مولوی | مولانا | آرمگاه مولانا | مولانا جلال الدین بلخی | قبر مولانا

عکس های دیدنی از قبر مولوی | آرمگاه مولانا کجاست؟

اگه براتون سواله یا مسائل تاریخی رو دوست دارین حتما تا پایان این مطلب از سایت ویکی گردی با ما همراه باشید تا عکس های آرامگاه مولوی را ببینید.

مولانا
ویکی گردی:

 مولانا جلال الدین بلخی بین سال های ۶۰۴ - ۶۷۲ هجری قمری زندگی می کرد. وی به نام های مولانا یا مولوی و رومی شناخته می شود؛ سازمان جهانی یونسکو سال ۲۰۰۷ میلادی را به عنوان سال مولانا نام گذاری کرده است. مولانا جلال الدین بلخی از بزرگترین و معروفترین شاعران ایرانی است که در سراسر دنیا شهرت دارد. خانواده مولانا جلال الدین بلخی به دعوت پادشاه سلجوقی به قونیه مهاجرت کردند و زندگی وی پر از فراز و نشیب بود که در کتاب های هزار صفحه ای نیز نمی توان به طور کامل توضیح داد.

تاریخچه آرامگاه مولانا

همان طور که گفتیم مولانا همزمان با سلطنت سلجوقیان زندگی می کرد و پس از مرگ وی همسر امیر سلیمان سلجوقی برای ساخت مقبره ای روی مزار این شاعر باارزش دستور داد. بر فراز قبر او نیز یک گنبد مخروطی شکل به رنگ فیروزه ای ساختند که از صدها سفال ساخته شده است. در سال ۱۹۲۶ میلادی این مقبره به موزه تبدیل شد. در طی سال ها نیز قسمت های مختلفی به بنای موزه مولانا اضافه شده است و از سال ۱۹۵۴ به صورت رسمی دراویش در این موزه به رقص و ساز و آواز پرداختند؛ از نظر آنها رقص مذهبی سماع راهی برای رسیدن به خدا است.

آرامگاه مولوی

معماری آرامگاه مولانا

موزه مولانا با نام کابای هدرا یعنی گنبد سبز شناخته می شود. نام گذاری این موزه به خاطر معماری خاص این بناست. بنایی با گنبد مخروطی شکل و فیروزه ای رنگ است که این گنبد بر روی چهار ستون بنا شده و جذاب ترین قسمت معماری این ساختمان محسوب می شود. مقبره مولانا توسط معمار مشهور بدرالدین تبریزی ساخته شده است و ترکیبی از معماری سنتی ترکی و اسلامی است. این بنا دارای گنبد های نیم دایره و یک مناره سر به فلک کشیده است که اوج زیبایی در طراحی این بنا بکار برده اند.

آرامگاه مولوی

قسمت های مختلف موزه مولانا

این مکان تاریخی و فرهنگی دارای بخش های مختلفی است در ادامه به توضیح مختصری از هرکدام می پردازیم:

اتاق آرامگاه: دقیقا زیر گنبد فیروزه ای رنگ پیکر مولانا دفن شده است. تمام قسمت های این اتاق با حکاکی روی سنگ، خوش ‌نویسی، نقاشی و منبت کاری تزیین شده است و در همه قسمت های این اتاق آیه های قرآن به شکل زیبایی خوش ‌نویسی شده اند.

آرامگاه مولوی

نحوه دسترسی به آرامگاه مولانا

برای دسترسی به آرامگاه مولانا راه های مختلف دارید برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی می توانید از تمامی خیابان های اصلی قونیه دسترسی داشته باشید و در هر نقطه از شهر می توانید توسط اتوبوس به مزار مولانا برسید، هزینه اتوبوس نیز به صورت دیجیتالی اخذ می شود. ترم یا متروهای روگذر نیز دارای ایستگاه های زیادی در قونیه هستند که شما را سریع تر از اتوبوس به موزه می رساند.

قوانین بازدید از موزه مولانا

در ابتدا توجه داشته باشید که باید بدون کفش به همه اتاق ها وارد شوید، می توانید کفش های تان را در کیسه های پلاستیکی قرار داده و به همراه خود به داخل ببرید. در این موزه عکاسی بدون فلش مجاز است. در زمان برگزاری رقص سماع ورود به مجموعه مولانا با پرداخت هزینه همراه است. بانوان نیز باید هنگام ورود به این موزه پوشش مناسبی داشته باشند.

ساعت و هزینه بازدید از آرامگاه مولانا

برای بازدید از این جاذبه بی نظیر می توانید همه روزه به جز روز دوشنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۴:۳۰ عصر مراجعه کنید. برای بازدید باید بلیط ورودی تهیه کنید و از جای جای این موزه و بنا می توانید در عرض ۲ الی ۳ ساعت بازدید انجام دهید.

منبع: سفر مارکت
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر