آدرس خانه های تاریخی تهران | همه چیز درباره خانه های تاریخی تهران

معروف ترین خانه های تاریخی تهران | آشنایی با معروف ترین خانه های تاریخی تهران

خانه‌‌های تاریخی تهران؛ از جاذبه‌های تاریخی و دیدنی این شهر هستند. خانه‌‌هایی که هر کدام امروزه یا تبدیل به موزه و یا یک کافه شده‌اند، اما همچنان پذیرای گردشگرانی هستند که علاقه دارند به گذشته‌های دور سفری تاریخی داشته باشند.

خانه های تاریخی تهران
ویکی گردی:

خانه های تاریخی تهران، از مهم ترین جاهای دیدنی تهران هستند. با بازدید از زیباترین خانه های تاریخی تهران می‌توانید در زمان سفر کنید و رنگ‌ و بوی روزهای قدیم پایتخت را از نزدیک احساس کنید. در آجر به‌ آجر این خانه ‌ها می‌شود ردی از روزهای گذشته ایران را دید. اگر قدم‌ زدن در بنا‌های قدیمی را دوست دارید، پیشنهاد می‌کنیم از خانه های تاریخی تهران بازدید کنید. ویکی گردی در این مقاله معروف ترین خانه های تاریخی تهران را به شما معرفی کرده است.

خانه ناصرالدین میرزا

خانه های تاریخی تهران

خانه ناصرالدین میرزا یکی از خانه‌‌های تاریخی تهران است که به عنوان یک اثر ملی نیز ثبت شده‌ است. معماری خانه ناصرالدین میرزا مربوط به دوره قاجار است؛ این معماری به گونه‌‌ای است که شاید بتوان با جرات آن را تنها خانه تاریخی گنبدی در تهران دانست. در واقع این خانه تاریخی، معماری کویری دارد و از این رو با دیگر خانه‌‌های قاجاری تفاوت دارد.

آدرس: تهران، خیابان صور اسرافیل، بن بست ناصرالدین میرزا، پلاک 16 

 

خانه مینایی 

خانه مینایی یکی از خانه‌‌های قدیمی و محبوب تهران است که در نزدیکی میدان منیریه واقع شده و قدمت آن به زمان قاجار باز می‌گردد. این خانه که زمانی جزوه املاک منیریه همسر کامران میرزا نایب‌السلطنه پسر سوم ناصرالدین شاه بوده‌، در طی این سال‌ها چندین‌بار دست‌ به دست شده‌ تا امروزه تبدیل به موزه محبوب خیابان ولیعصر شده‌ است.

خانه های تاریخی تهران

 خانه مینایی معماری منحصربفردی دارد و با ساختمان‌های تازه‌ساز و قد برافراشته احاطه شده‌ است. اما در لحظه‌ای که به آن پا بگذارید و از درب چوبی کوچک خانه داخل شوید، با مشاهده حوض فیروزه‌ای و باغچه کوچک آن لبخند و خوش آمدگویی خانه مینایی را با تمام وجود حس خواهید کرد.

آدرس خانه مینایی: تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از میدان منیریه، کوچه کریمی طینت، پلاک 10، خانه مینایی

 

خانه کاظمی

خانه های تاریخی تهران

عمارت کاظمی یا خانه کاظمی از خانه‌‌های قدیمی تهران است که در محله چاله میدان قدیم در نزدیکی امام‌زاده یحیی واقع شده‌ است. این موزه زیبا به دروه قاجار بازمی‌گردد و دارای تزئینات داخلی زیبا و اورسی‌ها و شیشه‌های رنگی زیبایی است. این خانه تاریخی که بیش از صد سال عمر دارد، امروزه به عنوان یک موزه مردم‌شناسی شناخته می‌شود.

آدرس خانه کاظمی: تهران، خیابان پانزده خرداد، کوچه ابوالقاسم شیرازی، کوچه امام‌زاده یحیی، کوچه مستوفی، پلاک 66

 

خانه سیمین و جلال

خانه های تاریخی تهران

سیمین دانشور و همسرش جلال آل احمد، دو نویسنده و مترجم برتر ایرانی هستند که امروزه خانه آن‌ها به عنوان موزه شناخته می‌شود. خانه‌ای تاریخی زیبا و باصفا که در شمال تهران و در محله تجریش، در کوچه‌ای بن بست به نام ارض واقع شده‌ است. این خانه یک موزه عشق است؛ جایی که تاروپود آن با عشق درهم آمیخته شده‌ است.

آدرس خانه سیمین و جلال: تهران، تجریش، دزاشیب، خیابان شهید رمضانی، کوچه رهبری، کوچه پسندیده، بن بست ارض، پلاک یک

 

خانه گدار

خانه های تاریخی تهران

آندره گدار یک معمار فرانسوی و از مهم‌ترین معماران معماران خارجی دوره پهلوی بوده‌ است که آثار به جای‌مانده زیادی در ایران از خود دارد. یکی از زیباترین این آثار، خانه تاریخی گدار است که جزو جاذبه‌های گردشگری تهران شناخته می‌شود و زمانی محل اقامت آندره گدار بوده‌ است. موزه ملی ایران، بنای حافظیه و مرمت مسجدهای بزرگی همانند مسجد جامع و مسجد شاه از مهم‌ترین بناهایی است که به دست این معمار فرانسوی ساخته و مرمت شد. این روزها، کافه گدار تبدیل به یک کافه دنج شده‌ است.

آدرس خانه گدار: تهران، خیابان انقلاب، خیابان قدس، خیابان پورسینا، نبش کوچه‌ی جلالیه، پلاک 2

 

خانه فاموری

خانه های تاریخی تهران

خانه فاموری از خانه‌‌های تاریخی تهران و یادگاری از دوران قاجاریه است که در انتهای کوچه گشتاسب قرار گرفته‌ است. خانه تاریخی که امروزه تبدیل به یک کافه محبوب برای پایتخت‌نشین‌ها شده‌، میزهای کوچک و بزرگی دارد که در کنار حوض آبی رنگ وسط حیاط چیده شده‌اند و با معماری منحصر بفرد خانه، فضایی دلنشین و زیبا را بوجود آورده‌‌اند.

آدرس خانه فاموری: تهران، پیش از پل حافظ، بعد از خیابان رم، کوچه گشتاسب، انتهای کوچه پلاک6

 

خانه سلطان بیگم شجاعی

خانه های تاریخی تهران

عمارت سلطان بیگم تهران یا خانه موزه بازار، یادگاری از دوران قاجاریه است که بیش از 200 سال قدمت دارد. خانه فرهنگ بازار، نامی است که امروزه این خانه به خود گرفته‌ است. خانه سلطان بیگم شجاعی، در حدود 800 مترمربع مساحت دارد و چند سالی است که به عنوان بازار موزه تهران تحت‌نظر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران فعالیت می‌کند. معماری این بنا به صورت پلانی است و تالار آیینه آن از ناب‌ترین بخش‌های عمارت است.

آدرس خانه سلطان بیگم شجاعی: تهران، میدان امام خمینی، ابتدای خیابان امیرکبیر، خیابان ناظم‌الاطباء جنوبی، کوچه دشتی، کوچه کمالی، خانه موزه بازار.

 

خانه تاریخی فولادوند 

خانه های تاریخی تهران

خانه تاریخی فولادوند تهران از خانه‌‌های تاریخی پایتخت است که جزو جاذبه‌های گردشگری در این شهر نیز شناخته می‌شود. چند سالی است که این خانه تاریخی، توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران خریداری و پس از مرمت بسیار به موزه خوشنویسی تبدیل شده‌ است. این خانه تاریخی، در جنوب خانه شهریار عدل در محل پیچ شمیران تهران واقع شده‌ است و در طی سالیان متوالی به عنوان یک لوکیشن خاص برای ساخت فیلم و سریال استفاده می‌شده است.

آدرس خانه تاریخی فولادوند: تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از پیچ شمیران، نرسیده به خیابان حقوقی، کوچه فولادوند، موزه خوشنویسی ایران

 

خانه نصیرالدوله آصفی

خانه های تاریخی تهران

خانه نصیرالدوله آصفی یکی خانه تاریخی متعلق به میرزا عبدالوهاب خان شیرازی آصف‌الدوله - یکی از دولتمردان و وزرای قاجار - بوده‌ است. این خانه تاریخی که یکی از آثار ملی ثبت شده در ایران است با نام‌های دیگری از قبیل تالار آیینه خانه نصیرالدوله، خانه سعادت خواه، خانه میرزا عبدالوهاب خان شیرازی نیز شناخته می‌شود و یکی از زیباترین خانه‌‌هایی است که معماری قاجار را در ذهن تداعی می‌کند.

آدرس خانه نصیرالدوله آصفی: تهران، خیابان امیرکبیر، خیابان شهید علیرضا جاویدی، کوچه شهید هداوند، کوچه مرآت، شماره 20

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر