کاسنی | خواص کاسنی | طرز تهیه دمنوش کاسنی

خواص معجزه آسای کاسنی برای بدن + طرز تهیه دمنوش کاسنی

کاسنی یکی از گیاهانی است که خواص بسیار زیاد آن از قدیم معروف بوده و در اکثر خونه ها معمولا عرق کاسنی پیدا میشد. در ادامه از خواص این گیاه دارویی بیشتر صحبت می کنیم.

کاسنی
ویکی گردی:

وقتی از قدیمیا میپرسی برای فلان بیماری چی بخورم بهتره، بیشتر جوابا میرسه به کاسنی. یکی از گیاهانی که خواص بسیار زیادی برای بدن داره و بهتره که همیشه توی خانه داشته باشید، کاسنی هست. شما میتونید این گیاه رو به صورت عرق، جوشانده و یا دمنوش کاسنی استفاده کنید. در ادامه توضیح بیشتری میدیم.

کاسنی چه خواصی برای بدن داره؟

شاید بتوان به جرات ادعا کرد که کاسنی یکی از معدود گیاهانی است که از دیرباز تا کنون توانسته است جایگاه درمانی خود را در ملل و نحل به قوت حفظ کند. تقریبا تمامی ملت‌ها؛ کاسنی را از اعصار بسیار کهن تا امروز مصرف کرده‌اند.

فواید شگفت انگیز رزماری برای سلامت بدن + طرز تهیه چای رزماری

  • دفع انگل

گیاه کاسنی خاصیت ضدانگلی دارد و ریشه آن نیز حاوی روغن های خاصی است که باعث از بین رفتن انگل ها و کرم های مضر در بدن می شوند.

  • درمان استرس

اگر عاشق قهوه باشید حتما می دانید که مصرف زیاد قهوه باعث افزایش استرس می شود. طبق مطالعات انجام شده قهوه موجب افزایش سطح کورتیزول شده و قند خون را افزایش می دهد، سیستم ایمنی را ضعیف درمانو احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد، اگر به دنبال جایگزین مناسبی برای قهوه هستید، چای کاسنی انتخاب عالی است، حتی می توانید از گیاه کاسنی به عنوان افزودنی در قهوه استفاده کنید که باعث کاهش استرس و کنترل قند خون می گردد.

  • سم زدایی کبد

مطالعات نشان می دهد چای و دمنوش کاسنی غنی از آنتی اکسیدان ها می باشد و با آسیب رادیکال های آزاد مبارزه می کند. این خاصیت کاسنی باعث محافظت کبد در برابر سموم شده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

فواید کاسنی

  • درمان دیابت

مصرف کاسنی باعث تنظیم قند خون شده و عصاره ریشه کاسنی در کنترل بیماری دیابت موثر است.

  • رفع التهاب

کاسنی منبع غنی پلی فنول محسوب می شود، پلی فنول ها توانایی بالایی در برطرف کردن التهاب بدن دارند. از آن جایی که التهاب علت اصلی بسیاری از بیماری ها می باشد کاسنی در پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری مفید است.

از خواص شگفت انگیز گیاه بادرنجبویه باخبرید؟

  • تقویت استخوان ها

مصرف کاسنی به دلیل خواص ضدالتهابی روی علائم بیماری آرتریت از جمله تخریب مفاصل تاثیر مطلوبی می گذارد. چای کاسنی باعث افزایش جذب کلسیم شده و تراکم معدنی استخوان بدن را افزایش می دهد. عصاره ریشه کاسنی باعث سرکوب آنزیم هایی که از عوامل ایجاد التهاب هستند شده و درد مفاصل را کاهش می دهد.

  • حفظ سلامت روده

کاسنی باعث رشد پروبیوتیک ها در سیستم گوارشی می شود و جذب کلسیم را بهبود می بخشد. همچنین در کاهش تولید و تکثیر باکتری های مضر در روده موثر است.

خواص کاسنی

  • درمان یبوست

اینولین موجود در کاسنی باعث درمان یبوست به ویژه در سالمندان می شود. مطالعات نشان می دهد مصرف منظم کاسنی باعث بهبود هضم و کاهش مشکلات گوارشی می شود و یبوست را برطرف می کند.

  • ضدباکتری و ضدقارچی

کاسنی دارای خواص ضدقارچی و ضدمیکروبی قوی است و از تکثیر باکتری های مضر جلوگیری می کند.

  • بیماری قلبی

ریشه کاسنی حاوی اینولین می باشد که باعث کاهش کلسترول خون شده و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد و فشار خون را تنظیم می کند.

  • کاهش وزن

کاسنی حاوی اینولین و الیگو فروکتز می باشد که نقش مهمی در کاهش وزن دارد. غلظت اینولین موجود در کاسنی از اکثر گیاهان بیشتر است. این ماده مغذی به عنوان مهارکننده اشتها عمل می کند و با توجه به مقادیر کم قند و کالری در گیاه کاسنی و کاهش میل به غذا، از جمله مواد مغذی پرطرفدار برای افرادی که اضافه وزن دارند محسوب می شود.

معجزه برگ سنا برای درمان یبوست + روش استفاده

گیاه کاسنی

  • تقویت سیستم ایمنی بدن

کاسنی به دلیل دارا بودن خواص ضدباکتریایی، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و ترکیبات فنولی موجود در آن به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند و توانایی پیشگیری از سرطان به ویژه سرطان سینه و روده را دارا می باشد.

  • درمان اضطراب و بی خوابی

مصرف کاسنی باعث رفع اضطراب و بی خوابی می شود. لاکتوسین موجود در کاسنی خاصیت آرام بخشی داشته و به درمان اختلالات خواب کمک می کند.

  • از بین بردن چین و چروک

ریشه گیاه کاسنی حاوی بتاکاروتن می باشد که در تولید کلاژن مفید بوده و در رفع چین و چروک پوست، چاق کردن صورت و جوانسازی پوست موثر است.

  • درمان جوش و آکنه

کاسنی به دلیل خواص ضدالتهابی برای درمان انواع جوش و آکنه فوق العاده موثر است.

فایده های کاسنی

طرز تهیه دمنوش کاسنی

مواد لازم

  • 1 ق غ کاسنی
  • 1 لیوان آب جوش
  • نبات و عسل به میزان لازم

داشتن این گیاهان دارویی برای هر خونه ای واجبه

مراحل تهیه

  • یک قاشق غذاخوری کاسنی را با آب در یک قوری متوسط چینی بریزید و حداقل 20 دقیقه زمان برای دم کشیدن بدهید.
  • سپس دمنوش را صاف کنید.
  • برای شیرین کردن آن میتوانید از عسل یا نبات استفاده کنید چون این دمنوش تلخ است.

دمنوش کاسنی

طرز تهیه دمنوش ریشه کاسنی

حدود ۲ قاشق غذاخوری (حدود ۱۱ گرم) از ریشه پودر شده ریشه کاسنی را در یک فنجان آب ریخته و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید و قبل از هر وعده غذایی یک فنجان از آن میل نمایید.

طبع کاسنی سرد است یا گرم؟

طبع کاسنی در آخر اول سرد و تر و با اجزاى حاره بسیار لطیف است که حتی با شستن زائل مى‌گردد. اگر کاسنی در تابستان بسیار گرم و یا شهرهای بسیار گرم و در ایامی که هوا گرم است به عمل آید، طبع آن مائل به گرمى است و خشک شده آن مائل به خشکی و با قوت قابضه به اعتدال است. طبیعت یا طبع عرق کاسنی هم سرد و تر است، تمامی خواص آب کاسنی را داراست به جز اینکه از آن ضعیفتر است. عرق کاسنی نسبت به برگ کاسنی لطیف تر و دارای سرعت نفوذ بیشتری است.

خواص برگ کاسنی

طبع برگ کاسنی، سرد و تر در درجه اول است و مفتح یا گشاینده گرفتگی‌های کبد است. مقوی کبد، مسکن حرارت خلط خون و صفرا و تشنگی است. برگ کاسنی همچنین مسکن التهاب معده است و موافق کبد گرم و سرد، پاک کننده مجاری ادرار و کلیه و بهترین دارو برای درمان یرقان سددی است. برای درمان تب‌های مزمن نیز مفید است. مقوی معده و رفع کننده تعفن رطوبت‌های زاید است.

خواص تخم کاسنی

طبع تخم کاسنی در درجه دوم سرد و خشک و مایل به حرارت است. دارای اجزای بارده است و برای تب‌های صفراوی، تب‌های سددی، یرقان و خفقان قلب یا طپش قلب نفع دارد. تخم کاسنی برای صداع یعنی سردرد، بیماری‌های کبد، دفع سموم، ضعف کلیه، بیماری‌های طحال و برای تحریک اشتها تاثیرات بی بدیلی دارد.

برگ کاسنی

خواص ریشه کاسنی

طبع ریشه کاسنی، در درجه اول گرم و در درجه دوم خشک است. ریشه کاسنی به غایت مفتح و ملطف اخلاط است. پاک کننده مجاری غذا و ادرار آور است.

دارویی که زنان قدرش را نمی دانند | خواص فوق العاده رازیانه برای زنان

زمان مصرف عرق کاسنی

یکی از مفید ترین عرقیجات گیاهی، عرق کاسنی است که سبب بهبود و جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها می‌شود. از نظر حکمای طب سنتی بهترین زمان برای نوشیدن عرق کاسنی صبح ناشتا قبل از صبحانه است.

عوارض مصرف کاسنی

به یاد داشته باشید که اگرچه خواص عرق کاسنی فراوان است، هیچ یک از مواد غذایی کاملاً بی‌ضرر نیست. از جمله عوارضی که ممکن است در هنگام بارداری و شیردهی بوجود آید، افزایش خطر خونریزی و سقط جنین است. بنابراین، در این دوره‌ها حتماً از مصرف عرق کاسنی خودداری کنید و در صورت تمایل به استفاده از آن، با پزشک خود مشورت کنید. همچنین اگر به گیاهانی مثل گل محمدی، گل مروارید و گل همیشه بهار حساسیت دارید، ممکن است به عرق کاسنی نیز واکنش آلرژیک داشته باشید.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۷ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • ناشناس

    بسیار عالی ،،،