هتل زین‌ الدین یزد | معرفی هتل زین‌ الدین یزد | کاروانسرای زین‌ الدین

تو این هتل شاه عباس اقامت داشته! | هتل کاروانسرای زین‌ الدین یزد + عکس

در این مطلب از سایت ویکی گردی به معرفی هتل کاروانسرای زین‌ الدین یزد می پزدازیم با ما همراه باشید.

Capture
ویکی گردی:

تجربه عجیبی است که شب را در اقامتگاهی بگذرانید که یک واقعه تاریخی مهم را در دل خود رقم زده است. هتل کاروانسرای زین‌الدین یزد به مناسبت دیدار شاه عباس اول صفوی با زین‌الدین گنجعلی خان در قرن ۱۰ هجری در ۶۰ کیلومتری جاده یزد-کرمان و در شهرستان مهریز ساخته شده است. هتل کاروانسرای زین‌الدین یزد که این‌روزها اسم هتل را در کنار خودش دارد، عجیب‌ترین کاروانسرای ایران از نظر پلان معماری است. در ایران هیچ کاروانسرایی با معماری دایره‌ای شکل نداریم، اما معماری هتل کاروانسرای زین‌الدین یزد به شکل یک دایره است.

کاروانسرای زین‌ الدین

در مرمت این بنا از همان مصالح ساختمانی واقعی و بازمانده از کاروانسرا که در اطراف مجموعه وجود داشتند، استفاده شده است. مرمت آن به قدری اصولی و درست پیش رفته است که در سال ۲۰۰۶ یونسکو جایزه بهترین مرمت ابنیه تاریخی را به این اثر تعلق داد.

کاروانسرای زین‌ الدین

جالب است بدانید که مجله تاتلر هتل کاروانسرای زین الدین را به عنوان یکی از ۱۰۱ هتل برتر دنیا معرفی کرده است. با اقامت در این هتل شبی را در یکی از آثار ملی تاریخی ایران در وسط کویر زیبا سپری خواهید کرد.

کاروانسرای زین‌ الدین

این بنا را سلطان محمد سلطان یزدی معمار مطرح عصر صفوی و معمار مجموعه گنجعلی خان ساخته است. کاروانسرای زین‌الدین دارای صحن ۱۲ ضلعی با رواق‌های سکودار در دور تا دور خود است. اعداد مقدس مسلمان یعنی ۵ و ۱۲ در این هتل به صورت برج و صفه دیده می‌شوند.

کاروانسرای زین‌ الدین

با اقامت در این هتل می‌توانید شب به پشت بام بروید و زیر آسمان ستاره‌باران کویری تا خود صبح اجرام آسمانی را بدون هیچگونه آلودگی نوری رصد کنید.

 

منبع: الی گشت
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر