لیست معروف ترین آرامگاه ها در مشهد

آرامگاه ها و مقبره های مشهد | تاریخچه و آدرس معروف ترین آرامگاه های مشهد

بازدید از آرامگاه های مشهد، یکی از جذاب ترین تفریحاتی است که می توانید در مشهد تجربه کنید. با ما همراه باشید تا لیست آرامگاه های مشهد را ببینید.

آرامگاه های مشهد
ویکی گردی:

در سفر به مشهد بازدید از آرامگاه های مشهد نیز یکی دیگر از جاذبه های گردشگری است. آرامگاه های مشهد درکنار زیارت در حرم امام رضا (ع) و  خرید از مراکز خرید لوکس و قدیمی از جمله اهدافی است که هر ساله مسافران زیادی را به این شهر مقدس جلب می کند.

آرامگاه حکیم فردوسی

آرامگاه فردوسی مشهد از جاذبه های مهم مشهد است که سالانه گردشکران بی شماری از آن بازدید می کنند. این آرامگاه در بیست کیلومتری شهر مشهد در شهر توس واقع شده‌است. بنای این آرامگاه الهام گرفته از معماری دوران هخامنشیان است و بر پایه طرحی از کریم طاهر زاده توسط هوشنگ سیحون انجام گرفته. آرامگاه فردوسی از جاذبه‌هایی است که بازدید از آن به تمام علاقه مندان فرهنگ، ادب وهنر ایرانی توصیه می شود.

آرامگاه فردوسی

آدرس آرامگاه فردوسی:

استان خراسان رضوی، بیست کیلومتری شمال مشهد، توس

آرامگاه نادر شاه افشار

آرامگاه نادر شاه افشار نیز یک آرامگاه معروف دیگر در مشهد است. مجموعه باغ موزه نادری که شامل آرامگاه نادر شاه و دو موزه جالب است یکی از جاهای دیدنی مشهد می باشد. این مجموعه زیبا حدود چهارده هزار و چهارصد متر وسعت دارد. در باغ موزه نادری یک مجسمه زیبا از نادر شاه و تعدادی از سربازانش وجود دارد که یکی از شاهکارهای مجسمه سازی است. این مجسمه زیبا توسط استاد ابوالحسن صدیقی ساخته شده است.

آرامگاه های مشهد

آدرس باغ موزه نادری:

استان خراسان رضوی، مشهد، چهارراه شهدا

 

آرامگاه خواجه ربیع (باغ ربیع)

در شمال غربی شهر و در انتهای خیابان خواجه ربیع آرامگاه باشکوه خواجه ربیع قرار دارد که به توصیه شیخ بهایی ساخته شده و متعلق به دوره صفویه است. در تاریخ آمده است که امام رضا هنگام ورود به طوس و شهر مشهد، مزار این صحابه پیامبر را زیارت کرده است.

مزار خواجه ربیع که در اصل به باغ ربیع شهرت داشته یکی از آرامگاه های مهم شهر هم محسوب می شود و به دلیل بناهای زیبا وتاریخی که دارد مورد توجه اهالی و مسافران بوده و هست.

آرامگاه های مشهد

آدرس آرامگاه خواجه ربیع مشهد:

استان خراسان رضوی، مشهد، انتهای بلوار خواجه ربیع، آرامگاه خواجه ربیع

 

مقبره پیر پالان دوز

مقبره پیر پالاندوز در بخش شمال شرقی حرم و در اول خیابان نواب صفوی بنایی آجری و گنبد فیروزه ای به ساخته شده است که به علت بازسازی در این اواخر به نظر می رسد که نوساز باشد اما در حقیقت بنای اصلی مربوط به روزگار شاه عباس صفوی نیز می باشد. این بنا در واقع مزار یکی از عرفای مذهب شیعه به نام شیخ محمد المقتدی کارندهی معروف به پیر پالاندوز می باشد.  به اعتقاد مردم مشهد، شیخ با دارا بودن کرامات فراوان و با اینکه از دوستان خدا بوده با دوخت پالان برای چهارپایان امرار معاش می کرده و به خاطر دلیل مردم به او احترام می گذارند و مقبره او به یکی از آرامگاه های معروف مشهد تبدیل شده است .

آرامگاه های مشهد

آدرس آرامگاه پیر پالان دوز :

استان خراسان رضوی، مشهد، خیابان نواب صفوی، ضلع شرقی حرم مطهر امام رضا علیه السلام

 آتشکده بازه هور

آتشکده بازه هور یکی از کهن ترین نمونه های آتشکده گنبد داری است که احتمالا متعلق به زمان اشکانیان است. زمینه بنای سنگی موسوم به بازه هور به فاصله هفتاد کیلومتری از جنوب شهر مشهد در ضلع شرقی روستایی به نام رباط سفید در ابتدای تنگه ای بازه هور واقع است. از لحاظ ویژگی های معماری این بنا نمایانگر بخشی از اجزا و عناصر ساسانی است که آندره گدار آن را به قرن سوم میلادی نسبت داده است. همچنین عده ای براین باورند بنای سنگی بازه هور آتشکده ای از دوره ساسانی است.

آرامگاه های مشهد

آدرس آتشکده بازه هور:

۸۰ کیلومتری شهر مشهد، دهستان بیجوند، روستای رباط سفید

آرامگاه خواجه اباصلت هروی مشهد

عبدالسلام بن صالح بن سلیمان ایوب بن میسره مشهور به خواجه اباصلت هروی از مهمترین و معروف ترین دانشمندان، محدثین و راویان می‌باشد که در سال 160 هجری قمری در مدینه متولد شد. علت اینکه نام او را اباصلت هروی می‌دانند به ریشه و نسب اجداد او برمی‌گردد که زادگاهشان شهر هروی افغانستان بود. شهرت اباصلت به ماجرای هجرت امام رضا (ع) به خراسان مربوط می‌شود؛ او پس از هجرت امام به از مدینه به خراسان آمد و تا زمان شهادت ایشان در کنار امام بود. مهمترین نقل درباره نحوه شهادت امام رضا علیه السلام از اباصلت نقل است که در کتاب وفاه الرضا ماجرا را شرح داد.

آرامگاه های مشهد

آدرس آرامگاه خواجه اباصلت:

استان خراسان رضوی، جاده مشهد – فریمان، پنج کیلومتری مشهد

آرامگاه سید حسن مدرس مشهد

این آرامگاه متعلق به آیت الله سید حسن مدرس می‌باشد که جزو فقهای مبارز دوره رضاشاه محسوب می‌شد. ایشان در سال 1249 قمری در کچو اردستان اصفهان به دنیا آمدند که پس از تحصیل علم در نجف به شهرهای مختلف سفر کردند. یکی از این شهرهای محل تبلیغ آنها شهر خواف بود. پس از مشخص شدن فعالیت های سیاسی ایشان قرار شد او را به یکی از دو شهر طبس یا کاشمر تبعید کنند که سرانجام به شهر کاشمر تبعید شدند. محل دفن ایشان در کاشمر تا مدت ها به نام تپّه آخوند معروف بود؛ در اواخر حکومت رضاشاه در جریان تضعیف حکومت، مردم کاشمر فرصت را غنیمت شمردند تا با خرید باغات اطراف محل دفن آیت الله مدرس برای او یک مقبره کوچک بسازند.

آرامگاه های مشهد

آدرس آرامگاه سید حسن مدرس:

استان خراسان رضوی، کاشمر

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر