بازدید از جاهای دیدنی ارمنستان | آشنایی با جاهای دیدنی ارمنستان

جاهای دیدنی ارمنستان کجاست؟ | معرفی جاهای دیدنی ارمنستان + عکس

ارمنستان یکی از مقاصد توریستی محبوب نزد ایرانی‌ها است که به ‌دلیل فاصله نزدیکش به کشورمان، همه ساله گردشگران زیادی بازدید از آن را در برنامه خود می‌گنجانند. برای آشنایی با جاهای دیدنی ارمنستان این مقاله را تا انتها بخوانید.

جاهای دیدنی ارمنستان
ویکی گردی:

تماشای جاهای دیدنی ارمنستان برای کسانی که قصد سفر به کشورهای همسایه را دارند، می تواند موجب سفری عالی و خاطراتی به یاد ماندنی شود. بازدید از جاهای دیدنی ارمنستان از آن جهت که هم امکان سفر زمینی ارزان قیمت و هم سفر هوایی سریع و راحت را داراست، یکی از بهترین گزینه ها برای سفر خارج از کشور است. اگر شما قصد آشنایی با جاهای دیدنی ارمنستان و سفر به این کشور را دارید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

صومعه هاقپات

جاهای دیدنی ارمنستان

صومعه هاقپات یک صومعه حواری ارمنی واقع در هاقپات، ارمنستان می‌باشد. ساخت و ساز این ساختمان در سده‌های ۱۰ تا ۱۳ به پایان رسید. این بنا به سبک معماری ارمنی طراحی شده‌است.با احتمال زیاد و به گفته تاریخ شناسان، این صومعه توسط ملکه خسروانیوش، همسر پادشاه بگرادایی آسوت سوم،در سال ۹۷۶ تأسیس شد. همچنین صومعه ساناهین در مجاور صومعه هاقپات همان زمان ساخته شده است. محل ساخت صومعه هاقپات طوری انتخاب شد که در نزدیکی رود DEBED و در شمال ارمنستان واقع شده است طوریکه در ارتفاع بالا ساخته نشده است و در ارتفاع پائین ساخته شد. گویی هدف سازنده فروتنی بوده است.این صومعه در ارتفاع ۲۵۰۰ متری رودخانه واقع شده است و روستاهای اطراف آن را احاطه کرده اند. در حالی که اکثر صومعه های همتای آن در مناطق خشک واقع شده اند. بزرگترین کلیسا در صومعه هاقپات ارمنستان ،کلیسای جامع سر کیسان ایروان است که احتمالا در سال ۹۷۶ شروع به ساخت و در سال ۹۹۱ توسط شاه smat به پایان رسید. این کلیسا،نمونه ای از معماری ارمنستان در قرن دهم است. گنبد مرکزی این کلیسا بر روی چهار ستون قرار گرفته است و دیوارهای بیرونی با دهانه های مثلثی پوشانده شده اند. همچنین یک سری نقاشی در این کلیسا وجود دارد. اهدا کننده آن، شاهزاده خوتولوخاگا بوده است.

 

میدان جمهوری ایروان

جاهای دیدنی ارمنستان

میدان جمهوری ایروان در مرکز شهر ایروان واقع شده و یکی از مشهورترین جاذبه های دیدنی ارمنستان است. سال ها قبل نام این مکان، میدان لنین بوده است، لنین رهبر انقلاب روسیه، اما سال ها بعد این مجسمه برداشته شده است. یکی از نکات جالب توجه در مورد میدان جمهوری ایروان سنگ های استفاده شده در ساختمان های اطراف آن میدان است. دور تا دور میدان جمهوری ساختمان های قدیمی و زیبا با سنگ های سفید و صورتی ساخته شده اند. یکی از دیدنی های میدان جمهوری ایروان برج ساعت بزرگ است. همچنین در این میدان، رژه ها و مراسم و جشن های خاصی برگزار می شود. این میدان با طراحی زیبا و پیچیده نظر همگان را به خود جلب می کند. مردم ارمنستان، جشن هایشان را با رقص و آتش بازی برگزار می کنند.

 

موزه تاریخ ارمنستان

جاهای دیدنی ارمنستان

موزه تاریخ ارمنستانیکی از جاذبه‌های برجسته ایروان موزه تاریخ ارمنستان نام دارد که گنجینه‌ای شگفت‌انگیز از دوران قدیم و عصر برنز در این مکان نگهداری می‌شود. در دهه ۱۹۵۰ حفاری‌هایی باستان‌شناسانه در گورستان لچاشن در نزدیکی دریاچه سوان صورت گرفت که بسیاری از اشیایی که هم‌اکنون در موزه تاریخ ارمنستان قابل مشاهده است، محصول کاوش‌های باستان‌شناسانه همان سال‌ها هستند. از این رو، کسانی که با اهدافی مثل شناخت تاریخ ارمنستان اقدام به خرید بلیط هواپیما ایروان می‌کنند، بازدید از History Museum of Armenia را در برنامه سفر خود می‌گنجانند. موزه تاریخ ارمنستان از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که این بخش‌ها براساس دسته‌بندی و نظم دقیقی شکل گرفته‌اند. مجموعه باستان شناسی موزه شامل بخش‌های پارینه سنگی، مس سنگی، برنز و اوایل سنگ، پادشاهی اورارتویی‌ها و چند بخش دیگر می‌شود.

 

بازار ورسیناج

جاهای دیدنی ارمنستان

اگر در سفر به ارمنستان علاوه بر خرید، به دنبال فرصتی برای آشنایی با فرهنگ بومی هستید، به‌جای مراکز خرید ایروان سراغ بازارهای محلی آن بروید. بازار محلی ورنیساج، یک بازار محلی است که معمولا آخر هفته‌ها و در نزدیکی میدان جمهوری، کنار ایستگاه متروی این میدان در ایروان تشکیل می‌شود. در این بازار انواع جواهرات، نقره‌جات، نقاشی‌ها، صنایع‌دستی، انواع اشیای عتیقه، کتاب‌ها و چیزهای دیگر به فروش می‌رسند؛ از همین رو ورنیساج بسیار موردعلاقه‌ توریست‌ها و مسافران است.

 

صومعه گغارد

جاهای دیدنی ارمنستان

صومعه گغارد (Monastery of Geghard) اولین کلیسای غاری دنیا که در چهل کیلومتری ایروان ، ارمنستان واقع شده است. صومعه گغارد (به معنی سرنیزه) با معماری منحصر به فرد خود در استان کوتایک (Kotayk) ، ارمنستان واقع شده , این کلیسا در واقع بخشی از کوه مجاور است که تراشیده شده و در میان صخره ها و دره ای زیبا احاطه شده است (۲ بخش دررونی و بیرونی کوه). گغارت به عنوان یکی از میراث های جهانی یونسکو ثبت شده است. گغارد درون دره ای خوش منظره در فاصله ۹ کیومتری از معبد گارنی( garni ) نهفته است ،این کلیسا نام خود را از نیزه مقدسی که مسیح در زمان مصلوب شدن به وسیله آن مجروح شده گرفته است . بنا به روایات نیزه نیز در اینجا نگهداری می شده اما هم اکنون در خزانه مقدس در کلیسای مادر یعنی اچمیادزین (Echmiadzin) قرار دارد.

 

باغ گیاه شناسی ایروان

باغ گیاه‌شناسی ایروان در سال ۱۹۳۵ در شمال شرقی ایروان افتتاح شد. این مجموعه که به فرهنگستان ملی علوم ارمنستان تعلق دارد، مساحتی معادل ۸۰ هکتار را اشغال کرده است. باغ گیاه‌شناسی ایروان ۲۰۰ گونه از گیاهان بومی، کمیاب و نادر را در معرض دید بازکنندگان و گردشگران قرار داده است. این مجموعه زمینه‌ای مناسب برای تحقیقات و مطالعات درباره‌ی گیاهان ارمنستان و فعل و انفعالات محیط زیستی گونه‌ها در محیطی نسبتا طبیعی را فراهم آورده است. 

 

دریاچه سوان

جاهای دیدنی ارمنستان

دریاچه سوان، از معروف ترین جاذبه های گردشگری در کشور ارمنستان است که در نزدیکی شهر ایروان قرار دارد. این دریاچه در تابستان ها آب و هوای ایده آلی دارد و می تواند برای گذراندن ساعاتی خوش در لیست مکان های گردشگری در این کشور قرار بگیرد. علاوه بر تفریحاتی که می توانید در کنار دریاچه سوان داشته باشید، جاذبه های تاریخی نظیر چند کلیسای مشهور در اطراف این دریاچه وجود دارد که بازدید از آنها به طور کلی یک روز کامل از شما را خواهد گرفت. همانطور که گفتیم دریاچه سوان از محبوب ترین جاذبه های گردشگری در کشور ارمنستان است و امکانات تفریحی قابل توجهی در اطراف آن وجود دارد و بازدید کنندگان می توانند با بازدید از آن اوقات خوشی را برای خود و همراهانشان فراهم آورند. دریاچه سوان در ۶۰ کیلومتری شمال شرقی ایروان و در استان گغارکونیک قرار دارد. این دریاچه که بزرگ‌ترین دریاچهٔ قفقاز و از بزرگ‌ترین دریاچه‌های کوهستانی آب شیرین در جهان است در ارتفاعات ۱۹۱۶ متری سطح دریا واقع شده‌است. از همین رو هرگز بازدید از سوان را در سفرتان به ارمنستان فراموش نکنید. در دریاچه سوان تقریبا حدود ۳۶ جویبار می‌ریزد و تنها رودخانه‌ای که از سوان سرچشمه می‌گیرد رود هِرازدان است.

 

کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر

جاهای دیدنی ارمستان

کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر که با نام کلیسای جامع سنت گریگور لوزاوریچ نیز شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین کلیسای جامع حواری ارمنی در جهان به‌ شمار می‌رود. نمای بیرونی و فضای درونی این کلیسای عظیم برای بازدیدکنندگان و گردشگران در سفر به ارمنستان جذابیت خاصی دارد. ساخت بنای کلیسا در سال ۱۹۹۷ میلادی شروع شد و در سال ۲۰۰۱ میلادی به پایان رسید. کلیسای جامع سنت گریگور لوزاوریچ برای هزار و هفتصدمین سالگرد اعلام مسیحیت به‌عنوان دین رسمی ارمنستان و در راستای ادای احترام به سنت گریگور روشنگر که دین مسیحیت را به ارمنستان معرفی کرد، ساخته شده است. معمار این بنا استپان کیورکچیان نام دارد و این کلیسا را با سبک معماری ارمنی طراحی کرده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر