ماساژ درمانی | روش های ماساژ درمانی

اگه همش خسته و آشفته ای؛ ماساژ درمانی انجام بده | فواید بینظیر ماساژ درمانی

یکی از روش هایی که برای رهایی از استرس و تنش و درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد، ماساژ درمانی است.

ماساژ درمانی
ویکی گردی:

ماساژ درمانی یکی از روش‌های درمانی طب سنتی است که برای بهبود و درمان بیماری‌ها و مشکلات فیزیکی مختلف استفاده می‌شود. ماساژ درمانی بر اساس اصول تحریک شنوایی و لمس در نقاط مختلف بدن انجام می‌شود تا بهبود عملکرد سیستم عصبی، افزایش جریان خون، کاهش درد و تسکین استرس و اضطراب را به دست آورد. در ادامه به توضیح بیشتری در مورد ماساژ درمانی و روش های انجام آن می پردازیم.

ماساژ درمانی چیست؟

ماساژ شامل حرکاتی همچون فشار، مالش و اجرای تکنیک‌هایی بر روی عضلات، بافت‌های نرم‌، تاندون‌ها و دیگر نقاط بدن است که توسط شخص مجرب و دارای مدرک انجام ‌می‌شود. ماساژ علاوه بر تسکین دردهای فیزیکی، تأثیراتی بر سلامت روانی فرد دارد و با افزایش و کاهش برخی هورمون‌ها در بدن، می‌تواند منجر به کاهش میزان استرس، اضطراب و تنش شود.

 سلامت روح با ماساژ

ماساژ درمانی می‌تواند برای بهبود شرایطی مانند درد مفاصل، درد عضلانی، افتادگی شکم، سردرد، بی‌خوابی، کم‌خونی، استرس و اضطراب، بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های پوستی مفید باشد.

تاثیر ماساژ درمانی بر بدن

ماساژ، درمانی است که هدف آن آرامش، احیا و التیام بدن است. ماساژ درمانی با استفاده از حرکات دستی و دستکاری بافت‌های نرم و ماهیچه‌های بدن، باعث بهبودی و سلامت کلی فرد می‌شود. بسیاری از مردم ماساژ را راهی برای نوازش خود می‌دانند. اما ماساژ بسیار بیشتر از یک درمان لحظه‌ای احساس خوب است. ده‌ها نوع ماساژ وجود دارد و فواید بسیاری برای سلامتی بدن ما دارند.

ماساژ منظم می‌تواند به حفظ سلامت ذهنی، جسمی و عاطفی شما کمک کند. ماساژ درمانی به شما کمک می‌کند تا دوباره با بدن خود ارتباط برقرار کنید. انواع ماساژ باعث تسکین دردهای روزمره بدن می‌شود که ناشی از گذراندن زمان بیش از حد پشت میز، زمین، یا جراحات است.

مراحل ماساژ درمانی

به ‌طور کلی ماساژ درمانی از پنج مرحله اساسی تشکیل شده است که عبارت‌اند از:

  1. Effleurage: حرکات دایره‌ای
  2. Petrissage: ورز دادن بدن
  3. Friction-Rubbing: ضربات اصطکاکی و مالشی
  4. Vibration: حرکات لرزشی برای شل‌شدن عضله‌های بدن
  5. Tapotement: حرکت ضربه‌ای.

انواع ماساژ

انواع ماساژ درمانی و فواید آن

ماساژ درمانی بسته به نوع ماساژ و ناحیه درد، تنوع زیادی دارد که در ادامه با انواع آن آشنا می‌شویم.

۱. ماساژ سوئدی

یکی از رایج‌ترین نوع ماساژ، ماساژ سوئدی است که بیشتر برای کاهش اضطراب و تنش، افزایش آرامش و حتی آسیب‌دیدگی مفید است. این ماساژ شامل حرکاتی مانند ضربات نرم و طولانی و ورز دهنده بر روی مفاصل است.

۲. ماساژ تایلندی

ماساژ تایلندی که با نام TTM مشهور است، ترکیبی از حرکات کمکی یوگا و طب فشاری است که امکان دارد کمی دردناک باشد. در حقیقت در ماساژ تایلندی از فشار ملایم به همراه حرکات کششی استفاده می‌شود تا بدن آرام شود.

۳. ماساژ سنگ داغ

ماساژور با استفاده از سنگ‌های آتشفشانی مانند بازالت به درمان گرفتگی‌های عمیق و انقباض عضلات می‌پردازد. وزن و گرمای این سنگ‌ها اثربخشی زیادی در منعطف شدن بافت نواحی مختلف بدن دارند. همچنین این ماساژ، بسیار آرام‌بخش است؛ زیرا قرار دادن سنگ‌ها روی نواحی متعددی همچون شکم، صورت و کف دست ‌و پا تسکین‌دهنده سیستم اعصاب مرکزی است.

۴. ماساژ آزادسازی میوفاسیال

نقاط ماشه‌ای میوفاسیال، نقاط آسیب‌پذیری در بدن هستند که به علت تحرک بیش ‌از حد و آسیب‌های ماهیچه‌ای به طور پیوسته یا دائم منقبض می‌شوند. این ماساژ با تکنیک‌هایی که دارد باعث آزادسازی نقاط ماشه‌ای شده و شامل دو روش مستقیم و غیرمستقیم است.

فواید ماساژ درمانی

۵. ماساژ آروماتراپی

آروما به معنای رایحه است و آروماتراپی نوعی روش ماساژدرمانی است. در این نوع ماساژ که در شرق آسیا ابداع شد، روغن‌‌های گیاهی با رایحه‌های متنوع استفاده می‌شود. این رایحه‌ها سبب بهبود عملکرد مغز و کاهش اضطراب خواهد شد. روغن‌های مورداستفاده اغلب طبع گرم دارند و باعث کاهش سردرد می‌شوند.

۶. ماساژ بافت های عمیق

این ماساژ بیشتر جنبه درمانی دارد و با ضربات و حرکات عمیق یا آهسته همراه است. برخی ضربات ممکن است با ماساژ سوئدی شباهت داشته باشد. هدف از این ضربه‌ها نفوذ به عمیق‌ترین لایه‌های بافت عضلانی، ‌تاندون‌ها و بافت محافظ اطراف ماهیچه‌هاست.

۷. ماساژ ورزشی

ماساژ ورزشی دستکاری عضلات افرادی است که ورزش‌های سنگین انجام می‌دهند. این ماساژ درمانی برای تحریک مفاصل، عضلات و بافت بدن است. افرادی که در طول روز فعالیت بدنی بالایی دارند، کاندید مناسبی برای ماساژ ورزشی هستند اما این به آن معنا نیست که افراد معمولی نمی‌توانند این ماساژ را انجام دهند.

اثرات ماساژ درمانی

۸. ماساژ نقاط ماشه ای

هنگامی که عضله و بافتی آسیب می‌بیند یا فعالیت بیش ‌از حد دارد، گره‎‌های انقباضی کوچک، نوعی گرفتگی عضلانی در بافت و عضله به وجود می‌آورند. این نقاط دردناک به نقاط ماشه‌ای معروف هستند. این گرفتگی منجر به ایجاد درد موضعی یا انتشاری در نواحی اطراف آن بافت می‌شود. توجه کنید که هیچ گونه ماساژی به نام ماساژ نقاط ماشه‌ای وجود ندارد و آن انتظاری که دارید را براورده نخواهد کرد. ماساژورها تنها می‌توانند از تعدادی تکنیک مختلف مانند آزادسازی میوفاشیال و ماساژ بافت عمیق برای شل کردن این گره‌ها استفاده کنند.

 

فواید ماساژدرمانی برای سلامتی

ماساژدرمانی مساله ای فراتر از یک روش برای کاهش استرس و اضطراب و آرام بخشی است بلکه ماساژدرمانی به عنوان یکی از روش های درمانی برای تسکین بسیاری بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد که عبارتند از:

  • کمر درد
  • سردرد و میگرن
  • آرتروز
  • سرطان
  • افسردگی
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر