کاشت آفتابگردان |‌ کاشت آفتابگردان در گلدان

آموزش کاشت آفتابگردان در گلدان + روش های مراقبت

آشنایی با نحوه کاشت آفتابگردان در گلدان به شما کمک می کند تا آن را در یک گوشه از خانه خود داشته باشید.

گل آفتاب گردان
ویکی گردی:

کاشت آفتابگردان در گلدان به شما کمک می کند تا بتوانید این گیاه را در خانه تان داشته باشید. در واقع روغن های آفتابگردان دارای خواص بسیار زیادی می باشند و شما می توانید برای پخت و پز از آن ها استفاده کنید و همچنین دانه این گیاهان یکی از بهترین میان وعده ها به حساب می آید. برای این که بتوانید در کاشت آفتابگردان در گلدان موفق تر باشید می توانید از نکاتی که در ادامه بیان می کنیم برای این کار استفاده کنید.در واقع انتخاب کردن گل آفتابگردان و نوع گلدان از مهم ترین کار هایی می باشد که می توانید آن ها را انجام دهید با این حال در ادامه یک سری نکات دیگر را در مورد کاشت آفتابگردان به شما یادآور خواهیم شد تا بتوانید به راحتی این گیاه را در خانه خود پرورش دهید.

خرید دانه آفتابگردان

این خرید را می توانید به صورت حضوری و یا آنلاین انجام دهید و برای این که بتوانید این گیاه را بهتر در خانه پرورش دهید بهتر است نوع کوتاه آن را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که دانه های بو داده آفتابگردان برای رشد مناسب نمی باشند و جوانه از از آن ها دریافت نخواهید کرد.

اگر از قبل خودتان دانه های بو نداده در خانه دارید بهتر است سریع تر آن ها را بکارید زیرا بذر های قیمی سخت تر رشد می کنند و جوانه می زنند. در حین خرید اگر بسته بندی روی دانه ها را نگاه کنید به صورت کلی می توانید با نوع گونه آن و میزان رشدش آشنا شوید و همچنین برای آشنایی بیش تر می توانید سوالاتی که در ذهنتان می باشد را از فروشنده بپرسید.

این گل ها تنها با یک گل دانه رشد می کنند و اگر می خواهی آن ها را در تمام تابستان نگهداری کنید باید هر ۱۰ الی ۱۵ روز آن ها را پیوند بزنید. نوع تک ساقه این گیاهان دارای گرده های بسیار کم تر می باشند و شما می توانید آن ها را بدون نگرانی از این که گرده ها روز مبل ها بریزد آن ها را نگهداری نمایید. همچنین باید بدانید که این گل ها در فصل تولید مثل بدون دستکاری و نیاز به پیوند زدن گل های زیادی را تولید می کند و شاخه های آن می تواند به رنگ جگری و یا حتی شکلاتی نیز باشند.

انتخاب گلدان

در واقع اگر می خواهید گل خود را به بهترین شکل ممکن پرورش دهید نیاز است تا یک گلدان متناسب با آن انتخاب کنید و به صورت کلی اگر گیاه کوتوله ای را انتخاب کردید می توانید آن ها را در گلدان هایی با ارتفاع ۳۰ الی ۴۰ سانتی متری بکارید.

اگر گیاه شما بزرگ می باشد باید از گلدان هایی با گنجایش بزرگ تر استفاده کنید. با این حال اگر گلدانی در خانه دارید و قبلا برای کاشت سایر گیاهان از ان استفاده کرده اید بهتر است ان را بشویید و استریل کنید در غیر این صورت ممکن است گل آفتابگردان شما دچار آسیب های شدیدی شود.

برای این که بتوانید آب گلدان را بگیرید کافی است تا یک بشقاب زیر گلدان قرار دهید تا آب های اضافی در حین آبیاری از آن خارج شوند و ریشه گیاه پوسیده نشود.

انتخاب خاک مناسب

بعد از این که گلدان را برای کاشت آفتابگردان در گلدان انتخاب کردید زمان آن رسیده است که خاک مورد نیاز این گیاه را فراهم نمایید. بهتر است از خاک های سطحی و غنی برای این کار استفاده کنید و اگر بتوانید از کمپوست ها نیز در این زمینه کمک بگیرید انتخاب شما برای این گیاه بی نظیر خواهد بود.

در واقع خاک های سطحی را می توانید در بسته بندی های خاصی که دارند خریداری نمایید و باید بدانید که PH آن ها بین ۵.۵ الی ۷.۵ می باشد و برای رشد گیاه بسیار متناسب است. اگر از خاک های درست استفاده کنید دیگر نیازی به مواد زهکشی مانند شن ها و سنگ ها و افزودن آن ها به ته ظرف ندارید.

نحوه کاشتن و نگهدار از بذر ها

معمولا بهتر است این دانه ها را یکی یکی بکارید و در هر گلدان تنها یکی از این گیاهان را داشته باشید با این حال اگر می خواهید از این گیاه چند عدد در یک گلدان داشته باشید نیاز است تا آن ها را با فواصل ۲.۵ سانتی از یک دیگر بکارید. همچنین ارتفاع کاشت دانه ها باید ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر باشد.

آبیاری روزانه دانه های آفتابگردان ضروری می باشد و اگر می خواهید این گیاهان سریع تر رشد نمایند می توانید در طی زمان جوانه زنی در هر هفته به ۷.۶ لیتر آب به آن ها بدهید زیرا این مورد یکی از مهم ترین نیاز های گیاه برای رشد می باشد.

در نظر داشته باشید که آبیاری کردن یکی از مهمترین کار ها در این زمینه می باشد و اگر به خوبی انجام نشود ممکن است ساقه ها ضعیف شوند و تحمل نگهداری از سر این گیاه را بعدا نداشته باشند. با ان حال یادتان باشد که اگر بعد از آبیاری آب به سرعت از گلدان خارج می شود بدین معنا می باشد که خاک شما زهکشی مناسبی ندارد.

در طی یک هفته الی ده روز جوانه ها رشد می کنند و در این میان شما باید اطمینان پیدا کنید که آب در این گیاهان به خوبی تامین شده است و اطراف جوانه ها خشک نشده باشد. اگر گل خود را در خارج  از خانه قرار می دهید می توانید آن را با سبد های توری بپوشانید تا از شر پرندگان در امان بماند.

دادن کود به گیاه

ین گیاه نیازی به کود برای رشد ندارد و اگر می خواهید گیاهانی روشن تر و پر رنگ تر داشته باشید می توانید از کود های مایع نیتروژن دار استفاده کنید. در زمانی که گیاه شما برای جوانه زنی آماده می شود می توانید به سراغ کود های فسفر دار بروید. در نظر داشته باشید که نباید در این زمینه زیاده روی کنید زیرا امکان دارد منجر به شکستن ساقه ها شوید و ریشه گیاه را سست کرده و از بین ببرید.

نور خورشید و رشد گیاه

کاشت آفتابگردان در گلدان بسیار ساده می باشد با این حال نیاز است تا به نیاز های گیاه نیز توجه داشته باشید و نور لازم برای رشدش را فراهم کنید. این گیاه یکی از گیاهان نور دوست می باشد و باید برای این که ساقه های ضخیم و قوی تری داشته باشد زیر نور مستقیم خورشید قرار بگیرد. این گیاه برای رشد خود باید ۶ الی ۸ ساعت در زیر نور خورشید باشد و این نور باید مستقیما به گیاه بتابد.

اگر این گیاه به صورت مستقیم زیر نور خورشید نباشد امکان دارد ساقه ها به سمت نر خم شوند و در نهایت آسیب های زیادی به ساقه ها وارد خواهد شد. میزان آب گیاه را نیز باید دائما چک کنید این گیاه نباید دارای خاک های خشک باشد و باید سعی کنید خاک را دائما مرطوب نگهدارید و سعی کنید در هفته ۷.۶ لیتر آب به این گیاه بدهید.

اگر این گیاه را در فضایی باز نگهداری می کنید باید زمانی که به ۳۰ سانتی متر الی ۶۰ سانتیمتر رسید باید روی ان را نیز آبپاشی کنید و همچنین اگر روز بسیار گرمی داشته است باید کمبود های آبی آن را جبران نمایید. زمانی که گل رشد می کند باید با یک اسپری آب روی آن را آبپاشی کنید.

استفاده از چوب برای صاف ماندن گیاه

در برخی از شرایط می توانید از یک چوب استفاده کنید و این گیاه را به آن تکیه دهید. در واقع برخی از گل های آفتابگردان زیاد رشد نمی کنند با این حال نیاز به پشتیبانی دارند. با این حال اگر گیاه شما به ۱ متر ارتفاع رسید و یا بلند تر شد برای این که مانع از خم شدن و شکستگی های ساقه ها شوید باید با استفاده از یک تکیه گاه مانع از خم شدن و شکستگی در ساقه ها شوید.

زمانی که از حمایت کننده استفاده می کنید بهتر است ان را در گلدان قرار ندهید و سعی کنید گیاه را به دیوار و یا یک شیء دیگر متصل کنید زیرا قرار دادن تکیه گاه در گلدان می تواند منجر به واژگون شدن گلدان شود.

برداشت کردن دانه های آفتابگردان

همانطور که می دانید این گیاهان دانه های بسیار خوب و مقوی دارند و زمانی که دانه های آن ها رسید می توانید آن ها را برداشت کرده و به عنوان یک میان وعده از آن ها استفاده نمایید. زمانی که این دانه ها می رسند و قابل خوردن می شوند که خشک و سیاه شوند. اگر این گیاه را در حیاط خانه قرار داده اید برای این که بتوانید از خورد شدن و ناقص شدن آن ها توسط پرنده ها پیشگیری کنید می توانید آن ها را با استفاده از کیسه های پارچه ای بپوشانید.

زمانی که پشت گل ها قهوه ای می شوند شما می توانید این دانه ها را برداشت کنید و بعد از این که آن ها را خشک کردید می توانید در ظرفی در دار آن ها را تا ۴ ماه نگهداری نمایید و در صورت نیاز می توانید آن ها را فریز کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر