شهرهای مرزی | سفر به شهرهای مرزی

بهشت گمشده در مرز ایران خودمون | شهرهای مرزی که تو پاییز حتما باید سفر کنی!

اگر از سفر کردن به جاهای تکراری ایران خسته شدی و دنبال جایی متفاوت هستی بیا تا این شهر های مرزی خوش آب و هوا رو بهت معرفی کنم.

سفر به شهرهای مرزی
ویکی گردی:

شهرهای مرزی ایران، به‌دلیل مسافت زیاد ،کمتر مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرند اگر شما هم عشق سفرید و همیشه دنبال سفر کردن به مناطق جدید و متفاوت هستید، آستارا و جلفا از بهترین و خوش آب و هوا ترین  شهرهای مرزی ایران هستند که می توانید امتحان کنید و به دوستان خود معرفی کنید. با ما همراه باشید تا از جاذبه های گردشگری این شهرهای مرزی ایران بهتون بگم.

1.آستارا:

آستارا

در ماه‌های ابتدایی پاییز،  آستارا آب و هوای خوبی دارد و افرادی که دوستدار طبیعت پاییزی هستند می توانند سفر خاطره انگیزی را در این منطقه تجربه کنند. 

سفر به چابهار بهترین انتخاب در فصل سرما!

آستارا شهری بندری و مرزی که امروز به‌عنوان یکی از قطب‌های اقتصادی کشور شناخته می‌شود. آستارا در مرز ایران و جمهوری آذربایجان قرار دارد، این شهر از شرق به دریای خزر، از شمال به آستارا در جمهوری آذربایجان، از غرب به استان اردبیل و از جنوب به شهرستان تالش می‌رسد. آستارا همچنین از شمار شهرهای گردشگرپذیر ایران است و ازنظر اقامت مسافر در استان گیلان، رتبه اول را دارد. بندر آستارا اولین بندر خصوصی کشور و پنجمین بندر فعال ترانزیتی در شمال کشور است. مرز آستارا سومین مرز فعال کشور در زمینه صادرات و واردات است. آستارا تنها منطقه مرزی ایران است که در ۸۰ سال گذشته هیچ‌گونه تنشی نداشته و یکی از امن‌ترین مرزها است، به همین دلیل بسیار موردتوجه قرار می‌گیرد. طبیعت زیبا و خوبی آب‌وهوا باعث شده که گردشگری هم در این منطقه رونق خوبی داشته باشد

جاذبه‌های گردشگری و به‌خصوص جاذبه‌های طبیعی آستارا کم نیست، حتی ممکن است برای بازید از تمام جاذبه‌ها وقت کم بیاورید

زیباترین جاذبه‌های طبیعی می‌توانیم به آبشار لاتون ،تله‌کابین حیران، گردنه حیران، پناهگاه حیات‌وحش لوندویل، باغ پرندگان، تالاب استیل، ساحل صدف، باغ ملی، ساحل شریعتی و سورتمه حیران اشاره کنیم.

  • چشمه آبگرم علی داشی

چشمه آب گرم

امروزه با ماشینی‌شدن زندگی‌ها، مردم به دنبال تسکینی برای دردهای جسم و روح خود هستند. چشمه آبگرم علی داشی یکی از بهترین گزینه‌ها‌ برای رهایی از این دردهاست. این چشمه که در شهرستان آستارا قرار دارد برای رفع چشم درد، دل درد، کمردرد، قولنج و تقویت اعصاب نیز مفید است.

لیست 8 تا از روستاهای پاییزی اطراف تهران + عکس

  • پارک جنگلی بی بی یانلو

پارک جنگلی

با عبور از آستارا و به فاصله ۵کیلومتری این شهر، روستایی به نام بی بی یانلو قرار دارد. آنچه بیش از همه در این روستا به چشم می‌خورد، تنوع گونه‌های جنگلی است، این گونه‌ها بیشتر از گونه‌های راش، بلوط، توسکا، فندق، شمشاد جنگلی تشکیل شده‌اند. وجود طبیعتی بکر به همراه چشم‌اندازی منحصربه‌فرد با چندین دره که از دامنه‌های پوشیده از جنگل لبریز هستند، این روستا را به منطقه‌ای خاص برای مسافران تبدیل کرده است.

  • رودخانه آستاراچای

رودخانه در آستارا

آستارا‌چای یک رودخانه کوچک و درعین‌حال بسیار مهم است. این رودخانه، مرز طبیعی کشور ایران و جمهوری آذربایجان، حساب می‌شود. گردنه حیران، دامنه قلعه شیندان و همچنین ارتفاعات آق‌مسجد سه منطقه‌ای هستند که سرچشمه‌های رودخانه آستاراچای در آن‌ها‌ قرار دارد.

می خوای قیمت تفریحات دریایی تو کیش رو بدونی! + فیلم

اهمیت این رودخانه فقط به اینجا ختم نمی‌شود، بلکه هرسال، ماهی سفید، ماهی آزاد و انواع ماهی‌های دیگر، از آن صید می‌شوند. البته کشاورزان هم از این موهبت بی‌بهره نیستند و از آب آن برای آبیاری زمین‌ها ‌و مصارف کشاورزی خود استفاده می‌کنند.

2.جلفا:

جلفا

 پاییز یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر به جلفا است، به ویژه برای دوستداران رنگارنگی‌های پاییزی. در این فصل، هوا خنک و خنکی دارد و رنگ‌های پاییزی شگفت‌انگیز طبیعت درخشان هستند. همچنین، پاییز می‌تواند فصلی بهترین برای دیدن تعداد زیادی از جاذبه‌های گردشگری در جلفا باشد، زیرا تعداد بازدیدکنندگان کمتر از فصول پربازدید است.

شهر جذاب جلفا مرز بین ایران، ارمنستان و جمهوریِ آذربایجان است که در آذربایجان شرقی قرار گرفته است. این شهر به علت داشتن موقعیت تجاری و گمرکیِ عالی، از اهمیت بسیاری برخوردار است. سفر به جلفا در بین گردشگران بسیار رایج است؛ زیرا علاوه بر این موقعیت مهم، جاذبه‌های گردشگریِ بسیاری دارد. 

شهر جلفا، طبیعت بسیار زیبایی دارد و آثار تاریخی دیدنی را در دل خود جای داده است. از دیدنی‌های جلفا می‌توان از جاده مرزی ارس-جلفا، حمام جلفا، رودخانه ارس، سد ارس، آبشار ماهاران، پارک ملی کمتال، کلیسای چوپان، مجموعه کردشت، کاروانسرای خواجه نظر، روستای اشتبین، کلیسای سن استپانوس و آبشار آسیاب خرابه اشاره کرد.

معرفی بهترین جاهای دیدنی تهران در پاییز! + عکس

کلیسای سنت استپانوس

سفر به جلفا

سنت استپانوس نام اولین شهید مسیحی‌ها است که در سال ۳۶ میلادی به دست یهودیان شهید شد؛ از این رو این کلیسا به عنوان کلیسای سنت استپانوس شهرت یافت. کلیسایی سنت استپانوس در محدوده‌ی ۱۸ کیلومتریِ شهر جلفا و در مجاورت رودخانه‌ی ارس در منطقه‌ای با عنوان قزل وانک که جزو بزرگ‌ترین کلیساهای ارامنه‌ی ایران است واقع شده است. تقدس و اهمیت کلیسای سنت استپانوس به اندازه‌ای بالا است که ارامنه‌ی ارمنستان در روزی خاص از سال در این کلیسا حضور پیدا می‌کنند و به انجام مراسم خاص‌شان می‌پردازند.

 

آبشار آسیاب خرابه

لحظاتی که در منطقه‌ی تفریحی آبشار آسیاب خرابه سپری می‌کنید بدون شک از لحظاتی است که هیچگاه از خاطرتان پاک نمی‌شود. آب و هوایی لطیف، گونه‌های طبیعی مختلف، درختان و خزه‌هایی که دیواره‌های کوه‌را پوشانده‌اند هیچ‌گاه تکراری نخواهند شد و هر لحظه یک طراوت خاص به این منطقه می‌بخشند. این آبشار زیبا در نزدیکیِ آسیابی بزرگ و قدیمی با ارتفاعی به اندازه‌ی ۱۰ متر و وسعتی به اندازه‌ی ۲۰۰ متر مربع قرار گرفته است.‌ در ایام قدیم مردم این آسیاب را مورد استفاده قرار می‌دادند؛ با گذشت زمان و پیشرفت علم و فناوری این آسیاب متروکه شد و قسمت‌های بسیاری از آن تخریب شد؛ به همین دلیل این آسیاب به آسیاب خرابه شهرت گرفت، و آبشاری که در کنار آن قرار گرفته بود نیز به آبشار آسیاب خرابه معروف شد. این نقطه‌ی گردشگری در فصل‌های مختلف سال زیبا است اما اگر در فصل پاییز از آن دیدن کنید، دوست دارید هر سال در این فصل از آنجا دیدن کنید و لذت ببرید.

آبشار در جلفا

بازارچه‌ی مرزیِ جلفا

در قسمت جنوبیِ رود ارس و مرکز جلفا بازاری قدیمی وجود دارد که به بازارچه‌ی مرزی شهر جلفا معروف است. قسمتی از این بازار سرپوشیده و قسمتی دیگر از آن روباز است. در گذشته اجناس و محصولات روسیه‌ای در این بازار به فروش می‌رفت، به همین دلیل به بازاچه‌ی روس‌ها نیز معروف است؛ اما محصولات این روزهای این بازارچه بیشتر چینی و ترک هستند. شوینده‌ها، پوشاک مردانه و زنانه، اقلام خوراکی و لوازم بهداشتیِ ورودیِ ترکیه و ارمنستان، محصولات عمده‌ی این بازارچه هستند. بازدید از این بازارچه در سفر به جلفا بدون شک بسیار خوشایند است؛ زیرا محصولات هم کیفیت بالایی دارند و هم دارای قیمت بسیار مناسبی هستند.

بازارچه جلفا

 

منبع: کجارو
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر