بازار سوسکی | آدرس بازار سوسکی | معرفی بازار سوسکی | بازار امین‌ السلطان

چرا به بازار امین‌ السلطان، بازار سوسکی میگن؟ | بازارچه سوسکی کجاست؟

این بازارچه نام خود را از چهار راهی به همین نام گرفته است. موسفیدان محله به جایی که کوچه‌های بوربور، جزمانی و حسنی به یکدیگر می‌رسیدند چهار راه سوسکی می‌گفتند.

بازار سوسکی
ویکی گردی:

در این مطلب از سایت ویکی گردی با معرفی بازارچه سوسکی با ما همراه باشید. بازارچه سوسکی در حوالی بازار امین‌السلطان و در محدوده سرقبرآقا برای اهالی دروازه غار نامی آشناست؛ نامی متفاوت که با بخشی از تاریخچه محله گره خورده و برای اهالی قدیمی یادآور روزگار گذشته است. در گفت‌وگو با «علیرضا زمانی» تهران‌پژوه، به تاریخچه و علت نامگذاری بازارچه سوسکی پرداختیم.

بازار سوسکی

بازارچه نام خود را از چهارراهی به همین نام گرفته است. موسفیدان محله به جایی که کوچه‌های بوربور، جزمانی و حسنی به یکدیگر می‌رسیدند چهارراه سوسکی می‌گفتند.

بازار سوسکی

علیرضا زمانی درباره علت نامگذاری بازارچه سوسکی می‌گوید: «در باره نام متفاوت این بازارچه و چهارراه، دو روایت وجود دارد. نخست اینکه برخی کسبه بازارچه علت نامگذاری چهارراه را به چهره سیاه صاحب یکی از بنکداری‌های حوالی بازار نسبت می‌دهند.

بازار سوسکی

آنها معتقدند چون صاحب بنکداری کوچک سر بازار چهره سیاهی داشت، مردم بنکداری او را مغازه سوسکی نامیدند. این نام آنقدر میان بازاری‌ها جا افتاد که چهارراه و بازارچه هم به همین نام مشهور شد.»

بازار سوسکی

روایت دیگری هم از علت نامگذاری بازار سوسکی میان بازاریان نقل می‌شود. برخی دیگر ریشه این نام را به ماجرای ورود سوسک‌های تیره‌رنگی که اکنون دیگر در تمام پایتخت دیده می‌شوند نسبت می‌دهند. آنها می‌گویند داستان نامگذاری بازارچه با دادوستد کسبه تهرانی و اروپایی‌ها مرتبط است.

بازار سوسکی

به عقیده آنها، در دوران فتحعلی‌شاه قاجار بود که با ورود کالاهای اروپایی به تهران، تخم نوعی سوسک نیز همراه با کالاها به تهران راه پیدا کرد. سر و کله سوسک‌ها ابتدا در این منطقه و سپس در تمام شهر پیدا شد و به این دلیل بود که نام این چهارراه و بازارچه را سوسکی گذاشتند.

منبع: ایسنا
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر