مجموعه گردشگری و تاریخی عمارت باغ فردوس تهران، تاریخچه و بخش های مختلف عمارت باغ فردوس

عمارت باغ فردوس تهران | معرفی موزه سینما باغ فردوس تهران

دیدن جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر تهران برای خیلی از افراد دارای جذابیت خاصی است. در کنار انوع کاخ‌ها، بناها و مجموعه‌های فرهنگی، تاریخی و گردشگری پایتخت، نمی‌توان از تماشای مجموعه عمارت باغ فردوس تهران غافل ماند.

عمارت باغ فردوس
ویکی گردی:
عمارت باغ فردوس تهران یکی از مجموعه‌های گردشگری و تاریخی پایتخت محسوب می‌شود. این عمارت زیبا که مانند کاخ نیاوران و کاخ عشرت آباد طرح احداث آن از دوره قاجار مطرح شده است، در طول تاریخ دستخوش تغییرات زیادی در ظاهر و کاربرد آن، بوده است. عمارت باغ فردوس تهران که امروزه به موزه سینما نیز مشهور است دارای بخش‌های دیدنی و تفریحی زیادی برای گردشگران و عموم مردم است. برای آشنایی کامل با مجموعه عمارت باغ فردوس تهران با ادامه مطلب همراه باشید.

 

تاریخچه عمارت باغ فردوس تهران

در سال 1264 هجری قمری محمدشاه قاجار دستور ساخت عمارت بزرگی را در مساحتی بالغ بر 20 هزار مترمربع و در منطقه محمدیه صادر کرد. ساخت این قصر زیبا که به دو عمارت شمالی و جنوبی تقسیم می‌شد توسط حاجی میرزا آقاسی(صدراعظم شاه) آغاز شد. اما با بیماری و در نهایت مرگ محمدشاه قاجار، کار ساخت عمارت ناتمام ماند. 
با گذشت زمان، ناصرالدین شاه قاجار، عمارت باغ فردوس تهران را به دختر و دامادش(حسینعلی خان معیرالممالک) به‌عنوان هدیه عروسی واگذار کرد. معیرالممالک نیز به‌منظور برپایی جشن عروسی خود، بنای نیمه‌کاره را با سبک معماری فیلگوش(سبک معماری قاجاریه) تکمیل کرد.
جالب است بدانید که وجه تسمیه عمارت باغ فردوس تهران وجود قنات فردوس بوده که آب باغ‌های آبادی اطراف عمارت را نیز تامین می‌کرده است.
بعد از معیرالممالک، پسر او به نام دوستعلی خان نظام الدوله، عمارت رشک بهشت را به قسمت جنوبی باغ اضافه کرد. او در ساخت این عمارت زیبا، از همراهی و هنر معماران نامی اصفهان و یزد استفاده کرد. ساختمان رشک بهشت عمارت باغ فردوس تهران، دارای پلکانی مرمرین بوده که در ساخت بخش‌های مختلف آن نیز از سنگ مرمر اعلا استفاده شده که جلوه بی‌نظیری به آن بخشیده است. 
مجموعه باغ فردوس پس از دوستعلی خان، به پسر او به نام دوستمحمدخان واگذار شد. اما در این دوره هیچ توجهی به عمارت باغ فردوس تهران نشده و حتی آسیب‌های زیادی نیز به آن وارد شد. تاجایی که مرمرهای این عمارت را کنده و به عمارت امیریه یا همان مدرسه نظام منتقل کردند. در این دوره، باغ فردوس به شکل یک ویرانه درآمد. در این زمان یک تاجر شیرازی به نام میرزا حسین، ویرانه باغ فردوس را از دوستعلی خان خریداری و سپس آن را تعمیر کرد. بعد از او نیز افراد بسیار زیادی صاحب عمارت باغ فردوس تهران شدند و به تعمیر و اضافه کردن بخش‌های جدید به آن پرداختند.
تاریخچه عمارت باغ فردوس
 عکس تاریخی عمارت باغ فردوس
 

معماری عمارت باغ فردوس تهران

در بررسی معماری اصیل و ایرانی عمارت باغ فروس تهران، باید گفت که وقتی وارد باغ شوید، ابتدا از یک محوطه زیبا پر از درختان قدیمی و چنارهای بلند عبور کرده و پس از دیدن دو مجسمه بزرگ برنزی از سهروردی(دانشمند بزرگ ایرانی) و ابن هیثم(اولین دانشمند فیزیک نور در جهان)، عمارت اصلی باغ را خواهید دید. مساحت این عمارت باشکوه هزارمترمربع و شامل سه و نیم طبقه است.
زمین باغ فردوس دارای شیب منحصر به فردی از شمال غربی به جنوب شرقی باغ است، به گونه‌ای که کف طبقه اول عمارت با قسمت جنوبی باغ و سقف عمارت با قسمت شمالی باغ همسطح است. عمارت باغ فردوس تهران در طول حیات خود، دستخوش تغییرات زیادی بوده و به این شکل بسیاری از بخش‌های خود را از دست داده و بخش‌های جدید نیز به آن اضافه شده است.
معماری عمارت باغ فردوس
  بخشی از نمای بیرونی عمارت باغ فردوس     

 

بخش‌های مختلف عمارت باغ فردوس تهران

عمارت باغ فردوس تهران از جمله باغ‌های زیبای تاریخی است که دارای بخش‌های مختلف است. شما می‌توانید با رفتن به این مجموعه، ساعت‌ها در آن گشت‌وگذار کرده و از دیدن زیبایی‌های آن لذت ببرید. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌های باغ فردوس، موزه سینمای آن است که پیش‌تر به معرفی آن پرداختیم. برخی دیگر از قسمت‌های عمارت باغ فردوس تهران شامل موارد زیر است: 

 

سینما باغ فردوس

از تمام بناها و بخش‌های مختلف عمارت باغ فردوس تهران، یک عمارت باقی مانده که به آن باغ فردوس می‌گویند و هم اکنون موزه سینما در آن دایر است. دیگر بخش‌های و زمین‌های متعلق به این باغ، تفکیک شده و تغییر کاربری داده است.
طرح ساخت و ایجاد موزه سینما از سالیان دور توسط افراد و مراکز مربوطه مطرح شده بود. تا اینکه افراد معروفی چون عباس کیارستمی، غلامرضا جلال امیدی، استاد عزت الله انتظامی، بهزاد رحیمیان، امیر ثباتی و عزیزالله ساعتی با تلاش‌های بسیار در سال 1377 موزه‌ سینما را در مکان اولیه خود(خیابان لاله‌زار)، افتتاح کردند. پس از گذشت چند سال از فعالیت‌های مختلف موزه سینما، سرانجام  در سال ۱۳۸۱ موزه‌ سینما در مجموعه‌ باغ فردوس تهران گشایش یافت.
تبدیل عمارت باغ فردوس تهران به موزه سینما
در دوران پهلوی نیز عمارت باغ فردوس تهران شاهد اتفاقات زیادی بود. به این صورت که:
• در سال 1316 به دستور علی اصغر حکمت(وزیر معارف وقت) دبیرستان شاپور تجریش در عمارت باغ فردوس تهران دایر شد.
• در دوران پهلوی دوم، باغ فردوس به مکانی برای برگزاری جشن‌های 2500 ساله تبدیل شد.
• بعد از انقلاب نیز این باغ زیبا در اختیار صدا وسیما و سپس وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی قرار گرفت.
• سرانجام در شهریور 1381 به باغ موزه فردوس یا همان موزه سینمای ایران تبدیل شد.

سالن‌های سینما عمارت باغ فردوس تهران

باغ فردوس تهران دارای سالن‌های متعدد سینما برای پخش انواع فیلم است. وجود سه سالن سینما در این مجموعه و اکران آخرین فیلم‌های تولید شده در سینما، افراد زیادی را به خود جذب کرده است. ظرفیت سینماهای مختلف عمارت باغ فردوس تهران به این گونه است:
• سینما فردوس با ظرفیت 109 نفر
• سینما توگراف با ظرفیت 205 نفر 
• سینما تمدن با ظرفیت 52 نفر
سینما عمارت باغ فردوس
سینما عمارت باغ فردوس

 

موزه سینما باغ فردوس شامل بخش‌های زیر است:

• تالار معاصران:  در این تالار به معرفی هنرمندان معاصر سینما پرداخته می‌شود. همچنین  پرتره افراد مطرح در زمینه کارگردانی، بازیگری، تصویربرداری و آهنگسازی به نمایش عموم می‌رسد.
• تالار آغازگران:  در بخش تالار آغازگران با اولین‌های تاریخ سینمای ایران ازجمله تاریخچه سینما، اولین تجهیزات فیلم‌برداری، اولین فیلم‌ها و... آشنا خواهید شد.
• تالار بین‌‌‌الملل:   در این تالار انواع جوایز بین‌المللی هنرمندان مانند شیر ونیز، نخل طلایی کن، خرس برلین و... وجود دارد. همچنین از فیلم‌های راه یافته به جشنواره‌های جهانی، پوسترهایی در این قسمت موزه قابل بازدید است. 
• اتاق علی حاتمی:  با ورود به این اتاق با مجسمه علی حاتمی، کارگردان مشهور ایران مواجه می‌شوید. این بخش درواقع معروف به شاه‌نشین عمارت باغ فردوس تهران است.
• بخش سینمای دفاع مقدس:   در این تالار شاهد تصاویر و پوسترهای مربوط به فیلم‌ها، کارگردان‌ها و بازیگران فیلم‌های جنگی کشور خواهید بود.
• تالار نام‌آوران:  این تالار تاریک است و با ورود بازدیدکننده‌گان  ناگهان نور فلاش عکاسان دیده و صدای تشویق حضار پخش می‌شود. در این لحظه نام هنرمندان و افراد نامی حوزه هنر آورده می‌شود.
• تماشاخانه:  این بخش بسیار جذاب است. شما با ورود به تماشاخانه با سینماهای دهه ۳۰ و ۴۰ و تصاویر فیلم‌های نخستین سینمای ایران، مواجه می‌شوید.
• بخش صدا و دوبله:  در این بخش از موزه عمارت باغ فردوس تهران، ابزارهای قدیمی صدابرداری، غرفه علی کسمایی(پدر دوبله ایران) وجود دارد.
• بخش سینمای کودک و نوجوان:  عروسک‌هایی مثل کلاه قرمزی و پسرخاله در این بخش وجود دارد. همچنین وجود  تصاویری از بازیگران سینمای کودک به اطلاعات مخاطبین می‌افزاید.
• خانه فرهاد:  فرهاد، خواننده مشهور ایرانی است. در این اتاق یادگارهایی از وسایل شخصی، کتاب‌ها و سازهای او نگهداری می‌شود.
موزه سینما عمارت باغ فردوس
موزه سینما عمارت باغ فردوس

 

نمایشگاه ارامنه عمارت باغ فردوس تهران

همان‌طور که می‌دانید، ارامنه در سینمای ایران نقش و تاثیر زیادی داشته‌اند. بسیاری از تصویربرداری‌های ماندگار سینما بویژه فیلم‌های سیاحتی، توسط افراد ارامنه انجام شده است. به همین منظور و به پاس قدردانی از این افراد، بخشی از موزه سینما باغ فردوس به نمایشگاه ارامنه اختصاص یافته است.
 
موزه رامنه عمارت باغ فردوس
موزه ارامنه عمارت باغ فردوس

 

کتابفروشی و گالری‌های مختلف صنایع دستی عمارت باغ فردوس تهران

علاوه‌بر بخش‌های مختلف تاریخی و سینمایی ایران، قسمت‌های جانبی چون کتابفروشی، نمایشگاه و غرفه‌های صنایع دستی در مجموعه باغ فردوس وجود دارد. کتابفروشی حوض نقره‌ای که در ابتدای در ورودی باغ واقع شده است شامل مجموعه‌های جامعی از کتاب‌های تاریخی، فلسفی، سینمایی، ادبی و... است. همچنین انواع محصولات فرهنگی و صنایع دستی نیز در این مجموعه به فروش می‌رسد.
فروشگاه صنایع دستی عمارت باغ فردوس
فروشگاه صنایع دستی عمارت باغ فردوس

 

کافه عمارت باغ فردوس تهران

از جمله قسمت‌های زیبا و آرام عمارت باغ فردوس تهران که برای استراحت و گذران اوقات گردشگران درنظر گرفته شده است، کافه باغ فردوس یا کافه سینما نام دارد. موقعیت مکانی این کافه در سمت غربی عمارت فردوس و بالای سینما توگراف است. بعد از بازدید از موزه سینما، دیدن فیلم و گشت‌وگذار در محوطه باغ فردوس تهران، می‌توانید در این کافه به نوشیدن چای، قهوه و گپ و گفت با دوستان خود بپردازید. وجود انواع نوشیدنی‌ها و غذاهای باکیفیت، وجود بخش‎های خاصی چون پالت و تراس آفتاب مهتاب، وجود منو خاص با المان‌های سینمایی بر محبوبیت و جذابیت این کافه افزوده است.

 

موقعیت مکانی عمارت باغ فردوس تهران

اگر قصد بازدید از مجموعه تاریخی و گردشگری عمارت باغ فردوس تهران و موزه سینمای ایران را دارید باید ابتدا خود را به شمال تهران و محله خوش آب‌وهوا باغ فردوس برسانید. این محله که از دوران قاجار به یادگار مانده از قسمت‌های مختلف به یک منطقه از تهران راه دارد. به این شکل که:
• از قسمت شمال به میدان تجریش و ابتدای خیابان ولیعصر
• از قسمت جنوب به توتونچی
• از قسمت شرق به خیابان‌ دربندی 
• از قسمت غرب به خیابان ولیعصر منتهی می‌شود.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر