دریاچه سد طالقان | معرفی دریاچه سد طالقان | عکس های دریاچه سد طالقان

تعطیلات نوروز از سفر به دریاچه سد طالقان غافل نشوید! + عکس

اگه از الان داری برای سفر و تعطیلات نوروز 1403 برنامه ریزی می کنی؛ حواست باشه دریاچه سد طالقان رو از قلم نندازی.

دریاچه سد طالقان
ویکی گردی:

یکی از بزرگ ترین سدهای کشور که بر روی رود شاهرود احداث گردیده است، سد طالقان نام دارد. این سد باعث به وجود آمدن منطقه ای به نام دریاچه سد طالقان شده است که یکی از جاذبه های دیدنی آنجا به شمار می رود. شاهرود از کوه های استان مازندارن سرچشمه می گیرد و در مسیر خود به دره طالقان می رسد. روزخای تعطیل مردم برای پیکنیک و دیدن این دریاچه رهسپار دریاچه سد طالقان می شوند. اگر به دنبال کمی آرامش هستید می توانید در یکی از روزهای وسط هفته سری به دریاچه سد طالقان بزنید و از آرامش بکر آن لذت ببرید. در اطراف سد دریاچه طالقان آبادی ها و روستاهای زیادی وجود دارد که بازدید از آن ها نیز خالی از لطف نیست.

تاریخچه احداث دریاچه سد طالقان

سد طالقان در سال ۴۸ و به قصد انتقال آب طالقان به قزوین ساخته شده است. در همان سال سد سنگبان که یک سد انحرافی است و تونلی ۹ کیلومتری به منظور انتقال آب به زیاران و آبیاری دشت قزوین ساخته شد. متسافانه ساخت سد تا سال ۸۱ به وقفه افتاد و در نهایت در سال ۱۳۸۵ از آنجا بهره برداری شد. سد طالقان، سدی خاکی است که هسته مرکزی آن از رس است. ارتفاع سد طالقان به هزار و هفتصد و هشتاد و نه متر از سطح دریا می رسد و صد و سه متر نیز از بستر رودخانه ارتفاع دارد. طول سد طالقان در حال حاضر ۱۵ کیلومتر است. ظرفیت کلی آب مخرن سد چهارصد و بیست میلیون متر مکعب که سیصد و بیست و نه میلیون متر مربع از آن قابل استفاده است. یک نیروگاه برق نیز در زیر سد ساخته شده که ظرفیت تولید برق آن ۱۸ مگاوات است.

دریاچه سد طالقان

 در حال حاضر دریاچه سد طالقان علاوه بر تامین آب و برق برخی از مناطق البرز و قزوین تبدیل به یکی از جاذبه های دیدنی طالقان نیز شده است. ساخت سد طالقان یکی از نقاط عطف در تاریخ و جغرافیا و همچنین زیست بوم منطقه بوده است. چیزی حدود ۹۰۰ لیتر بر ثانیه آب برای مصارف شرب شهر کرج از طریق انتقال آب سد طالقان به تصفیه خانه محمودآباد کرج صورت می پذیرد. جالب است بدانید که خود مردم شهر طالقان هنوز امکان استفاده از آب این سد برایشان فراهم نشده است.

پیک نیک در اطراف دریاچه سد طالقان

با توجه به آب و هوای خوب منطقه در اطراف دریاچه سد طالقان چمنزارهای وسیع و سرسبزی روییده است. در نتیجه اطراف دریاچه سد طالقان تبدیل به یک مکان فوق العاده برای برگزاری یک پیک نیک به همراه اعضای خانواده است. علاوه بر پیک نیک کردن، ماهی گیری از دریاچه نیز یکی دیگر از تفریحاتی است که می توانید داشته باشید. ماهی ‌هایی همچون زردپر، قزل ‌آلای رنگین کمان و کپور را می توانید از این دریاچه صید کنید. توجه داشته باشید که در زمان های تعطیلات و آخر هفته جاده رسیدن به دریاچه سد کمی شلوغ و پر ترافیک می شود.

مسیر رسیدن به دریاچه سد طالقان

برای رسیدن به دریاچه سد طالقان از سمت تهران که حرکت می کنید باید از باغ های زیاران نیز عبور کنید. ۳۰ کیلومتر جلوتر دره ها و چمنزارهای بسیار زیبایی قرار گرفته اند که منتهی به گردنه ابراهیم آباد در ارتفاعات می شوند. چشم انداز فوق العاده بالای این ارتفاعات به سمت کوه های البرز و طالقان زبان زد عام و خاص است. کوه های پوشیده از برف که در سمت شمال قرار گرفته اند از دیگر زیبایی های این مسیر هستند. در نهایت و قبل از رسیدن به به دریاچه سد طالقان از میان دشت های شقایق عبور خواهید کرد که از زیباترین جاذبه های دیدنی طالقان به شمار می روند.

دریاچه سد طالقان

اطراف دریاچه سد طالقان

سمت شرقی دریاچه سد طالقان به جاده روستای گوران می رسد و در نهایت به روستای گلیرد که زادگاه آیت الله طالقانی نیز بوده است، ختم خواهد شد. مسجد ابوذر در این روستا در واقع همان خانه کودکی آیت الله طالقانی است و در حال حاضر توسط دختر ایشان نگهداری می شود. با طی کردن یک مسافت ۲۵ کیلومتری که تقریبا ۴۰ دقیقه از شما زمان خواهد گرفت به آبشار کرکبود می رسید. توجه داشته باشید که برای رسیدن به آبشار باید ماشین خود را در روستای کرکبود پارک کرده و نیم ساعت پیاده روی کنید. آبشار کرکبود با ارتفاع ۵۰ متری خود از دل صخره های طالقان به رودخانه شاهرود می ریزد.

چگونه به دریاچه سد طالقان برویم؟

اگر به قصد پیک نیک کردن می خواهید به دریاچه سد طالقان بروید باید این را بدانید که طالقان در ۹۰ کیلومتری شهر کرج قرار گرفته است. زمان رسیدن به دریاچه با خودرو شخصی چیزی حدود یک ساعت و نیم از شما زمان خواهد گرفت. در صورتی که از تهران راهی دریاچه می شوید می توانید با انداختن در اتوبان تهران کرج به سمت قزوین حرکت کرده و ۴ کیلومتر بعد از جاده آبیک به جاده طالقان خواهید رسید. برای رسیدن به دریاچه سد طالقان باید در جاده طالقان ۲۸ کیلومتر حرکت کرده و از گردنه ابراهیم آباد عبور کنید.

دریاچه سد طالقان

نکات سفر به دریاچه سد طالقان

اگر قصد سفر به طالقان و بازدید از دریاچه سد طالقان را دارید بهتر است در رانندگی کمی صبور بوده و از رانندگی با سرعت بالا پرهیز کنید. جاده طالقان یک جاده پر پیچ و خم است و می تواند در بعضی از نقاط شما را غافلگیر کند. زیبایی دریاچه در صبح زود دوچندان است و می توانید با کمی سحرخیزی لذت خود را چندین برابر کنید. فصل بهار به دلیل سرسبزی طبیعت یکی از بهترین زمان ها برای بازدید از این دریاچه است. در صورتی که قصد پیاده روی در اطراف دریاچه سد طالقان را دارید بهتر است کفش مناسبی همراه خود داشته باشید. برای نوشیدن آب همراه داشتن قمقه و آب معدنی پیشنهاد می شود زیرا شاید نتوانید آب مناس نوشیدن را به راحتی پیدا کنید. در نهایت این نکته را در نظر داشته باشید که شنا در دریاچه طالقان ممنوع و خطرناک است.

 

منبع: الی گشت
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر