جاهای دیدنی کردستان | معرفی جاهای دیدنی کردستان

معرفی بهترین جاهای دیدنی کردستان + عکس و آدرس

جاهای دیدنی کردستان زیادند و علت آن هم موقعیت جغرافیایی استان است که حتی روستاهای دور افتاده‌ای که در دامنه کوه‌ها شکل گرفته‌اند برای گردشگران بسیار جذاب است.

جاهای دیدنی کردستان
ویکی گردی:

زیبایی استان کردستان نیازی به تعریف ندارد و شگفت‌انگیز بودن جاهای دیدنی کردستان نیز برکسی پوشیده نیست. البته دیدنی‌های این استان مسحور کننده به مواردی که احتمالا همه ما نام آنها را شنیده ‌ایم خلاصه نمی‌شود. پس همراه ما باشید تا با جاهای دیدنی کردستان از طبیعت گرفته تا دیدنی‌های تاریخی آشنا شویم و مسیر دسترسی به هر کدام را شرح دهیم. شما تا به الان تجربه سفر به کردستان و بازدید از جاهای دیدنی کردستان را داشته اید ؟

دریاچه زریوار

جاهای دیدنی کردستان

دریاچه زریوار یکی از جاذبه‌های طبیعی و زیباترین جاهای دیدنی کردستان است که علاوه بر زیبایی، بزرگ‌ترین چشمه‌ی آب شیرین جهان است. این دریاچه سال ۱۳۸۹ به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد و زیبایی دریاچه، دو رشته کوه پوشیده از جنگل‌های بلوط و دار مازو در شرق و غرب آن و دشت‌های سرسبز بیلو و مریوان در شمال و جنوب آن باعث شده یکی از مقصدهای محبوب گردشگران استان کردستان باشد.

 

پل قشلاق

جاهای دیدنی کردستان

پل قشلاق یکی از جاهای دیدنی کردستان است که روی رودخانه قشلاق ساخته شده و قدمت آن به دوره صفویه و زندیه برمی‌گردد. در دوره‌های بعدی خصوصاً در دوره قاجار تعمیر و بازسازی شد. در سال ۱۰۴۶ هجری قمری “شاه صفی” و “سلیمان خان اردلان” سفارش ساخت پل در مسیر سنندج به همدان را پذیرفتند. در زمان “امان‌الله خان اردلان والی” نیز پل قشلاق به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی سنندج تعمیر و مرمت شد. به دلیل خرابی‌های بیش از حد “میرزا رضا وزیر کردستانی” در سال ۱۲۶۸ نیز برای بازسازی پل اقدام کرد. در سال ۱۲۸۹ هجری قمری نیز “ناظم الایاله میرزا غلامحسین خان” نیز برای مرمت اقدام کرد و سنگ‌نبشته‌ای که بر روی کوه مجاور قرار گرفته حکایت از مرمت پل توسط میرزا غلامحسین خان دارد.

 

مسجد جامع سنندج

جاهای دیدنی کردستان

مسجد جامع سنندج دیگر جاذبه تاریخی این استان است که جزو آثار به‌جامانده از دوران قاجار است. گفته می‌شود این مسجد در دوران فتحعلی شاه قاجار و به دستور والی کردستان ساخته شده است. کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ این مسجد در نگاه اول سبک معماری ایرانی اسلامی را تداعی می‌کند. قرینه‌سازی نیز دیگر ویژگی این مسجد است. ستون‌ها، کتیبه‌ها، شبستان و پنجره‌های مسجد همه و همه این مکان را به یکی از زیباترین جاهای دیدنی کردستان بدل کرده‌اند.

 

مجموعه تفریحی فرهنگی آبیدر

جاهای دیدنی کردستان

سنندج یکی از شهرهای کوهستانی ایران است و در نتیجه مملو از مراکز تفریحی طبیعی است که در دامنه کوه‌ها شکل گرفته‌اند. یکی از این مراکز تفریحی و جاهای دیدنی کردستان، مجموعه تفریحی فرهنگی آبیدر است که در دامنه کوه آبیدر ساخته شده و هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری است. آبیدر در زبان محلی به معنای مکانی است که آب بسیاری از آن جاری می‌شود و علت این نام‌گذاری نیز وجود چشمه‌های آب فراوانی است که از این کوه جاری می‌شود. این مجموعه در بخش غربی شهر و بین کوه‌های آبیدر قرار گرفته است. این منطقه کوهستانی دارای پوشش گیاهی متنوعی است و چندین باغ و چشمه را می‌توانید در گردش خود ببینید. پارک آبیدر که به آن پارک کوهستانی آبیدر نیز گفته می‌شود شامل کوه‌های کوچک و بزرگ آبیدر است که ارتفاع هرکدام به ترتیب ۲٫۲۵۰ و ۲٫۳۵۰ است. از بالاترین نقطه پارک تفریحی فرهنگی آبیدر اشراف کاملی به شهر سنندج خواهید داشت.

 

بازار سنندج

جاهای دیدنی کردستان

در سفر به هر شهری نمی‌توان از بازار آن صرف نظر کرد. بازارهای قدیمی به مثابه‌ی روح شهر و تجلی اصالت هستند. بازار بزرگ سنندج هم یکی از زیباترین جاهای دیدنی کردستان است که در دوره صفویه ساخته شده است. این بازار با الهام از میدان نقش جهان به شکل مستطیل ساخته شده و معماری آن شبیه دیگر بازارهای ایرانی که خطی هستند، نیست.

 

عمارت آصف (خانه کرد)

جاهای دیدنی کردستان

عمارت آصف یا خانه‌ی آصف وزیری یکی از زیباترین جاهای دیدنی کردستان است که ساخت آن به دوره‌ی صفویه بازمی‌گردد. عمارت آصف به عنوان نمادی از هویت فرهنگی مردم کرد و گنجینه مردم‌شناسی آن‌ها و موزه است و جزو باارزش‌ترین آثار فرهنگی و تاریخی کردستان به شمار می‌رود که فضای خوبی برای شناخت مردم این دیار فراهم می‌کند. آصف اعظم ساخت این بنا را در دوره‌ی صفویه شروع کرد و در دوره‌های قاجار و پهلوی بخش‌هایی به آن اضافه شد. همچنین پس از انقلاب نیز ساخت‌وسازهایی انجام شد و کار مرمت نیز پیش رفت. گچ‌بری‌های زیبا، مقرنس و معماری چشم‌نواز این عمارت آن را به یکی از مقصدهای گردشگران در کردستان تبدیل کرده است.

 

حمام خان سنندج

جاهای دیدنی کردستان

حمام خان که به آن حمام پیرظهیری نیز گفته می‌شود در ضلع شمالی بازار سنندج و جنب مسجد داروغه قرار گرفته است. حمام در بافت قدیمی شهر و هسته مرکزی آن احداث شده و به همین دلیل نیز از اهمیت تاریخی ویژه‌ای برخوردار است. با‌توجه‌به سنگ‌نبشته حمام به نظر می‌رسد که قدمت این ساختمان باشکوه به سال ۱۲۲۰ و زمان حاکمیت “امان‌الله خان اردلان” والی کردستان برمی‌گردد. بنای حمام در زمان حکومت “فرهاد میرزای معتمدالدوله” عموی ناصرالدین شاه در تملک “امین التجار” بود و در سال ۱۲۹۵ مرمت و بازسازی شد. عمده‌ترین بخشی که در این دوران بازسازی شد، تزئینات آهک‌بری بنای حمام بود. برخی از بخش‌های حمام خان شامل کتیبه‌های آهنگری‌های ضلع‌های جنوبی و شمالی سکوهای حمام سرد (سربینه) نشان‌دهنده مرمت در سال ۱۲۹۵ است.

حمام خان در سال‌های بعد توسط خانواده پیر ظهیری خریداری شد و به همین دلیل نیز آن را با نام حمام پیر ظهیری نیز می‌شناسند. حمام خان در سال ۱۳۷۷ به تملک اداره کل میراث‌فرهنگی درآمد و در سال ۱۳۷۸ نیز کار مرمت آن شروع شد. از بخش‌های مختلف حمام خان می‌توان به هشتی، سردر ورودی، خزینه، بینه (حمام گرم)، سربینه (حمام سرد)، میان در، آب‌انبار، خلوتی و سرویس بهداشتی اشاره کرد. تزئینات داخلی حمام خان شامل نقوش گل، نقوش هنذسی و نقش حیوان و انسان و ترکیبی از انسان و پرندگان است. طاووس‌های آهک‌بری شده در دیوارهای حمام در نوع خود بی‌نظیر هستند.

 

عمارت سالار سعید (موزه ی سنندج)

جاهای دیدنی کردستان

عمارت سالار سعید یا عمارت حبیبی یکی از ساختمان‌های تاریخی شهر سنندج است که به موزه تبدیل شده و در خیابان امام، کوچه حبیبی و در بخش بیرونی عمارت ملا لطف‌الله شیخ‌الاسلام واقع شده است. در این موزه اشیاء تاریخی که از استان سنندج و دیگر مناطق ایران کشف شده‌اند نگهداری می‌شود.عمارت سالار سعید یا عبارت حبیبی به سفارش “ملا لطف‌الله شیخ‌الاسلام” ساخته شد اما پس از فوت وی، نوادگانش این عمارت را به دو بخش تبدیل کرده و برای فروش آن اقدام کردند. بخش بیرونی را “عبدالحمید خان سنندجی” معروف به “سالار سعید” و بخش درونی را خانواده “حبیبی” خریداری کردند. در سال ۱۱۳۶، سالار سعید بخش درونی را به اداره فرهنگ وقت واگذار کرد و در نتیجه ساختمان موزه ی سنندج فعلی برای کتابخانه، دانشسرا و خانه پیشاهنگان استفاده شد. در سال ۱۳۵۱ وزارت فرهنگ و هنر عمارت را برای تأسیس موزه در اختیار گرفت و در سال ۱۳۵۴ پس از مرمت، عمارت سالار سعید با نام “موزه ی سنندج” افتتاح شد.

 

منبع: کجارو
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر