استرس| کنترل استرس| کاهش استرس

قاتل استرس پیدا شد | کاهش استرس و اضطراب با ورزش یوگا

یوگا از جمله تمرینات عالی برای کاهش استرس است که علاوه بر حفظ آرامش روح و روان، می‌تواند به خنثی کردن هر تنشی کمک کند.

استرس
ویکی گردی:

رصد: استرس پاسخ بدن ما به فشارها و تنش‌های وارده است. استرس بر ایجاد مشکلات و بیماری‌های روانی تاثیر می‌گذارد. استرس همواره در مسائل پیش ‌و‌ پا افتاده یا بحران ‌های اساسی زندگی وجود دارد. راه های کنترل استرس به ‌دارو درمانی و مصرف داروهای ضد استرس ختم نمی شود.در این مطلب یکی ار راه های کنترل استرس را بررسی خواهیم کرد.

 

 

 

 

 

 

 یوگا یکی از رشته های ورزشی است که با استفاده از حرکات کششی روی عملکرد مغز تاثیر زیادی می گذارد. استرس میتواند به دلایل مختلفی بروز کند اما نگران نباشید برخی از حرکات کلیدی یوگا می توانند به شما کمک کنند که استرس خودتان را پایین بیاورید و هر تنشی را خنثی کنید و تمرکز لازم را برای چند هفته آینده بدست بیاورید. آنها را حفظ کنید و هر زمانی نیاز به اصلاح آرامش خودتان داشتید از آنها استفاده کنید و با آنها هر زمانی به شادی واقعی برسید.

 

 

 

با یوگا چگونه استرس خود را کاهش دهیم؟

حرکات یوگا:

حالت عقاب

چرا این کار کمک می کند: در حال حاضر خیلی چیزها توجه شما را به خود جلب می‌کنند (خانواده، کار، یک فروش آنلاین محدود) که باعث فعالیت بیش از حد مغز شما می‌شود. حرکت عقاب به شما کمک می‌کند که ساختاری بسازید و خودتان را داخل آن بپیچید و بر حفظ تعادل تمرکز کنید. شما همچنین می‌توانید پشت و شانه‌های خودتان را کشش دهید و تنش ها را از بین ببرید درحالیکه پاها و کپل خودتان را تقویت می‌کنید.

چگونه این کار انجام می‌شود: صاف بایستید با بازوها در دو طرف بدن، زانوها را خم کنید. روی پای راست تعادل ایجاد کنید سپس ران پای راست روی چپ قرار دهید، پنجه‌های چپ را روی زمین قرار داده یا آنها را اطراف ساق پای چپ قرار دهید. بازوها را مقابل خودتان قرار دهید و بازوی راست را زیر آرنج چپ قرار دهید، کف دست‌ها را بهم فشار دهید یا تا جایی که امکان دارد نزدیک کنید، بازوها را بالا ببرید و استخوان شانه را فشار دهید. این حالت را حفظ کنید و سپس به حالت اول برگردید و همین کارها را برای سمت چپ انجام دهید.

حالت ستاره

چرا کمک می کند: ترافیک! تاخیر هواپیما! مادرشوهر عزیزتان به شهر می آید! به هر علتی سطح تنش شما با صورت حساب شما بالا می‌رود. حالت ستاره را امتحان کنید. این یک وضعیت ترمیمی است که نه تنها کمک می‌کند از فشارهای فیزیکی خلاص شوید بلکه اجازه می‌دهد یک استراحت ذهنی داشته باشید وقتی که شما در این حالت نفس می‌کشید. بعلاوه راه خوبی برای رها کردن تنش مفصل ران‌ها است– چیزی که بسیاری از ما از طریق تمرکز بر فعالیت‌های حرکتی رو به جلو مانند راه رفتن و دویدن آنرا توسعه می‌دهیم.

چگونه انجام دهیم: روی زمین بنشینید با پاهای باز و بازوها در دو طرف بدن، زانوها را به سمت دو طرف خم کنید و کف پاها را به طرف یکدیگر بیاورید. سر را به سمت پاها خم کنید و جلوی سرخود را روی پاها بگذارید، دستهای خودتان را روی پنجه های پا قرار دهید. نگه دارید و سپس به حالت نشسته برگردید.

وضعیت زاویه جانبی بسط داده شده

چرا کمک می‌کند: اعم از اینکه ساعات طولانی کار می‌کنید به امید اینکه برای چند روز تعطیلات پول پس انداز کنید یا اینکه روی صندلی متوسط یک هواپیما نشسته باشید تعطیلات به این معنا است که زمان زیادی را صرف نشستن روی باسن خود کنید. زاویه جانبی باز همه قسمت‌های بدن شما را باز می‌کند در حالیکه هوا و انرژی بیشتری وارد ریه‌های شما می‌شود.

چگونه انجام می شود: پاها را از یکدیگر باز کنید و دست ها را به ارتفاع شانه ها بالا ببرید در حالیکه کف دست ها بطرف پائین است. پای چپ را ۹۰ درجه به خارج بچرخانید و پای راست را کمی بچرخانید. زانوی چپ را ۹۰ درجه خم کنید طوریکه مستقیما بر روی پاشنه باشد و بازوی راست را روی سر ببرید و سمت راست بدن خودتان را باز کنید. اگر می توانید دست چپ را روی قسمت خارجی پای چپ یا روی بلوک یوگا ببرید. نگه دارید وسپس وضعیت را عوض کنید.

چرخش به جلو با خم شدن

چرا کمک می کند: گرایش به شکر با فرا رسیدن تعطیلات بالا می رود – با اینحال موقعیت های بسیاری هستند که یک دختر می تواند به شکلات نه بگوید. خبر خوب: چرخش به جلو با خم شدن می تواند در دو سطح بر مشکل غلبه کند. خمش به جلو به شما امکان می دهد که لحظه‌ای مکث و تامل کنید. (آیا من واقعا از این کوکی‌ها می خوام؟) در حالیکه می‌چرخید گوارش خودتان را تحریک می کنید – بنابراین ممکن است متوجه شوید که شما اصلا گرسنه نیستید.

چگونه انجام می‌شود: با پاهای باز بایستید پنجه‌ها رو به جلو باشند. شانه‌ها را در دو سمت تا ارتفاع شانه بالا بیاورید، کف دست رو به صورت باشد. کمر را به جلو خم کنید و دست راست را روی زمین بگذارید. کمر را به چپ بچرخانید و دست چپ را به سمت سقف بالا ببرید. سر، گردن و شانه‌ها را به همان ترتیب در حالت تراز نگه دارید در حالیکه درآن وضعیت عمیق‌تر می شوید. نگه دارید، به حالت اول برگردید و برای طرف دیگر تکرار کنید.

فواید ورزش یوگا:

بهبود عملکرد مغز

یکی از مزایای انجام رشته ورزشی یوگا، افزایش تمرکز و حافظه مغز است. تمرینات یوگا باعث می‌شود تا ورزشکاران روی تنفس شان نیز تمرکز داشته باشند که این کار باعث افزایش اکسیژن رسانی مغز می‌شود.

کاهش استرس و اضطراب با یوگا

امروزه بسیاری از افراد به دلیل مشغله و مشکلات زندگی دچار استرس و اضطراب می‌شوند. استرس و اضطراب می‌تواند در سلامتی و عملکرد روزانه افزاد تاثیر مخرب زیادی داشته باشد. مشکلات قلبی و عروقی، ناراحتی کلیه و معده، از جمله بیماری‌هایی هستند که با استرس رابطه مستقیمی دارند. تمرینات یوگا با انجام حرکات کششی باعث کاهش استرس افراد شده؛ طوری که تحقیقات نشان داده معمولا افرادی که یوگا انجام می‌دهند از استرس کم تری برخوردار می‌شوند. همچنین انجام تمرینات یوگا یکی از راهکارهای مناسب برای مدیتیشن به شمار می‌رود.

انعطاف پذیری بدن

بیشتر مشکلات اسکلتی، گرفتگی عضلات یا اسپاسم عضلات، از منعطف نبودن اعضای بدن نشات می‌گیرد. یکی دیگر از مزایای یوگا افزایش انعطاف پذیری بدن است. تمرینات یوگا معمولا آهسته اما با تداوم زیاد انجام می‌شود که باعث شده روی اندام فشار زیادی وارد شود و به مرور زمان انعطاف پذیری آن‌ها افزایش یابد.

افزایش تمرکز

یوگا یکی از ورزش‌هایی است که با افزایش تمرکز رابطه مستقیمی دارد؛ چرا که انجام تمرینات یوگا تداوم بالایی دارد و به مروز زمان ذهن را طوری تربیت می‌کند که تمرکز زیادی داشته باشد.

نشاط آوری و درمان بیماری های روحی

ناراحتی و مشکلات روحی یکی دیگر از اختلالاتی است که افراد با انجام یوگا می‌توانند رفع شان کنند. از آن جایی که یوگا ورزش جسمی و روانی است؛ انجام یوگا باعث آزاد شدن هورمون‌های شادی در مغز شده و در حین تمرین معمولا افراد از سلامتی و نشاط بالاتری برخوردارند.

کاهش بیماری های استخوانی و مفصلی

به دلیل ماشینی شدن بیشتر کارها، فعالیت انسان روز به روز درحال کاهش است و هر چه تحرک بدن کم تر باشد احتمال بروز بیماری‌های استخوانی بیشتر است. تمرینات کششی یوگا باعث شده تا اندام‌های اسکلتی تحرک بیشتری داشته و احتمال بروز بیماری‌های استخوانی اعم از آرتروز، دیسک کمر، دیسک گردن و مشکلات مفصلی کاهش یابد.

افزایش اعتماد به نفس

از آن جایی که تمرینات یوگا در ذهن و بدن نیرو تولید می کند؛ افرادی که یوگا تمرین می‌کنند؛ به صورت ناخود آگاه در وجودشان اعتماد به نفس بیشتری احساس می‌کنند. از طرفی بعضی از مربیان یوگا در زمان انجام تمرینات، در زمینه افزایش اعتماد به نفس نیز راهکارهای عملی و تمرینی ارائه می‌کنند.

افزایش متابولیسم یا سوخت و ساز بدن

هر چند تمرینات یوگا جنب و جوش و تحرک بالایی ندارند؛ اما به قدرت بالایی نیاز دارند؛ به همین دلیل سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد. از طرفی یوگا یکی از رشته‌های ورزشی مکمل را نیز شناخته می‌شود و بسیاری از ورزشکاران در کنار رشته اصلی خود، تمرینات یوگا برای بهبود تنفس، کاهش اضطراب و افزایش متابولیسم بدن را نیز انجام می‌دهند.

بهبود کیفیت خواب

تمرینات یوگا به انرژی و زمان زیادی نیاز دارد که باعث می‌شود بدن خسته شده و شب راحت تر بخوابد. همچنین یوگا با تاثیراتی که روی مغز دارد؛ مکانیسم خواب را تنظیم کرده و آشفتگی ذهنی افراد را کاهش می‌دهد.

بهبود علمکرد و کاهش تپش قلب

یوگا کاهش فشار خون شده و همین طور ضربان قلب را آرام می‌کند. برای بیماران مبتلا به فشار خون و بیماران قلبی و عروقی یوگا، یکی از راهکارهای درمانی و ورزشی شناخته می‌شود. یوگا به قلب کمک می‌کند تا بهتر بتواند خون را به تمام قسمت‌های بدن پمپاژ کند.

فواید یوگا در دوران بارداری

یوگا در دوران بارداری، به مادران کمک می‌کند تا سیستم عصبی خود را آرام نگه داشته و همین طور بدن شان در زمان رشد جنین قوی و پر تحمل تر شود. از طرفی یوگا فشار ناشی از رشد جنین روی کمر، گردن، سینه و شانه را کاهش می‌دهد و مادرانی که یوگا کار می‌کنند به بیماری‌ها پا مبتلا نمی‌شوند. همچنین یکی دیگر از فواید یوگا آمادگی مادران برای زایمان است. افرادی که تمرینات یوگا را انجام می‌دهند معمولا زایمان راحت تری نسبت به دیگر افراد دارند. از طرفی یوگا باعث افزایش جریان خون و خون رسانی به جنین شده و حالت تهوع دوران بارداری را نیز کاهش می‌دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • نیلوفر

    یوگا فوق العاده س🧘‍♀️😍