آشنایی با کلیسای وانک از جاهای دیدنی اصفهان | کلیسای وانک + عکس و آدرس

معرفی کلیسای وانک از جاهای دیدنی اصفهان | بازدید کلیسای وانک از جذاب ترین جاهای دیدنی اصفهان

کلیسای وانک از جاهای دیدنی اصفهان در مرکز شهر اصفهان است. معماری ساده و زیبا، نقاشی‌های منحصربه‌فرد و قدمت کلیسای وانک، این اثر تاریخی را از سایر کلیساهای ایران متمایز می‌کند. در طول سالیان دراز، کلیسای وانک سیر تکاملی داشته است و اضافه شدن بخش‌های مختلف به محوطه و ساختمان کلیسا، بر اهمیت آن افزوده‌اند. برای اشنایی بیشتر با این جاذبه گردشگری با ویکی گردی همراه باشید.

جاهای دیدنی اصفهان
ویکی گردی:

کلیسای وانک از بزرگ‌ترین جاذبه‌های تاریخی و مذهبی در محله جلفا و از جاهای دیدنی اصفهان است. کلیسای وانک را ارامنه مهاجر در دوره شاه عباس صفوی ساخته‌اند؛ البته شکل اولیه آن با بنای امروزی متفاوت بوده است. کلیسای وانک یکی از دنج ترین و خاص ترین جاهای دیدنی اصفهان محسوب می شود.در ابتدا این کلیسا تنها کاربردی مذهبی برای مسیحیان داشت؛ اما امروزه بیشترین توجه به بعد تاریخی و جاذبه فرهنگی کلیسا جذب می‌شود. کلیسای وانک پر شده از دیدنی‌های بسیار و نقطه‌نقطه‌اش تماشاییست و از جذاب ترین جاهای دیدنی اصفهان است. برای بازدید از کلیسای وانک در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

جاهای دیدنی اصفهان

کلیسای وانک بزرگ‌ترین و معروف‌ترین کلیسای ایران به شمار می‌رود و هم‌چنان کلیسای جامع ارامنه اصفهان است. این کلیسا با نام «آمناپرکیچ» نیز درجهان شناخته می‌شود و یکی از ۱۳ کلیسای باقی‌مانده در محله جلفای اصفهان از قرن ۱۷ میلادی است. وانک در زبان ارمنی به‌معنای صومعه است. کلیسای وانک به مرور زمان علاوه بر این‌که جایگاه مذهبی‌اش را در میان مردم اصفهان، به‌خصوص ارامنه ساکن محله جلفا، حفظ می‌کرد، تبدیل به مکانی اداری و مرکز رویدادهای اجتماعی نیز شد. در طول سال‌‌های بعد نخستین چاپخانه با ماشین چاپ در ایران و خاورمیانه، در حیاط این کلیسا تاسیس شد. از مهم‌ترین خصوصیات کلیسای وانک که نظر همه را جلب می‌کند، تاثیر برجسته آثار هنری در این کلیسا است. در گوشه و کنار کلیسای وانک آثار متعدد هنرمندان بزرگ به چشم می‌خورند. معماری ظریف و باشکوه، تندیس‌های زیبا، نقش و نگارهای رنگارنگ، تابلوها و نقاشی‌های تاریخی بر ارزش کلیسای وانک افزوده‌اند. در حیاط کلیسای وانک نیز، پیکر برخی از بزرگان ارمنی دفن شده است.

جاهای دیدنی اصفهان

تاریخچه کلیسای وانک اصفهان

در جواب به این سوال که کلیسای تاریخی اصفهان کجاست باید قبل از هرچیز تاریخچه این کلیسا و محله جلفا را دانست. سرگذشت عجیبی که باعث شده ارمنی های زیادی شاید بتوان گفت به اجبار به محله جلفای اصفهان کوچ کنند. دلیل این کوچ برمی گردد به زمان حکومت صفویه و شاه عباس اول و جنگ ایرانیان با عثمانی ها. در این جنگ شاه عباس به ایرانیان دستور عقب نشینی داد. در طول مسیر برگشیت ایرانیان از ارمنستان عبور می کردند و برای اینکه بتوانند سرعت پیشروی عثمانی ها را کندتر کنند شاه دستور به تخریب و ویران کردن روستاها و آتش زدن مزارع جلفای قدیم را داد.

جاهای دیدنی اصفهان

در این بین برای اینکه مردم آسیب نبینند شاه عباس آن ها را همراه خود به ایران آورد. البته که بسیاری از این مردم در مسیر تلف شدند و یا در مسیر عبور از رود خروشان ارس غرق شده و جان خود را از دست دادند. با این حال شاه عباس بعد از رسیدن به پایتخت به مابقی ارامنه زمین هایی را اهدا کرد که به نام جلفای نو شناخته می شود تا ارامنه ای که به ایران کوچ کردند بتوانند زندگی تازه ای را برای خود شروع کنند و به این شکل محله جلفا اصفهان به وجود می آید.در این زمان ارامنه شروع به ساخت و ساز در جلفا می کنند و در سال ۱۶۰۶ کلیسای وانک ساخته می شود. البته کلیسای وانک از همان ابتدا به این شکلی که در حال حاضر می بینیم نبوده و به مرور و طی ۱۰ سال ساخت این کلیسا تکمیل می شود.

معماری کلیسای وانک اصفهان

کلیسای وانکی که در سال ۱۶۰۶ ساخته شد تنها ساختمان کوچکی بود که در حال حاضر قسمت جنوب غربی کلیسای وانک رو شامل می شود. در آن زمان این کلیسا هاکوب یا یعقوب نام داشت که تا ۵۰ سال به همین صورت مورد استفاده روحانیون و مرکزی برای آموزش کشیش ها بوده است. بر سر در ورودی کلیسای وانک اصفهان در کتیبه ای جمله زیر به چشم می خورد:

«وانک آمنا پرکیچ و مقر سقف اعظم ارمنیان ۱۶۰۶۰ میلادی»

در سال ۱۶۵۵ ساکنین جلفا تصمیم به تکمیل و بزرگ کردن بنای این کلیسا می کنند و حدود ۱۰ سال این کار زمان می برد. اما این زحمات ۱۰ ساله این کلیسا رو به یکی از معروف ترین و زیباترین کلیساهای ایران تبدیل می کند. همین باعث شده تا اسم کلیسای هاکوب به کلیسای وانک و یا آمنا پرکیچ تغییر کند.

کلیسای وانک در زمینی ۹۰۰۰ متری قرار گرفته که حدود ۴ هزار متر آن شامل بنای کلیسا بوده و مابقی را باغات اطراف آن تشکیل می دهد. نمای تمام آجری این کلیسا در کوچه سنگ فرش شده تصویر فوق العاده زیبایی را به وجود آورده است.نکته جالبی که در معماری این کلیسا بیشتر از هر چیزی جلب توجه می کند گنبدهای این کلیساست. معمولا کلیسا ها دارای گنبدهای مخروطی شکل هستند اما وانک برخلاف دیگر کلیساها گنبدی شبیه به گنبد مساجد دارد که تاثیر گرفته شده از مساجد دوره صفویه می باشد.

جاهای دیدنی اصفهان

نقاشی و توضیح نقاشی های کلیسای وانک

نقاشی هایی که بر دیوار و سقف این کلیسا وجود دارد یکی از جذاب ترین قسمت های این کلیسا به حساب می آید. تمامی دیوارهای با گچ پوشیده شده و از روی آن ها نقاشی های باشکوه تمامی سطح دیوار و سقف کلیسا را پوشش داده است.

جاهای دیدنی اصفهان

خیلی ها تعریف های زیادی را راجع به نقاشی های خیره کننده این کلیسا شنیده اند اما نمی دانند این نقاشی ها در کلیسای تاریخی وانک اصفهان کجاست! لازم نیست جای دوری بروید، همین که پا به این کلیسا بگذارید چشمتان به این نقاشی های دیواری خواهد خورد. البته می توان نقاشی های کلیسا رو به دو قسمت تقسیم کرد.بخش اول همین نقاشی های دیواری هستند و بخش دیگر شامل نقاشی هایی می باشد که بر روی بوم و چوب نقاشی شده اند و به قسمت های مختلف کلیسا آویخته شده اند. بیشتر این نقاشی ها موضوعاتی مثل تولد و عروج حضرت مسیح، هفت طبقه بهشت و جهنم، روز رستاخیز و… را نشان می دهند.

جاهای دیدنی اصفهان

برای تماشای تک تک این نقاشی ها ساعت ها لازم است بنشینید و نگاه کنید و از این همه رنگ و نقش حسابی لذت ببرید. این نقاشی ها درست مانند کتابی هستند که به صورت تصویری تمامی وقایع را به ترتیب به تصویر کشیده اند و به حق از خاص ترین جاذبه های گردشگری اصفهان است.

اطلاعات بازدید از کلیسای وانک :

آدرس کلیسای وانک: اصفهان، محله جلفا، خیابان نظر شرقی، کوچه کلیسای وانک.

تلفن کلیسای وانک: ۳۶۲۴۳۴۷۱-۰۳۱

ساعت بازدید از کلیسای وانک: هر روز از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۳:۳۰ و ۱۶ الی ۱۸:۳۰

هزینه بلیط کلیسای وانک: هر نفر ۱۵۰۰۰ تومان برای بازدیدکنندگان ایرانی و هر نفر ۵۰۰۰۰ تومان برای بازدیدکنندگان خارجی.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر