روستای فشکور | عکس های روستای فشکور | معرفی روستای فشکور

سفر رویایی به قلب پاییز | راهنمای سفر به روستای فشکور + عکس

روستای فشکور، از آن دسته از روستاهای بسیار دیدنی و خوش آب و هوای کشورمان محسوب می شود. در ادامه از جاهای دیدنی این روستا بهتون میگیم.

معرفی روستای فشکور
ویکی گردی:

روستای فشکور یکی از جا های زیبایی هست که هرساله گردشگران زیادی را جذب می کند. روستای فشکور از جمله جاذبه های طبیعی و گردشگری پر طرفدار در مازندران است . روستای فشکور یکی از دهکده های ییلاقی منطقه چالوس با چند هزار سال قدمت در ارتفاع سه هزار متری از سطح دریا و در میان رشته کوه های البرز با مناظر طبیعی زیبا از کوه، دره، جنگل، مرتع و چشمه های جوشان است. در ادامه همراه ویکی گردی باشید تا با زیبایی های روستای فشکور بیشتر آشنا شوید.

معرفی روستای فشکور برای سفر

روستای فشکور کجاست؟

روستا

فشکور یکی از روستاهای زیبا و گردشگری تابعه بخش کوهستانی مرزن آباد، شهرستان چالوس، استان مازندران می باشد که در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر مرزن آباد و ۴۷ کیلومتری شهر چالوس و 220 کیلومتری شهر ساری (مرکز استان) واقع شده است. شواهد و آثار باقی مانده در ارتفاعات فُشکور و همچنین دفینه های یافت شده و قلعه های سنگی به جا مانده که در گذشته بسیار مورد توجه بوده و همچنین خانه های کاهگلی و ریسه ای با نمایی از چوب که از معماری قدیم نشات گرفته نشان می دهد که قدمت این روستا به ایران باستان باز می گردد.

لیست 8 تا از روستاهای پاییزی اطراف تهران + عکس

دیدنی ترین جاذبه های فشکور

همان طور که گفته شد این روستا دارای چشم انداز های طبیعی بسیار زیبایی در دل خود می باشد، اما علاوه بر این ها دارای جاذبه های گردشگری دیگری نیز در اطراف است که در ادامه به معرفی برخی از مهم ترین آن ها می پردازیم.

روستای فشکور

آستان مقدس امامزاده فضل و فاضل که در فاصله ی ۲۱ کیلومتری روستا واقع شده است و بنای این امامزاده به قرن دهم و یازدهم هجری قمری باز می گردد و امروزه از جمله بناهای زیارتی و تاریخی به شمار می رود. ظروف سفالی در اطراف بنای امامزادگان پیدا شده که گفته می شود قدمت آن به صدها سال قبل بر می گردد و از خود امامزاده نیز قدیمی تر می باشند.

تنگ الیت که در ۱۹ کیلومتری فشکور قرار دارد جایی است که رودخانه چالوس با رود برارود برخورد می کند و یکی از خاص ترین دره های ایران است. گذر از این دره کار هر کسی نیست و تنها دره نوردان حرفه ای می توانند از آن عبور کنند. سنگ های درشت و بسیار لیز، بستر گلی رودخانه، صخره های تیز، حوضچه های آبشار و آبشار های زیبای الیت عبور از این دره را سخت کرده اما زیبایی تنگ الیت ارزش این سختی کشیدن را دارد.

 

پوشش گیاهی و جانوری روستای فشکور

معرفی روستا

روستای فشکور دارای پوشش گیاهی متنوعی است به این شکل که در قسمت غربی روستا علف زارها، بوته های گیاهی و گیاهان دارویی همچون ترم، آویشن، چای کوهی، گل گاو زبان، هلاله و گون و در قسمت شرقی آن جنگل های انبوه از درختان ممرز، افرا، ملج و.... می باشد. دشت زردک که به زرین کوه نیز شهرت یافته است دارای پوشش گیاهی خاصی به نام زرد لاری است که خاصیت دارویی دارد و همچنین زیبایی کوه را دوچندان نموده است. همچنین گونه های حیوانات وحشی روستای فشکور از جمله خرس سیاه، گرگ، شغال، خرگوش، خرس قهوه ای، آهو، پلنگ، گوزن و پرندگانی از قبیل کبک، قرقاول، کبوتر چاهی، کرکس، قوش و بلدر چین می باشد.

اهالی روستای فشکور

 

جمعیت این روستا بیش از هزار و پانصد نفر (سیصد خانواده) می باشد و قوم هایی که فشکور را تشکیل داده اند از خانوارهای صادقی، بابویی و زال میباشند.

اهالی این دهکده کوهستانی در فصول سرما در روستای سینوا در فاصله چهارکیلومتری جنوب چالوس ساکن هستند و در تابستان به ییلاق می آیند.

شغل اصلی مردم دهکده فشکور کشاورزی و دامداری می باشد و همچنین محصولاتی از قبیل حبوبات، گردو، فندق، سبزیجات و همچنین پرورش گاو، گوسفند و اسب از دیگر مشاغل روستائیان می باشد.

معرفی کامل روستای فشم + عکس

روستای فشکور

مردمان روستای فشکور از روزگاران قدیم علاقمند به ورزش بوده اند و ورزش هایی مانند تیر انداز ی، اسبدوانی، کوهپیمایی و پیاده روی را انجام می دهند و همچنین بازی های محلی از قبیل کمرقیش کایی، کلده کوه، رسن بینگتک، رسن کایی، باکله باکله جیرک و توپ چالینگتک تا چندین سال پیش در میان جوانان روستا رایج بوده اما هم اکنون به فراموشی سپرده شده است. از پهوانان قدیمی روستا میتوان از پهلوان علی اعظم زال نژاد، پهلوان کریم بابایی، علی بابوکوهستانی، پهلوان بهرام بابایی، مهرشید زال نژاد و عرفان صادقی نام برد. از رزمی کاران این خطه نیز ورزشکارانی مانند محسن صادق کوهستانی، هادی زال نژاد، بهنام بصیری و مصطفی صادق کوهستانی زمانی در این دیار به امر ورزش مشغول بوده اند. تشکیل دو تیم فوتبال صنعتگران شهرآرا و شاهد سینوا نیز نشان از علاقه شدید مردم این دهکده به ورزش بوده است.

منبع: یو اسپیس
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر