مقابله با وسوسه | راهکار مقابله با وسوسه

چطوری به خودمون نه بگیم! | راهکاری ساده و موثر برای مقابله با وسوسه ها

شاید برای شما پیش اومده باشه که در شرایطی قرار گرفتید که براتون سخت باشه به خودتون نه بگید. ما در ادامه راهکارهای ساده ای رو برای مقابله با وسوسه ها آموزش میدیم.

مقابله با وسوسه
ویکی گردی:

خیلی اوقات پیش میاد که رژیم دارید و رفتید رستوران، مقابله با وسوسه گرسنگی براتون سخته و نمی تونید به خیلی از غذاها نه بگید. یا حتی تمایل به رفتن سر کلاس ها ندارید و نمیتونید به مقابله با وسوسه ها بپردازید. اما چطوری می تونیم به خودمان نه بگوییم و به مقابله با وسوسه هامون بپردازیم؟ در ادامه همراه ما باشید.

چطور به خودمون «نه» بگیم ؟

هر روز شرایطی پیش می آید که باید به خودتان نه بگویید. مثلاً وقتی پیشخدمت منوی دسر را به شما پیشنهاد می کند، یا تمایل به این که ورزش نکنید و در خانه بمانید، یا حواس پرتی ناشی از پیام ها، ایمیل ها و اخبارها وقتی باید روی موضوع مهمی تمرکز کنید. اما چگونه به خودمان نه بگوییم؟ در برابر وسوسه ها مقاومت کنیم و به اهداف مربوط به سلامتی خود پایبند بمانیم؟

راه های تشخیص و دوری از افراد سمی زندگی + توضیحات

راه حل محققان برای نه گفتن به خود

در یک مطالعه تحقیقاتی که در مجله تحقیقات مصرف کنندگان منتشر شد، محققان زنان شاغل را متقاعد کردند که در «هم اندیشی سلامتی و شادابی» ثبت نام کنند. به همه زنان گفته شده بود که به هدفی بلند مدت مربوط به سلامتی و شادابی که برایشان مهم است فکر کنند. سپس محققان این زنان را به دو گروه تقسیم کردند.

  • به گروه اول گفته شد ک هر زمان وسوسه شدند از هدفشان چشم پوشی کنند، باید از راهبرد «نمی توانم» استفاده کنند. مثلاً «نمی توانم ورزش امروزم را از دست بدهم.»
  • به گروه دوم گفته شد که هر زمان وسوسه شدند از هدفشان چشم پوشی کنند، باید از راهبرد «نمی کنم» استفاده کنند. مثلاً «من زمان ورزش را از دست نمی دهم.»

ده روز بعد، هر نفر ایمیلی دریافت کرد که در آن از او خواسته بودند پیشرفتش را گزارش دهد. نتایج به این صورت بود:

  • در گروه اول (گروه «نمی توانم»): فقط 10 درصد اعضا تمام آن ده روز به هدفشان پایبند بودند.
  • در گروه دوم (گروه «نمی کنم»): 80 درصد اعضا تمام آن ده روز به هدفشان پایبند بودند.

نه گفتن به خود

چرا «نمی کنم» بهتر از «نمی توانم» جواب می دهد؟

«نمی کنم» به شکل انتخاب دیده می شود به همین دلیل احساس قدرت می دهد و تاییدی بر عزم و اراده شماست.

«نمی توانم» انتخاب نیست. محدودیتی است که به شما تحمیل می شود. به همین دلیل فکر کردن به «نمی توانم» به احساس قدرت و اختیار شما لطمه می زند.

چجوری افکار منفی را از خودمون دور کنیم؟ + فیلم

«نمی توانم» و «نمی کنم» شبیه به هم به نظر می رسند اما از نظر روان شناختی این دو کلمه می توانند بازخوردهای بسیار متفاوتی ایجاد کنند و در نهایت به اقدامات بسیار متفاوتی منجر شوند.

این ها صرفاً کلمه و عبارت نیستند. این ها مهر تاییدی بر باورهای شما هستند و دلایلتان برای انجام کارهایی که می کنید و یادآوری جایی که قصد دارید به آن برسید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر