میوه کاکتوس | خواص میوه کاکتوس

میدونستی کاکتوس میوه به این خوشمزگی داره؟ + خواص

میوه کاکتوس که به آن گلابی خالدار هم میگویند خواص شگفت انگیزی داره که حتما ازش خبر نداشتید. با ما همراه باشید تا از این میوه عجیب بیشتر بدانید.

میوه کاکتوس
ویکی گردی:

میوه کاکتوس که نام دیگرش گلابی خالدار است، بعد از گلدهی و در قسمت بالایی کاکتوس آشکار میشود. میوه کاکتوس خاصیت سم زدایی دارد و سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند. در ادامه خواص بی نظیر میوه کاکتوس را با هم میبینیم.

خاصیت شگفت انگیز میوه کاکتوس که از آن بی خبر هستید!

  • کمک به هضم غذا

این میوه به دلیل وجود مقادیر زیادی از فیبر، به فرایند هضم غذا کمک می‌کند. فیبر با افزایش هجم مدفوع و پاکسازی رودها، به جذب بهتر غذا در ناحیه گوارشی کمک می‌کند. همچنین در درمان یبوست، نفخ شکم و دیگر مسائل گوارشی مانند زخم معده موثر است.

به جای استامینوفن آلبالو بخور | خواص بی نظیر آلبالو

  • خواص میوه کاکتوس برای لاغری

برای لاغری بجای اقدام های مانند جراحی و دارو های مضر خارجی می توانید میوه کاکتوس را در برنامه غذایی خود قرار دهید و با مدیریت کردن غذا و ورزش لاغر شوید. میوه کاکتوس حاوی فیبر است و همین امر باعث می شود که شما احساس سیری کنید و احساس گرسنگی شما را کاهش می دهد و همچنین با چسباندن به چربی غذا ها و دفع آن به از بین بردن چربی کمک م یکند و از آن جایی که روده فرصتی برای جذب چربی ندارد این میوه به طور موثر به کنترل وزن کمک می کند

  • سلامت قلب

ترکیبات متعددی که در میوه کاکتوس وجود دارد، برای سلامت قلب بسیار مفید است. فیبر موجود در میوه کاکتوس باعث کاهش کلسترول بد در بدن میشود. پتاسیم موجود در این میوه با آرام کردن رگ‌های خونی و کاهش استرس در سیستم قلبی، به کاهش فشار خون کمک می‌کند. همچنین بتالین موجود در این میوه رابطه مستقیمی با تقویت لایه درون رگی دارد که باعث کاهش ریسک تضعیف دستگاه گردش خون میشود. در مجموع این میوه در جلوگیری از تصلب شرایین، بیماری سرخرگ کرونری و سکته قلبی موثر است.

میوه کاکتوس

  • تامین ویتامین های مورد نیاز بدن

ریز مغذی های مهم موجود در گلابی خاردار ویتامین C، فولات، ویتامین B6، ریبوفلاوین، نیاسین، آهن، منیزیم، کلسیم و پتاسیم هستند. ویتامین C و منیزیم بیشترین درصد ریزمغذی ها را تشکیل می دهند. مصرف منظم و روزانه یک فنجان از میوه کاکتوس می تواند این ریز مغذی های مهم  که برای فرآیندهای مختلف فیزیولوژیکی و متابولیکی بدن مورد نیاز هستند، را تأمین کند.

  • خواص میوه کاکتوس برای کلسترول

میوه کاکتوس با ادامه روند کاهش وزن می توانید با پایین آوردن سطح کلسترول نیز کمک کند. زیرا میوه کاکتوس حاوی فیبر یا پکتین است و به همین امر باعث حذف کلسترول از بدن می شود. طبق آزمایش های انجام شده میوه کاکتوس نقش چشمگیری در این پایین آوردن کلسترول دارد.

مطمئنم نمیدونستی چای آلبالو این همه خاصیت داره!

  • خاصیت ضد سرطان

به گزارش مجله «The American Journal of Clinical Nutrition» (سال ۲۰۰۴)، میوه کاکتوس دارای مقدار زیادی زردینه، پلی‌فنل و بتالین است. این مواد به‌عنوان ترکیبات آنتی‌اکسیدان عمل کرده و رادیکال‌های آزاد را پیش از آسیب رساندن به سلول‌های بدن خنثی می‌کنند. علاوه بر این، تحقیقات آزمایشگاهی دیگری نیز نشان می‌دهد که میوه کاکتوس به جلوگیری از رشد تومور‌ها کمک می‌کند؛ با این حال، هنوز به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

خواص کاکتوس

  • زخم معده

استرس جسمی و روحی هر دو می تواند باعث تغییراتی در مخاط دستگاه گوارش و در نتیجه زخم معده شود. با افزایش ترکیبات پیش التهابی که به دیواره معده آسیب می رساند و التهاب رخ می دهد و میوه کاکتوس می تواند تاثیر مثبتی روی مخاط معده داشته باشد و در نتیجه باعث کاهش زخم معده می شود.

  • پاکسازی دستگاه گوارش

مقدار بالای فیبر موجود در گلابی خاردار با دفع چربی های ناسالم به پاکسازی روده بزرگ کمک می کند. مصرف میوه کاکتوس التهاب و استرس اکسیداتیو که باعث آسیب به دیواره روده بزرگ می شود را کاهش می دهد. آنتی اکسیدان های موجود در گلابی خاردار رادیکال های آزاد و ترکیبات التهاب آور را از بین برده و از این طریق باعث پاکسازی روده ها می شوند.

خواص آنتی اکسیدان

آنتی‌اکسیدان موجود در میوه کاکتوس به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند و شانس ابتلا به پیری زودرس را پایین می‌آورد. تقویت بینایی، جلوگیری از تحلیل ماهیچه‌ها و بالابردن عملکرد مغز از دیگر خواص این میوهٔ معجزه‌آسا به حساب می‌آید. در آلمان تحقیقاتی صورت گرفته که نشان می‌دهد میزان بالای توکوفرول و بتاکاروتن موجود در میوه کاکتوس، هم برای سلامت پوست و هم چشم مفید است.

خواص میوه کاکتوس

  • درمان عفونت‌ها و زخم

از عفونت‌های کلیوی جلوگیری کرده و تب بالا و هپاتیت را درمان می‌کند و با کمک به گردش خون به طور چشمگیری در التیام زخم‌ها موثر است.

  • جلوگیری از پیری زودرس

این را هم بدانید از میوه کاکتوس روغنی تهیه می‌شود که غنی از ویتامین E. بوده و میزان آنتی‌اکسیدان آن سه برابر سایر روغن‌ها و برای مبارزه با پیری پوست بسیار نافع است.

تقویت دندان ها و استخوان ها

دندانها و استخوانهای ما از کلسیم تشکیل شده است. بدن نمی تواند به تنهایی کلسیم را سنتز کند. در نتیجه کلسیم مورد نیاز بدن باید از طریق مصرف مواد غذایی تامین شود. یک فنجان گلابی خادار حاوی ۸۳ میلی گرم کلسیم است که تقریباً ۸٪ از نیاز روانه شما به کلسیم را تشکیل می دهد. دریافت کافی کلسیم باعث تقویت استخوان ها و دندان های شما می شود.

خواص ابمیوه کاکتوس

طرز تهیه آبمیوه کاکتوس

  • میوه کاکتوس را با اسکاچ یا فرچه آشپزخانه به خوبی بشویید تا کامل تیغه های آن پاک شود.
  • سر و ته میوه کاکتوس را برش بزنید تا گوشت داخل میوه دیده شود.
  • وسط میوه ها را به صورت طولی برش زده و شکافی ایجاد کنید.
  • دقت کنید که میوه را نباید نصف کنید فقط شکافی ایجاد کنید.
  • میوه ها را در یک قابلمه عمیق ریخته و روی آن را آب بریزید به طوری که 2.5 سانتی متر از سطح میوه ها بالاتر باشد.
  • بعد از چند دقیقه حرارت را کم کنید و میوه ها را هم بزنید. به هم زدن ادامه دهید تا بافت داخل کاکتوس نرم و پوره شود. حدود 45 دقیقه تا یک ساعت طول میکشد.
  • سپس زمانی که مطمئن شدید کاکتوس ها نرم شدند، حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید خنک شود.
  • از قسمت شکاف که ایجاد کرده بودید میوه را برش دهید و قسمت نرم و پوره ای بین میوه را جدا کنید.
  • این قسمت گوشی را روی پارچه تمیز و نخی بریزید و گوشه های پارچه را گره بزنید.
  • سپس پارچه را بالای کاسه نگه دارید و آن را با دست بچلانید تا آب میوه کاکتوس درون کاسه بریزد.
  • میتوانید آن را با شیرین کننده ها هم مخلوط کنید و نوش جان کنید.

ابمیوه کاکتوس

طریقه مصرف میوه کاکتوس

این میوه را می توان هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی مورد استفاده قرار داد. میوه کاکتوس به شکل های خام، پخته، خشک، ژله، مربا، آب ‌نبات و یا به صورت نوشیدنی‌ قابل استفاده است. در این قسمت به روش های مختلف مصرف آن اشاره می کنیم:

  • به صورت خام

میوه کاکتوس را پس از پوست گرفتن می توان به صورت خام مصرف کرد. هسته‌ های این میوه هم خوراکی است.

  • به صورت آب میوه

آب میوه کاکتوس را می توان به راحتی در منزل تهیه کرد. برای این منظور، آب میوه را گرفته و از صافی عبور می دهیم تا هسته های آن جدا شود. این آبمیوه را می توان به صورت آماده نیز از فروشگاه‌ ها تهیه کرد.

  • مورد استفاده در آشپزی و پخت و پز

از این میوه می توان در تهیه خوراک مرغ، سالاد، سس، شربت،  پخت دسر، پنکیک و یا مربا استفاده کرد. سرخ‌پوستان آمریکایی از میوه کاکتوس نوعی نوشیدنی به نام «colonche» تهیه می کنند.

  • به شکل مکمل‌

در صورت دسترسی نداشتن به میوه کاکتوس، می توان مکمل آن را مورد استفاده قرار داد. مقدار استاندارد و مشخصی برای مصرف این مکمل وجود ندارد، اما گفته می ‌شود دوز ۱۰۰۰ میلی گرم در روز خطری به همراه ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر