جاده اسالم به خلخال | دیدنی‌های جاده اسالم به خلخال

حال و هوای پاییزی رویایی جاده اسالم به خلخال! + عکس

جاده اسالم به خلخال در بین مردم به رویایی‌ترین جاده جنگلی کشور شهرت دارد که پاییز بهترین زمان سفر به این جاده است. با ما همراه باشید تا جاهای دیدنی جاده اسالم به خلخال رو معرفی کنیم.

جاده اسالم به خلخال
ویکی گردی:

جاده اسالم به خلخال به عنوان یکی از زیباترین جاده های ایران شناخته می شود. جاده اسالم به خلخال، جاده ای است که با چشم اندازهایی مسحورکننده از رانندگی برای تان تفریحی لذت بخش می سازد و بارها شما را مجبور به توقف و غرق شدن در زیبایی های بی بدیل می کند. پاییز بهترین زمان سفر به جاده اسالم به خلخال است که تنوع پوشش گیاهی و رنگ درختان در این فصل شگفت انگیز است. با ویکی گردی همراه باشید تا از جاهای دیدنی این جاده بهتون بگم.

 

جاده اسالم به خلخال کجاست؟

لوکیشن جاده اسالم به خلخال

اسالم بخشی از شهرستان تالش است که حدود ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد. مردم شهرستان تالش به زبان تالشی و ترکی حرف می‌زنند و از محصولات آن می‌توان به گلیم، سفال، محصولات دامی، چوب و کاغذ اشاره کرد. در اطراف تالش نیز جاذبه‌های گردشگری دیگری وجود دارد که می‌توان به جنگل گیسوم و بخش‌های تفریحی آن اشاره کرد. گردشگرانی که از خلخال به‌سمت اسالم حرکت می‌کنند، با کمی رانندگی از جاده زیبای گیسوم و جنگل و ساحل آن دیدن خواهند کرد. گفتنی است که بخش‌هایی از فیلم حضرت سلیمان در مناطقی از اسالم ساخته شده است و شهر اورشلیم را تداعی می‌کرد.

شهرستان خلخال نیز به‌دلیل نزدیکی به استان گیلان طبیعت زیبایی دارد؛ از این‌رو، این منطقه در فصل‌ تابستان نیز هوای خنکی دارد و همین موضوع یکی از دلایل سفر گردشگران در این فصل به خلخال است. از جمله جاذبه‌های گردشگری خلخال می‌توان به تفرجگاه ازنو و پارک اللر باغی اشاره کرد. در زمستان برخی مسابقات ورزشی در این منطقه انجام می‌شود. یکی دیگر از بخش‌های تفریحی خلخال، آبگرم گیوی است که در نزدیکی این شهر قرار دارد و برخلاف بسیاری از آبگرم‌های ایران که مملو از جمعیت هستند، آبگرم گیوی می‌‌تواند مکانی آرامش‌بخش برای سفر‌هایتان باشد.

جاده اسالم به خلخال مسیری ۷۰ کیلومتری است که از شهر اسالم در استان گیلان شروع و به شهر خلخال در جنوب استان اردبیل، بین استان آذربایجان شرقی و استان زنجان منتهی می‌شود.

 

مسیر دسترسی به جاده اسالم به خلخال

طبیعت جاده اسالم به خلخال

گردشگرانی که از تهران قصد سفر به این منطقه را دارند،‌ باید توجه کنند حدود ۴۵۰ کیلومتر مسیر در پیش خواهند داشت تا به خلخال برسند و اگر بدون توقف، به‌صورت عادی این مسیر را طی کنند، بعد از حدود هشت ساعت به آنجا خواهند رسید؛ اما اگر می‌خواهید ابتدای حضورتان در این مسیر از اسالم باشد، در این صورت باید به‌ترتیب قزوین، رشت و پلیس راه سراوان را پشت سر بگذارید و از پل دور برگردان فومن به رضوانشهر و چوکار بروید تا به اسالم برسید.

مسیر اسالم- خلخال برای مسافرانی که از تبریز و ارومیه به شمال کشور سفر می‌کنند، مسیر اصلی محسوب نمی‌شود و استفاده از آن، مسیری طولانی‌تر را پیش رویشان می‌گذارد؛ اما اگر برنامه خاصی نداشته باشند، استفاده از این مسیر توصیه می‌شود. البته باید حدود یک یا چند ساعت تفاوت در مسیرشان را به جان بخرند.

آدرس جاده اسالم به خلخال: استان‌های گیلان و اردبیل

 

جاهای دیدنی‌جاده اسالم به خلخال

دیدنی‌های جاده اسالم به خلخال

1. دشت شقایق

در این مسیر گل‌های شقایق زیبایی می‌رویند که جلوه خاصی به مسیر می‌بخشند و این زیبایی با حضور مه دو چندان می‌شود. تور‌هایی برای گردش در این مسیر وجود دارند که افراد می‌توانند از طریق آن‌ها به این منطقه سفر می‌کنند. 

2. دریاچه نئور

دریاچه نئور در شمال غربی ایران و حد فاصل استان‌های گیلان و اردبیل واقع شده است. این دریاچه در میان کوه‌های بلند قرار دارد؛ به همین دلیل، منطقه‌ای سردسیر و پر بارش است. گردشگران بسیاری در طول سال در سفر به استان‌های گیلان و اردبیل از دریاچه نئور بازدید می‌کنند.  این دریاچه در اصل دو بخش جدا از هم دارد که در فصل بهار و با آب شدن برف کوهستان‌ها، این دو قسمت به‌هم پیوسته و دریاچه‌ نئور شکل می‌گیرد. عمق قسمت‌های مختلف دریاچه نئور در بهار بین پنج تا ۱۳ متر تغییر می‌کند. بخش کوچک‌تر این دریاچه در حدود ۴۰ هکتار و قسمت بزرگ‌تر نزدیک به ۱۸۰ هکتار مساحت دارد.

دریاچه نئور با عنوان منطقه حفاظت‌شده زیر نظر سازمان محیط زیست کشور قرار دارد و اکوسیستم محیطی و اقلیم آن حائز اهمیت است.

3. پارک جنگلی و ساحل گیسوم

گیسوم یکی از معدود مناطق شمال کشور است که جنگل و دریا در فاصله بسیار کمی از هم قرار دارند. این منطقه از دیدنی های گیلان محسوب می‌شود. جاده مستقیمی که از میان جنگل عبور می‌کند، منظره‌ای بسیار رویایی دارد؛ در دو سمت این جاده درختان زیبای سر به فلک کشیده قرار دارند و در افق آن آبی دریا موج می‌زند. ساحل شنی آرام و زیبای گیسوم برای همه نوع گردشگری جالب و لذت‌بخش است و امکانات رفاهی آن این لذت را بیشتر می‌کند.

4. دریاچه سراگاه

دریاچه سراگاه که به‌صورت «سه راه گاه» نیز نوشته می‌شود، در حقیقت آبگیری کوچک است که در استان گیلان و استان مازندران نمونه‌های مشابه آن زیاد وجود دارد. مردم محلی به این آبگیر سد خاکی می‌گویند و به‌دلیل حضور گردشگران و استقبال مسافران به دریاچه‌ سراگاه معروف شده است. این دریاچه متعلق به مردمان روستا است که در آن به پرورش ماهی می‌پردازند و از منابع درآمدی آن‌ها محسوب می‌شود.

5. آبگرم گیوی

آب‌گرم گیوی که نام دیگر آن «ایستی‌سو» یا «خلخال سوئی» است، از جاهای دیدنی خلخال در شهر گیوی واقع در استان اردبیل است و در فاصله پنج کیلومتری این شهر، کنار جاده گیوی-خلخال، بر فراز کوه قرار دارد. این آب‌گرم جنبه درمانی فراوانی داشته و برای درمان بیماری‌های پوستی و مفصلی مانند رماتیسم و درد مفصل‌ها و همچنین گرفتگی اعضای بدن و درد کمر مفید است. همچنین از برخورد با رشته‌های آهکی و توده‌آذرین این آب‌گرم حاصل شده و بنابراین در درمان بیماری‌های اعصاب، متابولیکی، پوستی و گوارشی نیز مفید است. جهت استفاده آب‌گرم گیوی، دو استخر زنانه و مردانه با تعدادی دوش ساخته شده است.

6. آبشار نوده

آبشار نوده معروف‌ترین و دیدنی‌ترین آبشار هشتجین است که در چهار کیلومتری شرق روستایی با همین نام قرار دارد. روستای نوده که از توابع خورش رستم است، تا هشتجین ۱۵ کیلومتر فاصله دارد و در دامنه جنوبی کوه آق‌داغ قرار گرفته است. ارتفاع آبشار حدود ۳۰ متر است که از میان صخره‌ای سنگی به پایین می‌ریزد.

 

تفریحات جاده اسالم به خلخال

تفریحات جاده اسالم به خلخال

1. رانندگی در مسیری رویایی

جاده اسالم به خلخال به‌دلیل ترکیب کوه، دشت، جنگل و آبشار مناظر خارق‌العاده‌ای را ایجاد کرده و ازاین‌رو رانندگی در این مسیر رویایی تجربه منحصربه‌فردی محسوب می‌شود. نکته قابل‌توجه اینکه در فصل سرما معمولا به‌دلیل بارش بیش از حد باران و برف، جاده لغزنده است و به همین دلیل اغلب اوقات بسته می‌شود. گردنه الماس مشهورترین و زیباترین بخش جاده اسالم به خلخال است.

2. کوهنوردی

مسیر کوهنوردی، مسیری در کنار جاده آسفالت است که مسیری مال‌رو به حساب می‌آید و اغلب مورد استفاده ساکنان روستاهای اطراف قرار می‌گیرد. برخی افراد نیز کل مسیر را کوهنوردی می‌کنند که به این افراد پیشنهاد می‌شود از سمت خلخال این مسیر را شروع کنند و به اسالم بیایند؛ زیرا در این حالت از ارتفاع ۲,۱۰۰ متری به ۳۳۰ متری می‌روند و این موضوع به نظر راحت‌تر از بالا رفتن از کوه است.

3. جنگل‌نوردی

اگر مایلید تا در دل جنگل‌های مسیر اسالم به خلخال گردش کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا به روستای نهالستان پیرسون در ۲۰ کیلومتری اسالم به خلخال بروید و از آنجا وارد جنگل شوید. مسیر جنگلی این روستا به‌سمت بالای جنگل و قله منتهی شده و در نهایت، به محلی به نام دره اشراف می‌رسد.

4. دوچرخه‌سواری

دوچرخه سواری یکی دیگر از تفریحاتی است که می‌توان در مسیر جاده اسالم به خلخال و در جاده مالرو این منطقه انجام داد.

5. پیک‌نیک و عکاسی

طبیعت بکر جاده اسالم به خلخال جذابیت خاصی دارد و به همین دلیل اتراق حتی برای چند ساعت در دامان طبیعت زیبای این منطقه و عکاسی از مناظر بکر آن تجربه‌ای فراموش‌نشدنی به‌همراه دارد.

 

منبع: کجارو

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر