برنج و نان | کالری برنج | مقایسه نان و برنج | مقایسه کالری برنج و نان

بین نان و برنج کدوم رو بخورم، چاق نشم؟ + توضیحات

اینجا قراره به این نکته بپردازیم که آیا با حذف برنج و جایگزین کردن نان می توان وزن کم کرد، یا خیر؟

نان یا برنج
ویکی گردی:

برای خیلی ها سواله که آیا کالری نان و برنج با هم برابره یا نه؟ وقتی صحبت از کاهش وزن و رژیم می شود اولین چیزی که به ذهن اکثریت می آید این است که برنج را باید حذف کنیم و غذاهای نانی را بیشتر . اما چه فرقی بین کالری نان و برنج هست و برنج از نان چاق کننده تره یا نه؟ با ادامه این مقاله همراه باشید تا کالری نان و برنج رو با هم مقایسه کنیم.

تفاوت کالری برنج و نان؛ کدوم بهتره؟

میزان کالری برنج بیشتر از نان است. برای مثال، سه و نیم اونس حدود 100 گرم نان سفید بدون پوست حاوی حدود 250 کیلو کالری است، در حالی که سه و نیم اونس حدود 100 گرم برنج سفید حاوی حدود 130 کیلو کالری است. این به این معناست که 100 گرم برنج کمترین میزان کالری را دارد.

نان چاق میکنه یا برنج؟

بعضی از مردم فکر می‌کنند که برنج چاق کننده است. بعضی دیگر برخلاف گروه اول فکر می‌کنند که نان از برنج بیشتر ما را چاق می‌کند اما نکته در این است که ما چه مقدار نان یا برنج مصرف می‌کنیم. نان و برنج هر دو منبع کربوهیدرات هستند. کربوهیدرات‌ها یکی از منابع انرژی ما هستند. ما به ازای هر گرم کربوهیدرات حدود چهار کالری انرژی به دست می‌آوریم. یک تکه متوسط نان سفید حدود ۷۰ کالری دارد.

برنج را آبکش بپزیم یا کته؟ + توضیحات

 این در حالی است که یک دوم فنجام برنج پخته ۱۰۰ کالری به ما انرژی می‌رساند. از طرف دیگر اگر قصد دارید به میزان کالری موجود در نان توجه کنید باید این نکته را مورد توجه قرار دهید که در تهیه بعضی از نان‌ها از روغن هم استفاده می‌شود. این روغن هم، بسته به اینکه چه مقدار از آن در تهیه نان به کار رفته باشد، مقداری کالری دارد.  

براساس جدول ترکیبات مواد غذایی، ۱۰۰ گرم نان معمولی که از نانوایی تهیه می‌شود، نسبت به ۱۰۰ گرم برنج پخته‌ بدون روغن، کالری بیشتری دارد، اما متاسفانه ما ایرانی‌ها برنج را با مقدار زیادی روغن می‌پزیم و علاقه زیادی به ته‌دیگ‌های چرب داریم. همین موضوع باعث می‌شود کالری برنج نسبت به نان افزایش پیدا کند. در حالی که برنج به‌طور ذاتی کالری کمتری نسبت به نان دارد.

بنابراین در اظهار نظر درباره اینکه نان و برنج کدامشان چاق کننده‌تر هستند باید گفت که این مساله بستگی به این دارد که در تهیه نان چه موادی به کار رفته است و همچنین میزان نان یا برنج مصرف شده چه میزان است.

کته چاق کننده هست؟

 اگر برنج بدون چربی و به صورت کته میل شود نه تنها چاق کننده نیست بلکه تامین کننده ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای سلامت پوست و مو هاست.

اگر شما برنج را از وعده غذایی حذف کنید، برای سیر شدن مجبورید که دو برابر بیشتر از آن نان مصرف کنید. در صورتی که با خوردن چند قاشق برنج میتوانید نشاسته و کالری مورد نیاز بدن را تامین کنید. یا اینکه وقتی نان کم می خورید ،غذای اصلی را بیشتر می خورید تا بتوانید خود را بیشتر سیر نگه دارید.

بهترین نوع برنج کدامه؟

بهترین نوع برنج قهوه ای است. بالاترین مقدار فیبر و ویتامین را دارد خیلی کمتر از برنج سفید چاق کننده است و مدت زمان بیشتری شمارا سیر نگه می دارد.

ترفندهای نگهداری برنج خام به سبک شمالی ها

بهترین و بدترین نوع نان کدومه؟

نانی که با آرد سفید درست شده باشد بدترین نوع نان است. چون هم باعث چاقی می شود و هم  اکسیداسیون را افزایش می‌دهد و با تصفیه سبوس‌ها، تقریبا نشاسته خالص است! شاید رنگ آن روشن و زیبا به نظر برسد و یا مزه شیرین و دلچسب آن اعتیاد آور باشد، اما باید بدانیم که هیچ سودی برای ما ندارند و ممکن است مشکلات بسیاری رقم بزنند.  فسفر و منیزیم، مواد معدنی حیاتی برای بدن در آرد سفید وجود ندارند.

یک نان سالم، 15 الی 20 درصد سبوس دارد و از گندم خوب و بدون آفت تشکیل شده است. این نان دارای اجساد مخمرها بوده، با پروتئین‌های بسیار و ویتامین غنی شده است و یک غذای کامل محسوب می‌شود.

منبع: فیتامین
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر