ماست و زرده تخم مرغ تشکیل شده‌است که پس از طبخ در پودر قند غلطانده می‌شود. مغز داخلی این شیرینی نیز از مخلوط پودر بادام، پودر قند و هل تشکیل شده‌است.

آشنایی با سوغات و صنایع دستی گیلان

4. پشمک یزد

پشمک یزد

بعید است کسی پشمک را امتحان نکرده باشد حال چه پشمک یزدی و یا غیر آن. اما پشمک یزدی بخاطر مواد استفاده شده در آن از محبوبیت خوبی برخوردار است. این شیرینی سنتی میتواند گزینه مناسبی برای انتخاب سوغات یزد باشد.

پشمک پشمک از شیرینی های بسیار لذیذ، سبک و جذاب استان یزد است. نام پشمک با نام یزد گره خورده است گرچه در هر جای دیگری ممکن است آن را درست کنند و جذابیت فراوانی برای کودکان دارد. مواد تشکیل دهنده پشمک، آرد، روغن وشکر و... می باشد.

 

5. شیرینی حاج بادامی

شیرینی حاج بادامی

این شیرینی بسیار مقوی است و از پودر بادام، تخم مرغ، پودر هل، پودر قند و غیره تشکیل شده و بسیار خوشمزه و لذیذ است. حاج بادامی بیشتر در یزد شناخته شده و بیشتر آن را با عنوان یزد میشناسند. این شیرینی سوغات مناسبی میباشد.

معرفی سوغات و صنایع دستی تبریز

6. نقل یزدی

نقل یزد

معمولا شیرینی را با چای استفاده میکنند و یکی از شناخته شده ترین شیرینی ها نقل میباشد. نقل یزدی بسیار پر طرفدار و لذیذ است. این شیرینی خوش عطر چندین نوع دارد که با توجه به سلیقه خود میتوانید یکی یا چند نوع آن را خریداری کنید.

نقل یزدی معمولا شیرینی را با چای استفاده میکنند و یکی از شناخته شده ترین شیرینی ها نقل میباشد. نقل یزدی بسیار پر طرفدار و لذیذ است. این شیرینی خوش عطر چندین نوع دارد که با توجه به سلیقه خود میتوانید یکی یا چند نوع آن را خریداری کنید

 

7. نان برنجی

نان برنجی یزد

نان برنجی را معمولا با نام کرمانشاه میشناسند اما در یزد هم نان برنجی مخصوص خود را دارند و با طعم و عطر مخصوص به خود آن را سرو میکنند. نان برنجی یزد هم یکی از سوغاتی است که با چای طعم دیگری دارد و لذت بیشتری را تداعی میکند.

نان برنجی یزدی نیز از جمله شیرینی‌های معروف یزد است که در تهیه آن از آرد برنج، تخم‌مرغ، شکر، آرد سفید، هل، روغن و گلاب استفاده می‌شود. شیرینی نان برنجی، عطر و طعمی بسیار خوش داشته و نوع اصیل و یزدی آن، زمانی که به دهان می‌گذارید، پودر شده و هضم راحتی نیز دارد.

8. شیرینی پنجره ای

شیرینی پنجره ای یزدی

یکی دیگر از سوغاتی ها یزد که مزه و طعم بسیار لذیذی دارد شیرینی پنجره ای یا نان مقنا است. به خاطر ظاهر این شیرینی خوشمزه که قالبی شبیه به پنجره دارد به آن شیرینی پنجره ای میگویند. این شیرینی پس از آماده شدن مواد اولیه در روغن سرخ میشود.

نان پنجره‌ای، کلوچه پنجره‌ای (فارسی افغانستان)، خاتون پنجره نوعی شیرینی با پیشینه آنگلو-هندی است و از قدیم در ایران به‌خصوص یزد در اعیاد پخت و با نام مُنَقّا شناخته می‌شود. مواد تشکیل دهنده آن آرد سفید گندم، تخم‌مرغ، پودر نشاسته، گلاب و روغن است که با خاک قند تزئین شده‌است.

 

سوهان آردی و خانی

سوهان آردی و خانی یزد

همانطور که نان برنجی را با کرمانشاه میشناسند سوهان هم با قم شناخته میشود اما یزد هم سوهانی با عنوان آردی و نوعی دیگر به نام خانی دارد و با توجه به مواد تشکیل دهنده آن ها بسیار خوشمزه و مقوی هستند. این سوهان یکی از لذیذ ترین سوغاتی های یزد به شمار میرود.

سوهان آردی ترکیبی از جوانه گندم، پودر هل، شکر، روغن، آرد گندم و… است که به شکل دایره‌های کوچک با ضخامت یک سانتی‌متر تهیه می‌شود. سوهان خانی از معروف ترین سوغات یزد است که می‌توانید هنگام برگشت از این شهر برای خانواده تهیه کنید.

10. لوز یزد

لوز یزد

لوز را میشود در استان های مختلف تهیه کرد و هر کدام دستور پخت خود را دارند اما در یزد میتوان چندین لوز مانند لوز بادامی، لوز بیدمشک یا لوز نارگیل تهیه کرد و هر کدام طعم خود را دارند.

لوز بادام یا بیدمشک به دلیل استفاده بیدمشک در آن بسیار معطر و خوشبو بوده و بوی دلپذیر آن هر بیننده ای را جذب خود می کند. از مواد تشکیل دهنده شیرینی یاد شده می توان به سفیده تخم مرغ، پودر پسته، عرق بیدمشک، گلاب، شکر و پودر بادام اشاره کرد.

منبع: ره بال
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر