بازی مافیا | معرفی سناریو شب های مافیا

ساده ترین سناریو بازی مافیا برای مبتدی ها | سناریو شب های مافیا چیست؟

بازی مافیا جزو بازی های گروهی و جذاب است که با کمی دقت می توانید تمام قوانین را یاد بگیرید و بازی کنید.

مافیا
ویکی گردی:

بعضی از افراد برای مافیا بازی کردن بهانه دارن و همیشه میگن که قوانین بازی مافیا سخته و تو ذهنشون نمیمونه. بازی مافیا چندین سناریو داره که شما میتونین ساده ترین سناریو را انتخاب و شروع به بازی کنید. در این مطلب سناریو شب های مافیا که ساده ترین نوع این بازی است رابه شما معرفی می کنیم.

سناریو شب های مافیا، بهترین سناریو برای افراد مبتدی

معروف‌ترین سناریوی این بازی، شب‌های مافیا نام دارد. این سناریو در یکی از برنامه‌های سرگرمی ایران با همین نام به نمایش درآمده است. از ویژگی‌های بارز این سناریو می‌توان به وجود کارت‌های حرکت و نقش‌های متمایز آن اشاره کرد. این ویژگی‌ها حال و هوای فیلم سینمایی را به بازی مافیا اضافه کرده‌است. در قسمت آموزش بازی مافیا به نقش‌های گوناگون این بازی اشاره کرده‌ایم. اکنون شما را با تیم‌های این سناریو آشنا خواهیم کرد.

محبوب ترین بازی های دسته جمعی بدون وسیله

  • تعداد بازیکنان مجاز: 7، 8، 9، 10 و 12 نفر.
  • تیم شهروند: شهروند، روانپزشک، جان سخت، حرفه‌ای، شهردار، پزشک و کارآگاه.
  • تیم مافیا: پدرخوانده، مافیای ساده و دکتر لکتر

نقش‌های این سناریو، در فصل‌های پایانی برنامه مقداری تغییر کرد و نقش جوکر نیز به تیم مافیا اضافه شد. در این سناریو جوکر می‌تواند یکبار خودش را و دوبار دیگران را انتخاب کند. برای این سناریو، بازیکنان باید به دو گروه تقسیم شده و به رقابت بپردازند. همچنین این سناریو در شب اتفاق می‌افتد و بازیکنان نیز در همان شب اول با یکدیگر آشنا می‌شوند. سپس در روز بعد، چالش‌های بازی شروع می‌شوند. در پایان روز نیز رای‌گیری برگزار شده و افرادی که بیشترین آراء را کسب کرده باشند، به دادگاه می‌روند. مراسم دادگاه نیز طبق آنچه در آموزش بازی مافیا آورده شد، انجام می‌شود. در این بازی تعدادی کارت حرکت وجود دارد که عاقبت بازیکن حذف‌شده را مشخص می‌کند. بازیکن باید پیش از ترک بازی یک کارت را به صورت شانسی انتخاب کند. معنای کارت‌های حرکت آخر به شرح زیر هستند:

  • مسیر سبز: این کارت به معنای همکاری با یک بازیکن دیگر است. در واقع بازیکن حذف‌شده می‌تواند یک بازیکن دیگر را انتخاب کرده و او را از اتهام روز بعد نجات دهد.
  • فرش قرمز: در این حالت بازیکن حذف‌شده می‌تواند یک بازیکن دیگر را انتخاب کرده و او را به دادگاه روز بعد ببرد. در واقع او برای بازیکن منتخب فرش قرمزی پهن کرده‌است تا در هر شرایطی او را به سمت جلسه‌ی دفاعیه راهی کند.
  • ذهن زیبا: با انتخاب این کارت، بازیکن حذف‌شده می‌تواند از ذهن زیبای خود استفاده کرده و یکی از نقش‌های بازی را برملا کند. چنانچه حدس او درست باشد، می‌تواند پس از حذف نقش منتخب، خود به میدان بازی برگردد.
  • بی‌خوابی: در این حالت بازیکن حذف‌شده سرنوشت امشب را تعیین کرده و کسی به خواب نمی‌رود. بنابراین کسی کشته نمی‌شود و بازیکنان باید گیج و ناآگاه به روز بعد بروند. در این حالت اتهام‌زدن نیز بسیار دشوار خواهد بود.
  • سرگیجه: اگر بازیکن کارت سرگیجه را انتخاب کند، باید یک حقیقت از بازی را به صورت وارونه بیان کند. سپس این موضوع را تایید کرده و بیرون برود.
  • شلیک نهایی: اگر بازیکن خوش‌شانس باشد، می‌تواند با این کارت جان خود را حفظ کرده و روز دوم به بازی بازگردد. پس از بازگشت نیز می‌تواند به جای مافیا یک شلیک انجام داده و برای همیشه از بازی خارج شود.

نقش‌های گروه مافیا

اعضای مافیا وظیفه افزایش هیجان بازی را بر عهده دارند. اگر اعضای مافیا سیاست به خرج ندهند و زود حذف شوند، هیجان بازی نیز کاهش پیدا می‌کند. ایفای نقش مافیا به روحیه کار تیمی و انتخاب استراتژی مناسب نیاز دارد. «نقش‌های اصلی مافیا» به شرح زیر هستند:

  • پدرخوانده یا رئیس: مهم‌ترین نقش مافیا است. رئیس مافیا باید با اعضای مافیا مشورت کرده و رفته‌ رفته شهروندان را از بازی بیرون کند. در قوانین بازی مافیا آمده است که اگر کارآگاه در طول شب درخواست کند، هویت عضو مافیا فاش شود و آن شخص پدرخوانده باشد، گاد اجازه ندارد هویت او را فاش کند و به عبارتی استعلام منفی می‌دهد.
  • دکتر لکتر یا جراح: دکتر مافیا می‌تواند در هر شب، جان یک مافیای حذف‌شده را نجات دهد. به این ترتیب به انتخاب دکتر یک عضو حذف‌شده مافیا می‌تواند در بازی بماند. نکته مهم در آموزش بازی مافیا این است که دکتر می‌تواند برای یک‌بار جان خود را نیز نجات دهد!
  • مافیا ساده

نقش‌ شهروندان

 شهروندان وظیفه دارند اعضای مافیا را با استدلال و کنار زدن دروغ‌ها فاش کنند. بهترین استراتژی برای ایفای نقش شهروندان، برقراری رابطه دوستانه با هم‌بازی‌هاست. همچنین در طول بازی به تمام حرکات، کلمات و حالات احساسی بازیکن‌ها توجه داشته باشید. نقش‌های اصلی شهر به شرح زیر هستند:

 

  • کارآگاه: این نقش قدرت ویژه‌ای در بین شهروندان دارد. او می‌تواند در طول شب بیدار شده و یکی از افراد مافیا را به گاد معرفی کند. اگر کارآگاه کار خود را به خوبی انجام دهد، شهروندان می‌توانند یکدیگر را بشناسند و مقابل گروه مافیا بایستند.
  • دکتر شهر: دکتر شهر می‌تواند در طول شب بیدار شود و شخصی را که مافیا حذف کرده‌است، به بازی برگرداند. او همچنین می‌تواند تنها برای یک‌بار خودش را نیز نجات بدهد.
  • جان سخت: می‌توان گفت قوی‌ترین عضو شهر، جان سخت است. او می‌تواند در طول شب از گاد استعلام گرفته و نسبت به نقش‌هایی که از بازی حذف شده‌اند، آگاه شود. البته جان سخت تنها دو الی سه مرتبه می‌تواند این کار را انجام دهد. همچنین او در طول یک شب روئین‌تن است و اگر اعضای مافیا او را حذف کنند، می‌تواند به بازی برگردد. بنابراین مافیا می‌تواند او را در طول روز بعد حذف کرده یا شب دوم نیز به او شلیک کند.
  • شهردار: در بخش‌های قبلی آموزش بازی مافیا بیان کردیم که شهردار حق «وتو کردن» دارد. او می‌تواند در هنگام رای‌گیری بین دو گزینه ملغی کردن رای حذف و رای مستقیم خروج یک عضو، یکی را انتخاب کند. توجه داشته باشید که تصمیم او در طول شب و به گاد اعلام می‌شود.
  • روانشناس: همانطور که در گروه مافیا یک روانکاو وجود داشت، در گروه شهروندان نیز یک روانشناس وجود دارد. او می‌تواند در طول شب یک شخص که گمان می‌کند مافیا است را به گاد معرفی کند. در این صورت شخص مورد نظر حق صحبت‌کردن در روز بعد را نخواهد داشت. این سکوت حتی در هنگام رای‌گیری و دفاع از خود نیز برقرار خواهد بود.
  • شهروند ساده: او نقش خاصی ندارد و تنها باید در شناسایی مافیا شرکت کند و شهر را از آن‌ها پس بگیرد.

شروع بازی مافیا

در اکثر موارد بازی مافیا از شب آغاز می‌شود. اما در آموزش بازی مافیا به صورت اصولی بهتر است بیان کنیم که بازی مافیا را از روز نیز می‌توان آغاز کرد. توجه داشته باشید که شروع بازی از شب امکان برنده شدن مافیا را چندین برابر می‌کند. در مقابل جذابیت بازی مافیایی که از روز آغاز می‌شود، بیشتر است. بنابراین بازی مافیا را از روز آغاز کنید و به هر بازیکن سی ثانیه مهلت دهید تا خود را معرفی کند. سپس با توجه به نشان‌های رفتاری که از اعضا می‌بینید، به آن‌ها اتهام بزنید.

ساخت تفنگ آب پاش با وسایل دور ریختنی + فیلم آموزشی

 اجرای شب اول مافیا

در این مرحله به ترتیب گام‌های زیر را انجام دهید:

  • به دستور گاد همه بازیکنان چشمان خود را ببندند.
  • سپس گاد دستور می‌دهد و اعضای مافیا چشم‌های خود را باز می‌کنند.
  • در ادامه گاد باید با توجه به نقش‌ها و روند بازی اعضای مناسب را بیدار کرده و بازی مافیا را مدیریت کند.

 

 اجرای روز دوم

در روند آموزش بازی مافیا به روز دوم رسیدیم. این روز با دستور گاد آغاز شده و بازیکنان باید مراحل زیر را در پی بگیرند:

  • همه بازیکنان حق دارند به مدت یک دقیقه صحبت کنند. آن‌ها می‌توانند استدلال‌های خود را بیان کرده و اعضای دیگر را مورد پرسش یا اتهام قرار دهند. البته قواعد بازی حکم می‌کند پیش از شروع صحبت، یک فرصت صحبت کردن به دیگران تعارف شود.
  • پس از آن که هرکس استدلال‌های خود را ارائه کرد، بازی وارد پروسه رای‌گیری می‌شود. در این مرحله اگرچه مافیا یکدیگر را به خوبی می‌شناسند، اما شهروندان به همه مشکوک هستند و به این ترتیب اجرای تکنیک‌های بازی به هیجان آن اضافه می کند.

توجه داشته باشید که در روز هیچ‌کس نباید از نقشی که به عهده دارد، صحبت کند. به صورت کلی در روز همگی خود را به عنوان شهروند معرفی می‌کنند و شهروندان واقعی باید مافیا را از بین دروغ‌های اطرافیان شناسایی کنند. یکی از اصلی‌ترین نکات آموزش بازی مافیا این است که در طول روز نباید هیچگونه نامی از نقش‌های بازی به میان بیاید. در این لحظه شما فقط می‌توانید در مورد مافیا بودن یا نبودن دیگران صحبت کنید.

 

 اجرای رای گیری اول مافیا

پس از اجرای روز اول، گاد شروع مرحله رای‌گیری را اعلام می‌کند. برای انجام این مرحله باید گام‌های زیر را پشت‌ سر بگذارید:

  • رای‌گیری اولیه: در این مرحله گاد از بازیکنان می‌خواهد که به ترتیب از جای خود بلند شده و دیگران نسبت به مافیا بودن او رای صادر کنند. هر بازیکنی که به میزان نصف منهای یک رای به دست آورد، وارد مرحله دادگاه می‌شود. مرحله رای‌گیری خود سه حالت خواهد داشت:
  • یک متهم: اگر تنها یک نفر راهی مرحله دادگاه شد، می‌تواند شخص اتهام‌زننده را با خود به دادگاه ببرد. همچنین او می‌تواند یکی از اعضای بازی را به عنوان وکیل همراه خود به مرحله بعدی ببرد. چنانچه بازیکن متهم توانست دیگر اعضای بازی را متقاعد کند که انتخاب اشتباهی داشته‌اند، به بازی بازگشته و به عنوان سابقه‌دار شناخته می‌شود.
  • دو نفر متهم: در این حالت هر دو متهم می‌توانند یک نفر از داوطلبان را به عنوان وکیل به دادگاه ببرند و پس از صحبت‌های او از خود دفاع کنند.
  • بیش از دو متهم: اگر بیش‌تر از دو نفر راهی دادگاه شدند، هر کدام می‌توانند تنها به مدت سی ثانیه از خود دفاع کنند. توجه داشته باشید در این حالت افراد متهم نیز باید در رای‌گیری مرحله دوم شرکت کنند و به یکدیگر رای بدهند.
  • رای‌گیری نهایی: بعد از آنکه هر کدام از متهم‌ها از خود دفاع کردند، رای‌گیری نهایی انجام می‌شود و یک نفر با بیش‌ترین رای از دور بازی حذف می‌شود. توجه داشته باشید که شخص حذف شده نباید اعلام کند که چه نقشی در بازی ایفا می‌کرده‌است.
  • مرحله وصیت: بازیکنی که حذف شده‌است، می‌تواند طی یک الی دو دقیقه حرف‌های پایانی خود را بیان کند.

اجرای شب دوم مافیا

  • در این مرحله از آموزش بازی مافیا به سراغ شب دوم می‌رویم. شب دوم به روال سابق اجرا می‌شود. در این شب مافیا به صورت بی‌صدا با یکدیگر مشورت می‌کنند و قربانی بعدی خود را انتخاب می‌کنند. دیگر نقش‌های بازی نیز می‌توانند به درخواست گاد وارد بازی شده و وظایف خود را انجام دهند. ترتیب بیدارشدن نقش‌ها به شرح زیر است:

  • شهردار
  • دکتر
  • کارآگاه
  • جان‌سخت
  • روان‌شناس
  • بقیه نقش‌ها

بهترین بازی فکری برای کودکان کدام است؟

 اجرای روز سوم مافیا

پس از دستور گاد بازی وارد مرحله روز سوم می‌شود و بازیکنان چشم‌های خود را باز می‌کنند. گاد ابتدا کشته‌های شب قبل را معرفی می‌کند. سپس از بازیکنان می‌پرسد که استعلام افراد حذف‌شده بازی را می‌خواهند یا نه! اگر در این مرحله نصف بازیکنان درخواست استعلام بدهند، گاد باید اعلام کند که تاکنون چند نفر از مافیا‌ها و شهروندان حذف شده‌اند. در نظر داشته باشید که در این استعلام هرگز نقش بازیکنان مشخص نمی‌شود.

در مرحله بعد نیز هر بازیکن به مدت یک الی دو دقیقه صحبت می‌کند و سپس بازی وارد مرحله رای‌گیری می‌شود. دادگاه نیز طبق روال مرحله قبل انجام خواهد شد.

 

 اعلام برنده بازی مافیا

س از آن که آموزش بازی مافیا را مطالعه کردید، نحوه پایان‌ یافتن بازی را درک خواهید کرد. این بازی می‌تواند به یکی از دو روش زیر پایان بیابد:

  • پیروزی مافیا: در این حالت مافیا موفق شده‌است تک‌تک شهروندان را از بازی حذف کند. این حالت در زمان برابر شدن تعداد شهروندان و اعضای مافیا اعلام خواهد شد.
  • پیروزی شهروندان: اگر در طول بازی شهروندان بتوانند همه اعضای مافیا را شناسایی کرده و از دور بازی اخراج کنند، شهر به حالت اولیه خود برگشته و شهروندان پیروز می‌شوند.

البته در صورتی که تعداد بازیکنان به سه نفر محدود شود، و آن سه نفر از دو شهروند و یک مافیا تشکیل شده‌باشند، تمام بازیکنان به مدت یک الی سه دقیقه صحبت کرده و پس از مذاکره نتیجه نهایی توسط گاد اعلام می‌شود که به این مرحله "کی آس" می گویند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر