کوچه قرینه تهران | کوچه لولاگر | معرفی کوچه لولاگر | عکس های کوچه قرینه پایتخت

تو این کوچه تهران، همه چیز به طرز عجیبی قرینه است! | عکس های کوچه لولاگر پایتخت

تو این بخش جاذبه های گردشگری سایت ویکی گردی قراره کوچه عجیب لولاگر که به کوچه قرینه تهران معروفه رو بهتون معرفی کنم با ما ما همراه باشید.

کوچه قرینه تهران
ویکی گردی:

کوچهٔ لولاگر یا کوچه قرینه تهران، در خیابان نوفل لوشاتو تهران قرار دارد و انتهای کوچه قرینه تهران به خیابان حافظ متصل می‌شود. کوچه قرینه تهران یکی از محله‌های قدیمی این شهر و جزو آثار ثبت شده سازمان میراث فرهنگی است و حدود ۸۰ سال قدمت دارد.

کوچه لولاگر که امروزه نام آن در میان جاذبه‌های گردشگری تهران دیده می‌شود، کوچه‌ی کوچک است که در خیابان معروف نوفل لوشاتوی تهران قرار دارد. برای رفتن به این کوچه زیبا باید به خیابان حافظ رفته و بعد وارد خیابان نوفل لوشاتو شوید. بعد از ۵۰ متر که در  خیابان لوفل لوشاتو که خود نیز جزو کوچه‌های دیدنی تهران است و دو سفارت اروپایی فرانسه و ایتالیا را نیز در خود جا داده، بروید به کوچه می‌رسید که در دو نبش کوچه ساختمان‌های آجری چند طبقه با بالکن‌های زیبایش چشم‌نوازی می‌کند.

خیابان شکموها کجاست؟ | مکان مخصوص شکم گردی تو دل تهران + عکس

کوچه قرینه تهران

کوچه قرینه در مرکز تهران

علت شهرت کوچه لولاگر را باید به ساختمان‌ها و خانه‌های این کوچه نسبت داد. زیرا تمام خانه‌ها در این کوچه قرینه یکدیگر هستند. در واقع کوچه لولاگر را باید یک کوچه قرینه در مرکز تهران بدانیم. در این کوچه تمام خانه‌ها، نمای خانه‌ها، بالکن‌ها، ساباط‌ها، پنجره‌های آن‌ها و حتی درختان کاشته شدن در درون خانه‌ها به صورت قرینه و موازی هستند. از لحظه ورود به این کوچه قرینگی را درک خواهید کرد تا لحظه‌ی که از کوچه خارج شوید.

خانه‌ها و بناهای این کوچه هنوز زنده و فعال هستند و مالکان آن‌ها در تلاش برای حفظ این کوچه با ظاهری که هست، را دارند. البته از عمر ساختمان‌ها بسیار گذشته اما حیات هنوز ادامه دارد.

کوچه قرینه تهران

چرا کوچه لولاگر قرینه شد؟

کوچه لولاگر که امروز جزو آثار ثبت شده در میراث فرهنگی ایران است، داستانی شنیدنی دارد. داستانی که با خانواده لولاگرها ارتباط دارد. خانواده‌ای که چند نسل از آنها در همین خانه‌ها و کوچه زندگی کردند و هنوز در این کوچه حضور دارند.

کجای تهران غذای خیابونی بخوریم؟ + عکس

داستان برمی‌گردد به سال‌های ۱۳۱۷، زمانی که محمدباقر لولاگر در تهران و سایر شهرهای دیگر مشغول ساخت و ساز بود. لولاگرها در این سال‌ها جزو خانواده‌های متمول شهر محسوب می‌شدند. بردار محمدباقر لولاگر در برلین فرش فروشی داشت. محمدباقر لولاگر به بردارش پیشنهاد شراکتی می‌دهد و بردار دور از وطن نیز می‌پذیرد.

کوچه قرینه تهران

محمدباقر لولاگر بخشی از اموالش را وقف می‌کند و مسجد و بیمارستانی می‌سازد (این مسجد و بیمارستان هنوز با نام مسجد جامع و بیمارستان لولاگر فعال است و چند سال پیش دختر محمدباقر لولاگر، فهیمه لولاگر بخشی از خانه‌ها و زمین‌های اطراف را وقف بیمارستان و مسجد کرد)، بخش دیگری از اموالش را به همراه سهم برادرش زمینی می‌خرد. این زمین همین زمین کوچه لولاگر است.

دسته جمعی تهران کجا بریم تفریح؟ + عکس

کوچه قرینه تهران

محمدباقر لولاگر شروع به ساخت وساز در این زمین می‌کند و به رسم امانت‌داری هر آنچه برای خودش می‌سازد عینا برای برادرش آن سمت کوچه نیز می‌سازد. ساخت و ساز این کوچه به کمک استاد حسن بنا انجام شده و هنوز حیات خود را دارد.

کوچه قرینه تهران

پیرمردها و پیرزن‌های قدیمی به کوچه لولاگر کوچه «دیواره دوقلوها» نیز می‌گویند. با این حال کوچه لولاگر که هنوز سرپرستان اصلی خود را دارد، به زیر بولدوزها نرفته و خاطرات خود را حفظ می‌کند. شاید علت این امر حفظ میراث خانوادگی لولاگرها باشد.

خاص ترین خیابان های رنگی تهران | سفر به سرزمین رنگ ها + عکس

کوچه قرینه تهران

منبع: لست سکند
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر