دریاچه عروس | عکس های دریاچه عروس | معرفی دریاچه عروس

فقط با سه ساعت رانندگی از تهران به زیباترین دریاچه ایران برس! + عکس

دریاچه عروس یکی از بهترین جاذبه های طبیعی ایران است که هرساله گردشگران زیادی را جذب خود می کند و بهترین زمان سفر به آن الان است.

دریاچه عروس
ویکی گردی:

دریاچه عروس در استان گیلان، در نزدیکی شهر توتکابن در روستایی به نام حلیمه جان واقع شده است. وقتی که باد شروع به وزیدن کند، این جلبک‌ها به آرامی کنار می‌روند و دریاچه مانند عروسی که تورش را کنار می‌زند، رخ می‌نمایاند و دلیل نام‌گذاری دریاچه همین می باشد. دریاچه عروس و جنگل اطراف آن، یکی از بهترین مناظر را برای ثبت عکس‌های یادگاری دارد. در ادامه از ویژگی های دریاچه عروس برای سفر بهتون میگیم.

دریاچه عروس کجاست؟

دریاچه عروس در استان گیلان واقع شده است و بسیاری از افراد آن را به نام دریاچه حلیمه جان می‌شناسند. روستای حلیمه جان از توابع بخش رحمت آباد و بلوکات شهرستان رودبار است و در شمال شرق شهر رودبار قرار گرفته است. این دریاچه تا شهر رودبار، ۳۰ کیلومتر (۳۰ دقیقه)، تا توتکابن ۱۳ کیلومتر (۱۳ دقیقه) و تا شهر رشت، ۴۲ کیلومتر (۴۴ دقیقه) فاصله دارد.

دریاچه عروس

فاصله دریاچه عروس تا تهران، خدود ۲۸۰ کیلومتر است و شما باید برای رسیدن به آن حدود سه ساعت و ۱۰ دقیقه رانندگی کنید. بسیاری از گردشگران به‌دلیل فاصله نزدیک این دریاچه تا تهران، آن را به‌عنوان مقصدی یک‌روزه برای سفر انتخاب می‌کنند.

 

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه عروس

پوشش گیاهی دریاچه عروس

دریاچه عروس زیستگاه موجودات مختلفی چون ماهی سفید و دیگر ماهی‌ها، قورباغه‌ها و لاک‌پشت‌ها است. در اطراف این دریاچه حیوانات دیگری چون گاوها و دام‌های روستاییان نیز در حال چرا به چشم می‌خورند.

در اطراف دریاچه عروس انواع درختان مانند راش، ممرز، توسکای ییلاقی و قشلاقی، بلوط، افرا، شمشاد، انجیر، ازگیل، گیلاس وحشی، زرشک و درختان جنگلی دیگر و همچنین شالیزارهای برنج دیده می‌شوند؛ تصویری زیبا و جادویی در اطراف دریاچه‌ای که کماکان جاذبه‌ای بکر در استان گیلان و در نزدیکی رشت به شمار می‌آید.

دریاچه عروس

در مسیر پیاده‌روی در اطراف دریاچه عروس به بوته‌های تمشک جنگلی، گزنه و کوله خاس برخواهید خورد؛ شما می‌توانید در این مسیر از درختان و بوته‌های جنگلی، آلوچه‌های وحشی، ازگیل و زالزالک بچینید و نوش جان کنید.

تفریحات دریاچه عروس

تماشای پرنده‌های مهاجر و لاک‌پشت‌ها، پیک‌نیک، عکاسی از عروس گیلان، کمیپنگ در فصول مناسب سال (روزهای غیر بارانی)، بازدید از خانه‌های روستایی با معماری سنتی، قایق‌سواری (در برخی مواقع سال)، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در شالیزارهای اطراف و مزارع چای از جمله تفریحاتی است که می‌توانید در اطراف دریاچه عروس به آن‌ها بپردازید.

بهترین زمان بازدید از دریاچه عروس

فصل بهار و پاییز بهترین زمان سفر به دریاچه عروس است؛ زمان‌هایی از سال که دریاچه در پرآب‌ترین حالت خود قرار دارد و آب و هوا بسیار مطلوب و دلپذیر است. در ابتدای فصل بهار، شکوفه‌های درختان و در ماه‌های دیگر آن، سرسبزی جنگل‌های اطراف، شما را حیرت‌زده می‌کنند؛ در حالی که پاییز با هزاران رنگ جادویی قرمز، زرد و نارنجی، مناظری در اطراف دریاچه عروس خلق می‌کند که هر بیینده‌ای را به تحسین وامی‌دارد.

دیدنی‌های اطراف دریاچه عروس

دیدنی‌های اطراف دریاچه عروس

1. روستای اسکولک 

روستای اسکولک در بخش بلوکات رودبار و در نزدیکی روستای نقله بر قرار دارد و دارای دو مسیر دسترسی از جاده قدیم و امامزاده هاشم است. محوطه‌های باستانی، پوشش گیاهی و آب و هوای دلپذیر از جمله جاذبه‌های این روستای زیبا به شمار می‌روند. 

2. امامزاده هاشم

آرامگاه امامزاده هاشم در ۳۰ کیلومتری جاده رشت قزوین، در مجاورت اتوبان بر فراز تپه‌ای صخره‌ای و سرسبز قرار دارد و یکی از اماکن زیارتی استان گیلان به شمار می‌رود. با توجه به شجره‌نامه موجود در بقعه، به احتمال زیاد این امامزاده از نسل امام موسی کاظم است. صحن زیبا و تزیینات داخلی خیره‌کننده بقعه امامزاده هاشم در کنار آیینه‌کاری‌ها و ضریحی که به دست هنرمندان ایرانی ساخته شده‌، این جاذبه را تبدیل به مکانی محبوب در میان گردشگران کرده‌اند.

طبیعت و تپه‌های سرسبز اطراف در اطراف بقعه، بازارچه سنتی امامزاده هاشم در پایین‌دست بقعه و چند رستوران از دیگر جاذبه‌های امامزاده هاشم هستند. پل امام زاده هاشم نیز که در مقابل بقعه روی سفیدرود قرار دارد، این روستا را به سایر روستاهای سرسبز گیلان مانند براگور، کندلات و غیره متصل می‌کند.

دریاچه عروس

3. کاروانسرای لات

کاروانسرای لات یا کاروانسرای شاه عباسی در ۳۵ کیلومتری جنوب رشت و چهار کیلومتری امامزاده هاشم قرار دارد؛ بنایی که در سال ۱۲۴۶ هجری قمری به دستور منوچهر خان معتمدالدوله ساخته شد. این کاروان‌سرا در دوره حمله روس‌ها، به پادگان نظامی تبدیل شد و همین تغییر کاربری، صدمه‌های فروانی به آن وارد کرد؛ البته خوشبختانه در حال حاضر، پس از تعمیرات فراوان، کاروانسرای لات دارای یک رستوران و اقامتگاه است و قطار گردشگری گیلان مسافران را در کنار این کاروان‌سرا پیاده می‌کند تا در برنامه‌های تفریحی و فرهنگی مثل اجرای موسیقی و نمایش شرکت کنند.

4. روستای دیورش

روستای دیورش در بخش توتکابن، یکی از جاهای دیدنی توابع بخش رحمت آباد و بلوکات شهرستان رودبار است؛ روستایی که قدمت آن به ۵۰۰ سال قبل بازمی‌گردد و دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بی‌نظیری از جمله «پل تاریخی گِل پل»، چشمه‌ زیبای سفیدآب، غار مرموز نورچشمه، غذاها و نان‌های محلی و یک رودخانه است. شما می‌توانید در سفر به این روستا از کوه‌های پلنگ کول و ییلاق لارنه و همچنین قله درفک نیز دیدن کنید و روزی فراموش‌نشدنی و سرشار از آرامش را در منطقه‌ای دست‌نخورده برای خود رقم بزنید.

دریاچه عروس

آدرس دریاچه عروس

اگر از تهران یا کرج به‌سمت دریاچه حلیمه جان می‌روید، برای دسترسی به دریاچه باید در آزادراه قزوین - رشت، پس از عبور از رودبار (حدود پنج کیلومتر) در نزدیکی توتکابن، وارد جاده فرعی حلیمه جان شوید؛ بر سر این جاده یک تابلوی راهنما وجود دارد که شما را به‌سمت روستا هدایت می‌کند. این جاده دو کیلومتری شما را تا کنار دریاچه می‌برد و از آنجا تا روستای حلیمه جان ادامه دارد. 

اگر از رشت به‌سمت دریاچه عروس می‌روید، در آزادراه رشت - قزوین در نزدیکی توتکابن از زیرگذر روستای حلیمه جان از سمت راست خارج شوید تا در سمت مخالف آزادراه قرار بگیرید. سپس وارد جاده روستای حلیمه جان شوید و مسیر را ادامه دهید تا به دریاچه برسید.

منبع: کجارو
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر