حسادت | حسادت کودکان نسبت به هم

چطوری میتونیم جلوی حسادت کودکان نسبت به هم رو بگیریم؟ + فیلم

بیاید یک ترفند فوق العاده بهتون یاد بدیم که جلوی رقابت و حسادت کودکان نسبت به هم رو میگیره!

حسادت
ویکی گردی:

بسیاری از والدین از حسادت کودکان نسبت به هم شکایت دارند و نمی دانند باید چه راهکاری در این مورد به کار ببرند. حسادت میان کودکان به خصوص زمانی که نوزادی به تازگی وارد خانواده می شود، بیشتر پررنگ می شود. موضوع حسادت کودکان نسبت به هم یکی از مهم ترین مواردی است که والدین باید به آن توجه کرده و برای آن دنبال راه حل های مناسب باشند. با ما همراه باشید.

ترفند «بچه رو مقصر ندون» برای رفتار در مقابل کودک حسود

 

در مقابل کودک حسود چه رفتاری داشته باشیم؟

به کودک حسود توجه نشان دهید.

اغلب حسادت های دوران کودکی از کم توجهی والدین سرچشمه می گیرد. مثلا کودک اول شما پس از به دنیا آمدن فرزند دوم، دستخوش حسادت هایی می‌شود که از کم توجهی شما نسبت به خودش ناشی می‌شود. در این شرایط کودک سعی می کند بهانه گیری کرده و طوری رفتار کند که شبیه فرزند کوچکتر باشد، تا از توجه کافی برخوردار باشد.

مقایسه نکنید

یکی از اشتباهات والدین در تربیت کودکان، مقایسه کردن آن‌ها می باشد. بخصوص اگر این مقایسه را بین او و برادر یا خواهرهایش انجام دهید، این کار حس حسادت او را برانگیخته کرده و او را به یک کودک حسود تبدیل می کند. فراموش نکنید که هر انسانی ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی خاص خود را دارد و کودکان نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

تشویق به جای تنبیه

اگر چه برخوردهای تنبیهی همیشه یکی از اصول تربیتی بوده و در مواردی ضروری نیز هستند. اما تا جایی که ممکن است در برخورد با کودک حسود از تشویق به جای تنبیه استفاده کنید. در بسیاری از موارد تنبیه کردن و بد برخورد کردن نتیجه عکس می‌دهد و در رابطه با کودک حسود هم همینطور است. در تنبیه ها نیز به هیچ وجه تنبیه بدنی بکار نبرید و از تذکر دادن و اعمال جریمه های از پیش تعیین شده بهره ببرید.

عدالت را رعایت کنید

یکی از بدترین مواردی که باعث تبدیل فرزند شما به یک کودک حسود می‌شود، فرق گذاشتن بین کودکان است. هنگامی که کودک شما ببیند توجه بیشتری به برادر و خواهرش نشان می‌دهید، سرخورده شده و احساس بدی به او دست خواهد داد. این نکته را در مواقع مختلف مانند خرید هدیه تولد، فراهم کردن امکانات بازی و از این قبیل موارد به یاد داشته باشید.

به کودک حسود بفهمانید که او هم می تواند موفق باشد

یکی دیگر از دلایل حسادت کودک، این است که خود را با کودکان دیگر و دوستان خود مقایسه می‌کند و احساس می کند به اندازه آنها موفق نیست. از این حس جلوگیری کنید و به او بفمانید که او هم می‌تواند موفق باشد. در انجام دادن فعالیت ها و کارهایی که در آن احساس ضعف می کند کمکش کنید. به او بگویید که قرار نیست بهترین باشد و موفقیت های او به هر اندازه ای که باشد برای تان ارزشمند و مهم است.

با یک مشاوره کودک مشورت کنید

مشورت کردن را فراموش نکنید. یک مشاوره کودک یا روانشناس کودک می‌تواند کمک شایانی در رفتار با کودک حسود به شما بکند. از یاد نبرید که تربیت کودکان نیز یک دانش است و برای بهتر انجام دادن آن باید از متخصص کمک گرفت.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر