زردآلو | خواص زردآلو

خواص شگفت انگیز زردآلو، میوه طلایی محافظ قلب!

شاید بتونیم بگیم زردآلو یکی از خوشمزه ترین میوه های تابستونی هست ولی تا حالا در مورد خواص زردآلو چیزی خوندین؟ در ادامه همراه ما باشید.

زردآلو
ویکی گردی:

زردآلو یکی از خوشمزه ترین میوه های تابستونه که ازش برای درست کردن مربا و برگه و کمپوت هم استفاده میکنیم. اما باید بدونید که زردآلو خاصیت درمانی شگفت انگیزی داره که باعث تعجبتون میشه. در ادامه خواص در مورد خواص زردآلو بیشتر براتون توضیح میدیم!

فواید زردآلو برای سلامت بدن

زردآلو میوه ای کوچک اما سرشار از انواع مواد معدنی و ویتامین هایی که برای سلامتی فواید مختلفی دارد. از نظر طب سنتی خواص زردآلو اهمیت داشته و در صورت شیرین بودن با طبع گرم شناخته می شود.

زردآلو از دیرباز به میوه طلایی تابستان معروف بوده و می توان آن را به صورت خام، خشک شده و مارمالاد یا مربا در طول سال مصرف نمود. اگر به سلامتی خود اهمیت می دهید و می خواهید بدن خود را در برابر هر گونه بیماری مصون نگه دارید از فواید زردآلو، این میوه پرخاصیت غافل نشوید.

 

زردآلو میوه محافظ قلب

پتاسیم موجود در این میوه می‌تواند سطح فشار خون را کاهش دهد و از این رو می‌تواند از حمله قلبی جلوگیری کند. در کل می‌توان گفت فیبر موجود در زردآلو به کاهش کلسترول و متعاقب آن کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی مثل تصلب شرایین موثر است.

با اضافه وزن خداحافظی کن

کمک به کاهش وزن یکی از مهم ترین خاصیت زردآلو برای افرادی است که با مسئله ی اضافه وزن و چاقی روبه رو هستند. گفتنی است فیبر موجود در زردآلو موجب سیری شکم زمان طولانی تری شده و همچنین به هضم سریع غذا توسط دستگاه گوارش کمک می کند که در کاهش وزن تأثیر بسزایی دارد. باید خاطر نشان کرد هر صد گرم زردآلو حاوی ۴۵ کالری است که می تواند یک مکمل بسیار مناسب برای لاغری باشد.

ناگفته نماند خواص زردآلو به گونه ای است که با مصرف آن متابولیسم بدن را افزایش داده که در نهایت موجب کاهش وزن و لاغری افراد می شود.

فواید زردآلو

تقویت سلامت دستگاه گوارش

یکی از مهمترین خواص زردآلو این است که فیبر بالایی دارد و این فیبر محلول موجود در میوه، باعث حرکت سالم روده می‌شود چون حجم مدفوع را افزایش می‌دهد. فیبر همچنین اسیدهای چرب را به سرعت تجزیه می‌کند که این موضوع منجر به تقویت هضم غذا می‌شود از طرف دیگر فیبر موجود در زردآلو سایر مشکلات گوارشی مانند یبوست و نفخ را هم درمان می‌کند. به طور کلی از خواص و فواید زردآلو خشک برای معده و دستگاه گوارش غافل نشوید.

کمک به درمان دیابت

زردآلو میوه‌ای کم کالری و کربوهیدرات است (یک میوه فقط ۱۷ کالری و ۴ گرم کربوهیدرات دارد) و این خبر خوبی برای بیماران دیابتی است چون آن‌ها به خوبی می‌توانند زردآلو را در رژیم غذایی خود قرار دهند از طرف دیگر فیبر موجود در آن‌ها می‌تواند سطح قند خون را تنظیم کند.

این میوه همچنین سرشار از ویتامین E است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند و سطح قند خون را بهبود می‌بخشد. و یکی از خواص اصلی زردآلو خشک قطعا همین است که مکملی سالم برای رژیم دیابتی به شمار می‌آید.

رفع التهاب بدن

نه تنها میوه، بلکه دانه‌های زردآلو هم در تسکین التهاب موثر هستند. در واقع، یک مطالعه ثابت کرده است که چگونه عصاره روغن هسته زردآلو در برابر کولیت اولسراتیو، که یک بیماری التهابی روده است، موثر بوده و به رفع آن کمک کرده است. بنابراین یکی از خواص هسته زردآلو رفع التهاب‌های روده است. پس از خواص هسته زردآلو هم غافل نشوید.

طبق گزارش بنیاد آرتریت، زردآلو سرشار از بتا کریپتوکسانتین است، یک ماده شیمیایی که می‌تواند از آرتروز و سایر اشکال التهابی آرتریت جلوگیری کند. به طور کلی می‌توان گفت منیزیم موجود در این میوه می‌تواند دردهای ناشی از التهاب را کاهش دهد.

زردآلو

موثر در بهبود بینایی

مصرف منظم زردآلو به کم شدن خطر کاهش بینایی مرتبط است. اما مهم‌تر از آن، زردآلو سرشار از کاروتنوئیدها و زانتوفیل‌هاست، مواد مغذی که محققان معتقدند می‌توانند از بیماری‌های بینایی مرتبط با افزایش سن جلوگیری کنندو همچنین حاوی ویتامین A است که یکی دیگر از مواد مغذی مهم برای چشم هستند. طبق مطالعات، استفاده موضعی از عصاره هسته زردآلو می‌تواند با تحریک تولید اشک، خشکی چشم را کاهش دهد.

جلوگیری از آسیب کبد

طبق مطالعات، زردآلو می‌تواند از آسیب کبدی محافظت کند و علائم بیماری کبد چرب (انباشته شدن چربی در کبد) را کاهش دهد. جالب‌تر این‌که زردآلوهای ارگانیک در تقویت بازسازی کبد هم موثر هستند. پس برای بهره بردن از خواص زردآلو حتما میوه تازه آن را استفاده کنید.

تقویت سلامت استخوان

زردآلو همچنین سرشار از کلسیم است که ماده معدنی مهم برای رشد و سلامت استخوان به شمار می‌رود. مهم‌تر از آن، پتاسیم برای جذب مناسب و توزیع یکنواخت کلسیم مهم است و زردآلو هم سرشار از پتاسیم است.

مطالعات همچنین نشان می‌دهد که زردآلو می‌تواند فرایند از دست دادن استخوان یا تحلیل استخوان را معکوس کند و حتی متابولیسم استخوان را در زنان یائسه تغییر دهد. بنابراین مصرف زردآلو را در برنامه غذایی کودکان هم قرار دهید تا از خواص زردآلو برای سلامت کودک کمک بگیرید.

نوشیدنی زردآلو

موثر در درمان کم خونی

یکی دیگر از خواص زردآلو این است که برای افراد کم خون بسیار مفید است. زردآلو منبع خوبی از آهن است که به درمان کم خونی کمک می‌کند. آهن تولید هموگلوبین را بهبود می‌بخشد و کیفیت خون را هم افزایش می‌دهد. پس اگر کم خون هستید و می‌خواهید از خواص زردآلو برای درمان کم‌خونی بهره ببرید حتما از زردآلو و برگه زردآلو استفاده کنید.

موثر در درمان بیماری های تنفسی

ویتامین E موجود در زردآلو در اینجا نقش دارد. این ویتامین مانند یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند و با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند. و باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن تقویت شود و در نتیجه مشکلاتی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا ایجاد نشود. به طور کلی تحقیقات نشان داده که فلاونوئیدهای موجود در زردآلو رابطه معکوسی با آسم ایجاد می‌کنند و در نتیجه منجر به بهبود شرایط تنفسی می‌شوند.

فواید زردآلو و روغن زردآلو برای پوست و مو

با زردآلو پوست خود را درخشان کنید

اسکراب زردآلو می‌تواند با لایه برداری از سلول‌های آسیب دیده پوست و در نتیجه بهبود رنگ پوست شما کمک کند. بنابراین می‌توان گفت آن‌ها از ایجاد رنگدانه جلوگیری می‌کنند تا سلول‌های جدیدتر و روشن‌تر پوست در زیر نمایان شوند.

می‌توانید از روغن زردآلو با شکر استفاده کنید تا یک اسکراب فوق‌العاده برای صورت و بدن خود درست کنید. این لایه‌بردار به از بین رفتن سلول‌های مرده پوست و در نتیجه صافی و نرمی پوست شما و همچنین از بین رفتن جوش‌های سرسیاه و کاهش منافذ باز پوست کمک می‌کنید.

همچنین می‌توانید از زردآلو رسیده و پودر بادام آسیاب شده برای تهیه اسکراب استفاده کنید. این ترکیب برای از بین بردن جوش‌های سر سیاه بسیار عالی است. به طور کلی روغن هسته به دست آمده از زردآلو اغلب در تهیه بسیاری از داروها توسط پزشکان آیورودا و در لوازم آرایشی استفاده می‌شود.

روغن زردآلو

زردآلو نشانه‌های پیری را به تاخیر می‌اندازد

اسکراب تهیه شده از هسته زردآلو به خلاص شدن از شر سلول‌های قدیمی و مرده پوست در سطح پوست کمک می‌کند و سلول‌های جدید پوست را قادر می‌سازد دوباره رشد کنند. این عمل لایه‌برداری به خلاص شدن از شر خطوط ریز و چین و چروک‌های کوچک با از بین بردن سلول‌های سطحی آسیب دیده از روی پوست کمک می‌کند.

روغن زردآلو به حفظ شفافیت، لطافت و قابلیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند. می‌توان آن را با سایر روغن‌های میوه به عنوان ماسک صورت استفاده کرد تا یکی از خواص اصلی زردآلو را برای سلامت پوستتان تجربه کنید. به دلیل اثرات احیاکننده و تغذیه‌کننده آن بر روی پوست، اغلب در ماساژ رایحه درمانی از روغن زردآلو استفاده می‌شود. این روغن طبیعی بسیار ملایم است و در محصولات کودک هم به کار برده می‌شود.

روغن زردآلو می‌تواند رشد مو را تقویت کند

ویتامین E موجود در روغن زردآلو به رشد موی سالم کمک می‌کند و از ریزش مو جلوگیری می‌کند. این ویتامین در ترکیب با اسیدهای چرب با جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد به عنوان یک نگهدارنده عمل می‌کند.

مشکلات پوست سر را درمان می‌کند

روغن زردآلو حاوی ویتامین‌های A و E است که به سلامت و ترمیم پوست کمک می‌کند. بنابراین، این یک درمان خانگی عالی برای مشکلاتی مانند خشکی پوست سر، پسوریازیس، شوره سر و اگزما است. این روغن، رطوبت را به پوست سر خشک یا پوسته پوسته یا موهای کدر و خشک باز می‌گرداند.

زردآلو را چگونه بخوریم؟

اگر میوه زردآلو را به صورت خام می ‌خورید که می‌توانید آن را بشویید و میوه را به طور کامل مصرف کنید. همچنین می‌توانید آن را برش دهید و به یک کاسه ماست یونانی اضافه کنید. یا میوه را به بلغور جو دوسر صبحانه خود اضافه کنید. همچنین می‌توانید آب زردآلو را بگیرید و به عنوان یک میان‌وعده خنک در عصر تابستان میل کنید. در کنار اینها خوردن کمپوت زردآلو را هم قرار دهید.

علاوه بر این‌ها می‌توانید برای بهره بردن از خواص زردآلو می‌توانید آن را به شکل‌های زیر هم استفاده کنید.

  • برش‌های زردآلو را به ماست یا سالاد اضافه کنید.
  • برای تهیه مربا و سالسا از آن استفاده کنید. طرز تهیه مربای زردآلو را می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.
  • به شیرینی‌ها، انواع پای و کیک‌های دسر مانند اضافه کنید.
  • می توان آن را به گرانولا هم اضافه کنید.
  • با به همراه گوشت مانند گوشت گاو یا مرغ به خورش اضافه کنید.

برخی از افراد هم دوست دارند آب زردآلو بنوشند یا اسموتی درست کنند و سپس چند مکعب زردآلو یخ زده هم به آن اضافه کنند. اما برای بهره‌مندی از حداکثر فواید این میوه بسیار مغذی، سعی کنید آن را به صورت خام مصرف کنید. اما قبل از خوردن آن را زیر آب سرد بشویید تا کثیفی‌ها و آلودگی‌ها از بین برود. آن را با پوست بخورید، چون حاوی مقادیر زیادی فیبر است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر