شیرینی های سنتی خوزستان | معرفی شیرینی های سنتی خوزستان

این شیرینی های سنتی خوزستان رو ببینی دهنت آب میوفته! + عکس

اگر در میان شیرینی‌ها، به دنبال خوشمزه‌ ترین‌ها هستید با ویکی گردی همراه باشید تا پرطرفدار ترین شیرینی های سنتی خوزستان رو بهتون معرفی کنم.

شیرینی های خوزستان
ویکی گردی:

شیرینی های سنتی خوزستان را می شناسید؟ استان خوزستان یکی از استان های جنوب غربی ایران است که آب و هوای گرمی دارد و وجود زیبایی های طبیعی و مردم خون گرم و مهمان نواز استان خوزستان، باعث شده که هر ساله مسافران و گردشگران زیادی به این شهر سفر کنند و شیرینی های سنتی خوزستان را به عنوان سوغات به شهر خود ببرند. حتما این شیرینی های سنتی خوزستان را امتحان کنید. در این مطلب پرطرفدار ترین شیرینی های سنتی خوزستان رو بهتون معرفی می کنیم.

 

معرفی 8 تا از شیرینی های سنتی خوزستان که پر طرفداره

1. لگیمات بوشهر

لگیمات بوشهر

لگیمات نوعی شیرینی عربی است که در خوزستان نیز طرف‌داران زیادی دارد. مواد اولیه تهیه این شیرینی، از جمله تخم‌مرغ، آرد سفید، روغن مایع، آب، شیره خرما، نشاسته ذرت، مایه خمیر و … هستند. هم ظاهر و هم طعم این شیرینی جنوبی، شبیه به بامیه است و در شهد خرما، شیرین و لذیذ می‌شود. میل‌کردن این شیرینی به همراه چای داغ، تجربه فوق‌العاده‌ای خواهد بود.

2. کلیچه

کلیجه

کلیچه در حقیقت یک نوع کلوچه خوشمزه جنوبی است که در خوزستان با طعمی عالی طبخ می‌شود. البته اصالت این کلوچه به کشور عراق بازمی‌گردد و سال‌ها پیش در شمار نان و شیرینی‌های معروف خوزستان نیز جای گرفت. مواد اولیه برای تهیه خمیر این کلوچه خوزستانی، شامل آرد سفید، روغن جامد، کره، پودر هل، بکینگ پودر، تخم گشنیز، ماست، شکر، آب و وانیل است. البته این کلوچه شکم پر بوده و برای بخش میانی آن نیز از خرما، پودر نارگیل، شکر، گلاب، کنجد بوداده، تخم گشنیز، گردو، کره، دارچین و … استفاده می‌شود.

 

3. حلوا قپیت یا حلوا سفید دزفول

حلوا قپیت یا حلوا سفید دزفول

برعکس بیشتر حلوا‌هایی که تا کنون دیده‌اید، حلوا قبیت از بهترین شیرینی‌های معروف خوزستان، به رنگ سفید است. البته همدانی‌ها نیز حلوا قبیت مخصوص خود را دارند که با مواد اولیه کمی متفاوت از حلوا قبیت خوزستانی، تهیه می‌شود. خوزستانی‌ها برای تهیه این حلوای سفیدرنگ، از تخم‌مرغ، شکر، آب، هل و گلاب استفاده می‌کنند. روی حلوا نیز با خلال پسته و خلال بادام، تزئین خواهد شد.

 

4. کلوچه شوشتری

کلوچه شوشتری

اگر به دنبال یک کلوچه خوشمزه و بی‌نظیر در خوزستان هستید، توصیه می‌کنیم که حتما کلوچه شوشتری را امتحان کنید. این کلوچه با روکش کنجدی خود، طعمی عالی داشته و پس از میل‌کردن یک‌تکه از آن، عاشق طعم این شیرینی خوزستانی خواهید شد. برای تهیه کلوچه شوشتری از آرد قنادی، آرد گندم، پودر قند یا شکر، شیر، روغن مایع، پودر مخمر فوری، بکینگ پودر، نمک و زعفران به همراه کنجد استفاده می‌شود.

 

5. کلوچه خرمایی دزفول

کلوچه خرمایی دزفول

خرما یا شهد خرما در بیشتر شیرینی‌های معروف خوزستان استفاده می‌شود. در حقیقت طعم رطب با نان و شیرینی‌های جنوبی، به‌ویژه دزفولی درهم‌آمیخته است. کلوچه خرمایی دزفول نیز یکی از همین کلوچه‌های خوشمزه است که حتما باید مزه عالی آن را امتحان کنید. در تهیه این کلوچه از آرد، روغن، خمیرمایه، آب، زیره و نمک استفاده می‌شود. بخش میانی کلوچه نیز شامل خرما، دارچین، زنجبیل و هل است.

 

6. لوز کنجدی دزفول یا حلوا کنجدی

لوز کنجدی دزفول یا حلوا کنجدی

لوز کنجدی دزفول، یک شیرینی خوشمزه و بسیار مقوی است که با داشتن کنجد فراوان و شهد عسل، میان‌وعده‌ای فوق‌العاده محسوب می‌شود. در تهیه لوز کنجدی دزفول از کنجد، شهد عسل، خلال پسته و بادام استفاده شده و در خوزستان به‌عنوان شیرینی شب عید نیز طرف‌داران زیادی دارد.

 

7. عسلیه دزفولی یا خنجرباری

عسلیه دزفولی یا خنجرباری

یکی از شیرینی‌های معروف خوزستان که بچه‌ها نیز عاشق آن هستند، عسلیه دزفولی یا خنجرباری است. طرز تهیه این خوراکی خوشمزه شیرین، بسیار ساده بوده و مواد اولیه آن را آب، شکر، آرد و رنگ خوراکی تشکیل می‌دهند. با استفاده از رنگ‌های مختلف و متنوع خوراکی، می‌توان خنجرباری را به رنگ‌ها و طرح‌های متفاوت آماده کرد.

 

8. حلوا خرمایی

حلوا خرمایی

حلوا خرمایی، بسیار مقوی بوده و ازاین‌روی در خوزستان برای وعده سحری و افطاری در ماه مبارک رمضان، حتما سرو می‌شود. همان‌طور که از اسم این نوع حلوای جنوبی می‌توان حدس زد، یکی از مواد اولیه اصلی آن را خرما تشکیل می‌دهد. همچنین در کنار خرما، از آرد گندم، روغن مایع، پودر دارچین، زنجبیل و پودر نارگیل و پسته برای آماده‌کردن حلوا خرمایی، استفاده می‌‎شود.

منبع: کجارو
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر