ماست | فواید ماست | خواص ماست | خوردن ماست در شب

9 دلیلی که ثابت میکنه باید شب ها ماست بخورین!!

اینجا می خوایم به بررسی خاصیت‌ های خوردن ماست در ساعات شب پرداخته‌ و اثرات مثبت و موارد قابل توجه آن را بررسی میکنیم.

ماست
ویکی گردی:

خوردن ماست در شب فوایدی به همراه داره که در این بخش از سلامت سایت ویکی گردی بهتون توضیح میدم. بعد از خواندن این مطلب از سایت ویکی گردی مطمئنم که خوردن ماست در شب برای شما هم عادت میشه. از مهم‌ ترین خوردن ماست در شب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- خواب آرام

ماست حاوی تریپتوفان است که به عنوان یک آمینواسید با تولید هورمون آرامش و خواب (سروتونین و ملاتونین) به خواب و استراحت راحت کمک می‌کند و افرادی که از کم‌خوابی رنج می‌برند می‌توانند خواب بهتری داشته باشند. با تاثیر مثبت بر عملکرد مغزی خواب آرامی را در طول شب برای ما به همراه دارد.

آب روی ماست رو دور نریز! | آب ماست برای چی خوبه؟

۲- مناسب افراد یا تحمل لاکتوز پایین

برخی افراد به دلیل عدم تحمل لاکتوز نمی‌توانند شیر بخورند، اما در مقابل می‌توانند در حد اعتدال ماست را جایگزین کنند که اسید لاکتیک موجود در ماست لاکتوز را به اسید لاکتیک تبدیل می‌کند و لاکتوز ماست کاهش می‌یابد.

۳- هضم بهتر غذا

برخی افراد با مشکلات گوارشی و روده مواجه هستند که برای بهبود عملکرد سیستم گوارشی نیاز به حفظ تعادل در مصرف برخی مواد غذایی و تقویت دستگاه گوارش دارند. پروبیوتیک‌های موجود در محصولات لبنی از جمله ماست به سلامت روده و دستگاه گوارش و در نتیجه هضم بهتر کمک می‌کند. بنابراین مصرف ماست قبل از خواب تا حد زیادی علائم گوارشی را از بین می‌برد و هضم غذا را بهبود می‌دهد.

۴- کاهش وزن

هر ماده غذایی که قبل از خواب مصرف می‌کنیم روز بعد تاثیر مستقیمی بر وزن بدن ما دارد. ماست از جمله مواد‌غذایی کم‌کالری است که با رفع نیاز غذایی در طول شبانه‌روز، وزن بدن را نیز کنترل می‌کند به شرطی که به غذایی که در طول روز می‌خورید نیز دقت کنید.

۵- کمک به عضله‌سازی

مصرف پروتئین به رشد عضلات بدن کمک می‌کند، در این میان ماست نیز منبع غنی پروتئین است که با خوردن آن قبل از خواب ضمن پیشگیری از ریزش ماهیچه‌ها در طول خواب به حفظ و رشد آن کمک می‌کند.

پروتئین‌ موجود در ماست برای حفظ و ساخت بافت‌های بدن مهم هستند و مصرف آنها در شب به بازسازی و نگهداری ماهیچه‌ها و بافت‌های دیگر کمک کند. در واقع ماست حاوی اسیدهای آمینه مورد نیاز برای عضله‌سازی و هر وعده ماست (۲۳۰ گرمی) به میزان ۱۱ گرم پروتئین بدن را تامین می‌کند.

۶- بهبود سلامتی روده‌ها

یکی از فواید ماست کمک به سلامت روده‌ها است که به هضم بهتر غذا با مواد پروبیوتیک موجود در آن کمک می‌کند و از بسیاری بیماری‌های گوارشی نیز جلوگیری می‌کند.

هیچوقت برنج و ماست رو یکجا نخور! + فیلم

۷- تقویت سیستم ایمنی بدن

با مصرف مداوم ماست سلول‌های ایمنی بدن فعال خواهند بود و برای تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می‌توان ماست را به عنوان جزء اصلی رژیم‌غذایی قرار داد. ماست کمک می‌کند که مواد مغذی به درستی جذب دستگاه گوارشی شده و با بهبود عملکرد روده‌ها، سیستم دفاعی بدن نیز بهبود می‌یابد.

۸- پیشگیری از گرسنگی شبانه

مصرف ماست قبل از خواب باعث احساس سیری شده و کمک می‌کند تا صبح احساس گرسنگی نکنید.

۹- کاهش استرس

برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف ماست ممکن است به کاهش استرس و افزایش حالت خوبی کمک کند.

روش‌های مصرف ماست در میان وعده پیش از خواب

روش‌های مصرف ماست در میان وعده پیش از خواب به شرح زیر است:

  •     ماست را به همراه کربوهیدرات مصرف کنید که ضمن پاک‌سازی خون از اسیدهای آمینه، به عملکرد مغز نیز کمک کند.
  •     هر نوع ماستی را برای وعده شب مصرف نکنید، به دلیل اینکه برخی از ماست‌ها حاوی مقادیر زیادی قند است که سطح قند خون را افزایش داده و خواب را به هم می‌ریزد. ماست ساده یا حاوی قند کم را در ساعت قبل خواب بخورید.
  •     می‌توانید با افزودن مقداری سبزی خشک (نعناع و پونه یا آویشن) ماست را میل کنید.
  •     مقداری دانه کتان روی ماست بپاشید و به عنوان میان وعده کامل قبل از خواب مصرف کنید.
  •     می‌توانید ماست را همراه با نان تست میل کنید.
  •     از دانه‌های سبوس‌دار نیز می‌توان در کنار ماست استفاده کرد.
  •     می توانید ترکیبی از یک کاسه جو دو سر و ماست را میل کنید که ضمن تامین پروتئین به عضله‌سازی نیز کمک کند.
  •     ماست یونانی نیز یک میان وعده مغذی و غنی است که البته از نوع کم‌چرب آن توصیه می‌شود.
منبع: اکالا
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر