چای سفید | طریقه دم کردن چای سفید

با خواص چای سفید، بزرگترین رقیب چای سبز آشنا بشید + طریقه دم کردن آن

چای سفید یکی از معروف ترین چای هاست که خواص آنتی اکسیدانی برای بدن دارد. در ادامه با خواص این چای که رقیب چای سبز است آشنا شوید!

چای سفید
ویکی گردی:

چای سفید یک نوشیدنی خاص با طعمی لطیف است که خاصیت آنتی اکسیدان زیادی دارد. چای سفید جزو چای هایی است که در طب سنتی از آن برای بهبود بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. در ادامه خواص چای سفید و نحوه دم کردن آن را توضیح داده ایم.

چرا این چای، چای سفید نام دارد؟

علت نامگذاری این چای، پرزهای سفید رنگ این گیاه می باشد که آن را به چای سفید معروف کرده است، چای سفید پس از دم کردن رنگی کدر و طعم ملایمی داشته و یکی از محبوب ترین چای های جهان به شمار می رود.

۸ خاصیت فوق العاده چای برگ انجیر که نمی دانستید + مزایا و مضرات

فواید چای سفید برای سلامتی

گفته می‌شود که چای سفید لیستی طولانی از خواص برای بدن دارد و در رژیم غذایی از لحاظ خواص با چای سبز در رقابت است.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن

مطالعات نشان داده است که مصرف چای سفید سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند. این چای توانایی از بین بردن ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری زا در بدن را دارد.

  • کاهش خطر سرطان روده بزرگ

چای سفید ممکن است بتواند از شما در برابر سرطان روده بزرگ محافظت کند. در مطالعات، به موش‌هایی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به سرطان روده بزرگ بودند، چای سفید داده شد. در این موش‌ها نسبت به موش‌هایی که داروی تجویز شده مشترکی دریافت می کنند، پولیپ روده کمتری وجود داشت.

چای سفید

  • کاهش کلسترول و فشار خون

از آنجا که چای سفید کم‌پردازش‌ترین نوع از این نوشیدنی است، بسیاری از فواید طبیعی آن برای بدن حفظ می‌شود. پلی فنول‌های موجود در این نوشیدنی (به ویژه در بیشتر چای‌های سفید) به عنوان کمک کننده در کاهش فشار خون بالا و کلسترول شناخته می‌شود.

  • کمک به کاهش وزن

چای سفید با سوزاندن سلول های چربی موجود در بدن باعث جلوگیری از تشکیل سلول های جدید می شود و این امر به کاهش وزن کمک می کند. چای سفید به نسبت چای های دیگر کمتر فرآوری شده است و دارای ترکیبات بیشتری برای چربی سوزی می باشد. در زمان های گذشته چینی ها از چای سفید برای سلامتی خود استفاده می کرده اند.

  • کمک به درمان دیابت

تحقیقاتی که در کشور چین انجام شده است نشان می دهد که اگر چای سفید را به صورت مرتب میل کنید برای درمان بیماری دیابت موثر است. چای سفید بر روی موش های آزمایشگاهی تست شده است و تاثیر آن بر کنترل دیابت ثابت شده است.

برای جلوگیری از گرمازدگی، چای نعنا بخورید تا خنک شوید + طرز تهیه چای نعنا

  • تقویت میزان انرژی و هشیاری

همانطور که بالا گفته شد چای سفید کم تر از سایر چای ها فرآوری شده است. چای سفید دارای بیشترین مقدار ال تیانین می باشد. همچنین چای سفید مقدار کمتری از کافئین را در خود جای داده است و باعث جذب بیشتر آهن می شود.

خواص چای سفید

نحوه نوشیدن چای سفید و نکات دم کشیدن آن

چای سفید برای حفظ خواصش باید در دمای نسبتاً پایین دم شود. از آب خالص یا مقطر که هنوز به نقطه جوش نرسیده، استفاده کنید. در حالت ایده آل ۷۵ تا ۹۰  درجه سانتی‌گراد برای دم کشیدن این چای دمای مناسبی است. چای به مدت یک دقیقه تا پنج دقیقه باید دم بکشد. بعضی از چای‌های سفید اگر بیش از حد دم بکشند تلخ می‌شوند. برای بهترین نتیجه صبر کنید تا آب به جوش بیاید، سپس آن را تا یک دقیقه به حال خود رها کنید و بعد چای را دم بگذارید. در کل بهتر است از مقدار چای بیشتری استفاده کنید تا زمان دم گذاشتن چای را زیاد کنید.

مقدار چای مورد نیاز برای دم کشیدن به برگ‌ها بستگی دارد. اگر چای از برگ‌های فشرده تشکیل شده باشد، به اندازه یک قاشق چای‌خوری برای هر فنجان کافیست. اگر چای از برگ‌های باز و سبک‌وزن تشکیل شده باشد، به اندازه یک قاشق غذاخوری برای هر فنجان چای کافیست.

محتوای کافئین در چای سفید

محتوای کافئین موجود در چای سفید بسته به زادگاه و محل برداشت آن متفاوت است. به طور متوسط یک فنجان که برای مدت کوتاهی در دمای مناسب دم می‌شود، به اندازه شش میلی گرم کافئین دارد. اما چای‌های سفید در بعضی مناطق دارای سطح بالایی از کافئین هستند. سطح کافئین این چای‌ها حتی به چای سبز و چای سیاه هم می‌رسند.

دم کردن چای سفید

آب مناسب برای دم گذاشتن

برای تهیه این چای می توان از هر نوع آبی استفاده کرد. می توانید از آب مقطر، آب چشمه، آب تصفیه شده استفاده کنید. آب لوله کشی همچنین ممکن است دارای مواد شیمیایی و ناخالصی باشد که می‌تواند روی طعم چای تأثیر بگذارد. از هر نوع آبی که استفاده می کنید، فقط مطمئن شوید که تازه و سرد باشد و قبلا جوشانده نشده باشد.

معجزه برگ سنا برای درمان یبوست + روش استفاده

مواد لازم برای تهیه چای سفید

  • ۱۷۷ میلی‌لیتر آب سرد
  • دو قاشق چای‌خوری جوانه چای سفید

مرحله اول

آب تازه را که قبلا آن را نجوشاندید داخل کتری بریزید و منتظر بمانید تا به جوش بیاید. سپس زیر کتری را خاموش کنید و حدود دو دقیقه صبر کنید تا آب از حرارت افتاده و به دمای ۸۰ درجه برسد.

مرحله دوم

چای را داخل یک قوری ریخته و آب کتری را به صورت مستقیم روی برگ‌ها بریزید. در قوری را ببندید و اجازه دهید تا حدود یک تا پنج دقیقه ای دم بکشد. سپس آن را از صافی رد کنید و داخل فنجان بریزید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • Sattar akbarpour

    مطلب عالی بود،برای خرید چای اصیل لاهیجان به سایت ما سر بزنید. chayshabani.ir