آشنایی با سوغات و صنایع دستی مشهد | همه چیز درباره سوغات و صنایع دستی مشهد

معرفی سوغات و صنایع دستی مشهد | سوغات و صنایع دستی مشهد چیست ؟

در گذشته‌های نه‌ چندان دور که زائران از نقاط مختلف ایران برای زیارت با کاروان به مشهد می‌رفتند سنت سوغاتی ‌خریدن رواج داشت و خیلی مهم بود. این سنت قدیمی حفظ شده است اما حالا سوغات و صنایع دستی مشهد که می‌توانید برای سوغات دادن انتخاب کنید بیشتر از گذشته است.

سوغات و صنایع دستی مشهد
ویکی گردی:

سوغات و صنایع دستی مشهد تنوع و انواع بسیاری دارند و شما انتخاب های بسیاری برای هدیه دادن و سوغات خواهید داشت.برخلاف تصور عامه ی مردم سوغات و صنایع دستی مشهد به زعفران محدود نمی شود. ویکی گردی در این مقاله انواع سوغات و صنایع دستی مشهد را به شما معرفی کرده است. سوغات و صنایع دستی مشهد شامل انواع انگشترهای زینتی، فیروزه، گلیم و قالی و... می شود.

فیروزه

سوغات و صنایع دستی مشهد

فیروزه نیشابور از دوران باستان سنگی زینتی بود که در دربار پادشاهان از آن برای تزئین، ساخت ظروف، و به‌عنوان هدیه استفاده می‌شد. حالا در مشهد به هر بازاری بروید حتما تعدادی فروشنده فیروزه یا کارگاه فیروزه‌ تراشی پیدا می‌کنید.باتوجه ‌به پرطرفداربودن فیروزه در میان سوغات مشهد، متاسفانه فیروزه‌های تقلبی که در واقع پلاستیک فشرده یا سنگ‌های رنگ‌‌شده‌اند زیاد شده است؛ به همین دلیل بهتر است به فروشنده‌های قدیمی و معتبر مراجعه کنید. برای سنگ فیروزه چندین فایده گفته شده است اما مهم‌ترین خاصیت فیروزه آرام‌بخشی است. نگاه‌کردن به رنگ آبی فیروزه‌ای آرامش‌بخش است. همین خاصیت باعث شده  است تا انگشترهای با نگین فیروزه‌، سنگ‌های چشم‌نظر فیروزه‌ای، تسبیح فیروزه و… محبوبیت داشته باشند.

 انگشتر و سنگ‌های زینتی

باتوجه‌به مذهبی‌بودن شهر مشهد به‌واسطه وجود حرم امام رضا (ع)، سوغات مشهد هم تحت تأثیر فضای مذهبی و انبوه زائران مشهد قرار دارد. اکثر زائران که دنبال سوغاتی متبرک‌اند بعد از تسبیح، سجاده و مهر سراغ انگشترهای با نگین سنگی می‌روند. شاید هنگام زیارت در حرم افرادی را ببینید که در تمام انگشتان دستشان انگشتر انداخته‌اند و آنها را روی ضریح می‌کشند. این انگشترها سوغاتی‌اند و فردی که این کار را می‌کند قصد متبرک ‌کردن انگشترها را دارد.

از انواع نگین‌های سنگی پرفروش در مشهد موارد زیر هستند:

  • عقیق
  • دُر نجف
  • یاقوت
  • زمرد
  • شرف شمس
  • حدید

 تسبیح

سوغات و صنایع دستی مشهد

تسبیح از گذشته‌های دور در ادیان مختلف به‌عنوان ابزاری برای شمارش ذکرها و دفعات عبادت استفاده می‌شد. در دوران اسلامی استفاده از تسبیح بسیار زیاد شد تا جایی که مردان همیشه تسبیحی به دست می‌گرفتند و زن‌ها آن را به‌صورت دستبند یا گردنبند نزدیک خود نگه می‌داشتند.محبوبیت تسبیح از بین نرفته است؛ خیلی افراد علاقه خاصی به تسبیح دارند و معتقدند هرچقدر از عمر تسبیح بگذرد به ارزشش اضافه می‌شود.در هر شهر ایران حتما فروشگاه‌های زیادی پیدا می‌شود که تسبیح بفروشند اما تسبیح‌هایی با دانه‌های کمیاب و خوش‌تراش در کمتر جایی پیدا می‌شود.

از میان انواع تسبیح موارد زیر محبوبیت بیشتری دارند:

  • انواع سنگی مثل فیروزه، یشم و عقیق
  • تسبیح شاه مقصود
  • یُسر
  • کهربا
  • سند لوس

 گلیم و قالی

سوغات و صنایع دستی مشهد

عشایر منطقه خراسان و کشورهای نزدیک مشهد از زمان‌های قدیم برای پوشاندن زمین، دیواره و سقف چادر گلیم یا قالی می‌بافتند. الان گلیم‌‌ها بیشتر جنبه تزئینی دارند و حتی انواع گران‌قیمت آن را به دیوارهای خانه آویزان می‌کنند.گلیم‌ها انواع مختلف با طرح‌های متنوع دارند. در مشهد با همان بافت گلیم انواع کیف هم دوخته می‌شود.گلیم‌ افشار، سوماک و ترکمنی از انواع مشهور در منطقه خراسان هستند.

 پوستین

sanaye-dasti-mashhad-5

پوستین همان پوست گوسفند یا سایر حیوانات است که با فراوری و دوخت از آن محصولاتی مثل کلاه، پالتو، پادری و … می‌سازند. این روزها ساخت پوستین کم شده است و طرفدار زیادی ندارد. در بعضی مناطق خراسان هنوز هم روستاییان پوستین می‌سازند. اگر علاقه به این نوع صنایع دستی دارید باید با پرس‌و‌جو فروشندگان آن را پیدا کنید.

دیگ سنگی یا هرکاره

سوغات و صنایع دستی مشهد

هرکاره نام نوعی ظرف سنگی است که با تراشکاری و قلم‌زنی نوعی سنگ ساخته می‌شود. ظرف مخصوص پخت دیزی و ظرف‌های ساییدن مواد غذایی خشک مثل هاون از انواع متداول ‌اند. نوع بدون طرح و نقش که ارزان ‌تر است برای آشپزی مناسب است و باتوجه‌به سنگی ‌بودن آن، غذا با گرمای ملایم پخته می‌شود. انواع لعاب‌ کاری‌شده و قلم ‌کاری ‌شده هم دکوری و زینتی‌اند.

 نبات

سوغات و صنایع دستی مشهد

چای لاهیجان با نبات زعفرانی مشهد در کنار خرمای خوزستان یک ترکیب خوشمزه اصیل ایرانی است. باتوجه ‌به این که خراسان رضوی بزرگ‌ ترین تولید کننده نبات در ایران است، به هر بازاری سر بزنید حتما می‌توانید نبات تازه پیدا کنید. به‌جز نبات زعفرانی انواع نبات طعم‌دار گیاهی و میوه‌ای هم در بازار موجود است.

 

 خشکبار، برگه آلو و میوه خشک

زیباترین سواحل ایران

ردشدن از کنار ویترین‌های پر از زردآلوی خشک، آلوبخارا، فندق، نخود و کشمش کار آسانی نیست.استان خراسان و شهرهای نیشابور و خرو قطب‌های تولید آلو و انواع خشک‌شده آلو هستند. اگر شما هم ذائقه ترش و ملس دارید خرید این میوه‌های ترش‌مزه را فراموش نکنید. 

 

ادویه

سوغات و صنایع دستی مشهد

به‌جز انواع ادویه ایرانی و وارداتی از کشورهای همسایه که به‌صورت جداگانه می‌فروشند، نوعی ادویه ترکیب‌شده به نام هفت‌‌قلم در مشهد محبوب و پرفروش است و به یکی از سوغات مشهد تبدیل شده.

ادویه‌های سازنده عبارت‌اند از:

  • دارچین
  • زردچوبه
  • گلپر
  • زنجبیل
  • فلفل‌سیاه
  • فلفل‌قرمز
  • سماق

زرشک

سوغات و صنایع دستی مشهد

استان خراسان جنوبی مرکز تولید زرشک در ایران است. خراسان رضوی سهم کمی در تولید زرشک دارد اما به‌واسطه حجم زیاد گردشگران و مسافرانی که به مشهد سفر می‌کنند زرشک در مشهد فروش زیادی دارد.زرشک میوه خشک‌شده درختچه‌ای به همین نام است که ریشه، ساقه و گل‌های آن هم خواص درمانی دارد. زرشک قاین از انواع خوشمزه تولیدشده در خراسان جنوبی است. انواع زرشک اناری و مجلسی است که رنگ و طعم آنها کمی متفاوت است.

زعفران

سوغات و صنایع دستی مشهد

زعفران در اکثر شهرها و روستاهای منطقه خراسان کشت می‌شود و به‌تازگی در مناطق غربی مثل آذربایجان شرقی و اردبیل هم شروع به کاشت این گیاه گران‌قیمت کرده‌اند.بهترین زعفران ایران در شهر قاینات تولید می‌شود. در بازارهای مشهد سراغ حجره‌های قدیمی بازار بروید تا زعفران اصل و تازه برای سوغات بخرید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر