خمیر دندان | عوارض خمیر دندان | مضرات خمیر دندان حاوی فلوراید

اگه بدونی فلوراید خمیر دندان چقدر ضرر داره!! | معرفی بهترین جایگزین خمیر دندان

برای تمیز کزدن دهان و دندان از چه نوع خمیر دندان استفاده می کنید؟ آیا به فکر جایگزین مناسبی برای خمیر دندان های حاوی فلوراید هستید؟

خمیر دندان
ویکی گردی:

همونطور که می دونید، بهداشت دهان و دندان خیلی مهمه و اگر به درستی رعایت نشه ممکنه بیماری های مختلفی به سراغ ما بیان.اکثر ما برای بهداشت دهان و دندان از خمیر دندان و دهانشویه استفاده می کنیم که حاوی فلوراید هستند. فلوراید ماده ای است که اگر به صورت مداوم استفاده بشه عوارض خطرناکی برای بدن داره. پس چه چیزی را جایگزین خمیر دندان کنیم؟ برای پاسخ به این سوال و آگاهی از عوارض خمیر دندان حاوی فلوراید با ویکی گردی همراه باشید.

حدود 90% از خمیردندان ها حاوی فلوراید هستند، فلوراید یک ماده ی معدنی است که در غلظت های کم در آب آشامیدنی و آب دریا نیز یافت می شود. امروزه نگرانی‌های زیادی در مورد تأثیر فلوراید بر سلامتی، از جمله مشکلات استخوان‌ها، دندان‌ها و رشد عصبی ایجاد شده است.

با زردچوبه مسواک بزن! | روش سفید کردن دندان با زردچوبه

خطرات و عوارض خوردن و مصرف فلوراید

1.فلوروزیس دندانی

محتوای فلورایدی در سطح و درجه  0.7 ppm بهترین اندازه برای سلامت دندان در نظر گرفته می شود. غلظت بالای این ماده  در اندازه 4.0 ppm می تواند خطرناک  و مضرباشد.

قرار گرفتن در معرض غلظت بالای فلوراید در دوران کودکی، زمانی که دندان ها در حال رشد هستند، می تواند منجر به فلوئوروزیس خفیف دندانی شود. رگه ها یا لکه های کوچک سفید رنگی در مینای دندان به علت همین امر می باشد.

این روند روی سلامت دندان ها تأثیری ندارد، اما تغییر رنگ دندان در اثر مصرف فلوراید زیاد ممکن است محسوس باشد.

کودکانی که  زیر 6 سال هستند نباید از دهانشویه های حاوی فلوراید استفاده کنند. کودکان بزرگتر باید هنگام مسواک زدن تحت نظارت باشند تا از قورت دادن خمیر دندان حاوی فلوراید اطمینان حاصل شود.

2. فلوروزیس اسکلتی

قرار گرفتن بیش از حد در معرض فلوراید یعنی مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به یک بیماری استخوانی به نام فلوئوروزیس اسکلتی شود. در دراز مدت ، این می تواند منجر به درد و آسیب به استخوان ها و مفاصل شود. استخوان ها ممکن است سفت شده و خاصیت ارتجاعی کمتری داشته باشند و خطر شکستگی را افزایش دهند. اگر استخوان ها ضخیم شوند و بافت استخوانی انباشته شود، این می تواند به اختلال در تحرک مفصل منجر شود.

3. مشکلات تیروئید

در برخی موارد، فلوراید زیادی می تواند به غده پاراتیروئید آسیب رسانده و منجر به هیپرپاراتیروئیدیسم شود که منجر به ترشح کنترل نشده هورمون های پاراتیروئید می شود.

و از طرفی می تواند منجر به کاهش کلسیم در ساختار استخوان و غلظت بالاتر از حد طبیعی کلسیم در خون شود وغلظت کمتر کلسیم در استخوان ها آنها را مستعد شکستگی می کند.

برق انداختن و تمیز کردن اجاق گاز فقط با خمیر دندان + فیلم

4. مشکلات و عوارض عصبی

در سال 2017، گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد قرار گرفتن در معرض فلوراید قبل از تولد می‌تواند منجر به نتایج شناختی ضعیف‌تر در آینده شود.

محققان سطح فلوراید را در 299 زن در دوران بارداری و فرزندان آنها در سنین 6 تا 12 سال اندازه گیری کردند. آنها توانایی شناختی را در سنین 4 سالگی وهمچنین  بین 6 تا 12 سالگی آزمایش و بررسی کردند. سطوح بالاتر فلوراید با نمرات پایین تر در تست های IQ مرتبط بود.

در سال 2014، فلوراید به عنوان یک سموم عصبی به همراه 10 ماده شیمیایی صنعتی دیگر، از جمله سرب، آرسنیک، تولوئن و متیل جیوه، که می‌تواند برای رشد کودک خطرناک باشد، ثبت شد.

به گفته انجمن بین المللی طب دهان و سم شناسی (IAOMT) سازمانی که علیه استفاده از فلوراید، مبارزه می کند. استفاده زیاد از فلوراید ممکن است به مشکلات بهداشتی زیر نیز منتهی شود:

  • آکنه و سایر مشکلات پوستی،
  • مشکلات قلبی عروقی، از جمله تصلب شرایین و کلسیفیکاسیون شریانی، فشار خون بالا، آسیب میوکارد،نارسایی قلبی
  • مشکلات باروری، مانند کاهش باروری و بلوغ زودرس در دختران
  • اختلال عملکرد تیروئید
  • ایجاد شرایطی که مفاصل و استخوان ها را تحت تأثیر قرار می دهند، مانند استئوآرتریت، سرطان استخوان، و اختلال مفصل گیجگاهی فکی
  • مشکلات عصبی، که احتمالاً منجر به ADHD می شود

 

چه چیزی را می توان جایگزین فلوراید کرد؟

نمک معدنی انواع مختلفی دارد و هرکدام در مصارف مختلفی بکار می روند.با توجه به ابعاد و خواص آنها، آرد سنگ نمک بهترین جایگزین فلوراید در بهداشت دهان و دندان می باشد.

آرد نمک نوعی از نمک معدنی رنده شده است که در آخرین حد از رنده شدن قرار دارد و از آن برای مسواک زدن و بهداشت دندان استفاده می گردد. جدا از خاصیت سفید کنندگی بالا، آرد نمک حاوی مواد معدنی زیادی می باشد که برای سلامت لثه و دندان ها بسیار مفید می باشد.این محصول یک جایگزین بسیار عالی برای فلوراید می باشد که شما با خیال راحت می توانید از آن استفاده کنید و از عوارض فلوراید به دور باشید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر