هندوانه | کاربردهای تخم هندوانه | فواید تخم هندوانه

یک تیر و دو نشان با هندوانه ! | فواید استفاده از تخم هندوانه

علاوه برخواص بی نظیری که هندوانه دارد ، تخم هندوانه نیز فواید بی شماری دارد که نباید از آن ها غافل شویم !

هندونه
ویکی گردی:

شاید خیلی از افراد بعد ازخوردن هندوانه  بدون آگاهی تخم هندوانه رو دور بیندازن که امری غیر معقول است ! هندوانه میوه پرطرفدار و پرخاصیت تابستانی است که اگر تخم هندوانه نیز همینقدر خواص نداشته باشد کمتر از آن ندارد ! از جمله این خواص میتوان به تقویت بدن ، سلامت پوست و مو، درمان دیابت و .... اشاره کرد . در اشاره به چگونگی مصرف تخم هندوانه و خواص آن برای سلامت بدن اشاره می کنیم ! 

 نحوه‌ مصرف تخم هندوانه

1-جوانه‌ تخم هندوانه

یکی از بهترین روش‌ها برای استفاده‌ی تمام‌ و‌کمال از خواص تخم هندوانه این است که اجازه بدهید تا دانه‌ها جوانه بزنند.

این نوشیدنی خیلی سریع سنگ کلیه رو از بین می بره!

برای بهره‌ مند شدن از پروتئین کاملِ انباشته ‌شده در تخم هندوانه، باید آن را درطول شب خیس کنید و دو تا سه روز به آن زمان بدهید. بعد از این مدت دانه‌ها جوانه می‌ زنند.

درنهایت می‌توانید جوانه‌ها را زیر آفتاب یا با کمک دستگاه‌های خشک ‌کن، خشک کنید و از آنها به‌ عنوان ماده‌ای مغذی و مفید استفاده کنید.

 

2- بو دادن تخم هندوانه

بعضی‌ها دوست ندارند برای جوانه ‌زدن تخم هندوانه صبر کنند، پس بهتر است که آن را به‌ صورت بوداده مصرف کنند. با این که ممکن است بخشی از مواد مغذی و خواص این دانه‌های ارزشمند با بو دادن از بین برود، ولی یکی از روش‌های رایج مصرف تخم هندوانه، شور کردن و بو دادن آن است.

برای این کار دانه‌ها را در ماهیتابه ‌ای با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد و به‌مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه حرارت دهید تا دانه‌ها ترد شوند. اگر کمی روغن زیتون روی دانه‌ها اسپری کنید، بعد از بو دادن، طعمی عالی و لذیذ پیدا خواهند کرد.

3- روغن تخم هندوانه

روش رایج دیگری برای مصرف تخم هندوانه و بهره بردن از خواص بی ‌شمار آن، استخراج روغن از این دانه‌های مغذی است. انجام این فرایند در خانه ممکن نیست، ولی روغن تخم هندوانه در فروشگاه‌های محصولات غذایی به فروش می رسد و در آسیا و آفریقا بسیار رواج دارد. این روغن را می‌توان به‌عنوان طعم ‌دهنده در انواع غذاها، سالاد و سایر موارد استفاده کرد.

خواص بی شمار تخم هندونه :

۱- کمک به سلامت قلب و عروق

تخم هندوانه با داشتن فیبر غذایی و تعادل مناسب اسیدهای چرب، می‌تواند در کاهش میزان کلسترول بد و جلوگیری از تصلب شریان‌ها کمک کند. این امر باعث پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سکته‌ مغزی می‌شود. افزایش سطح کلسترول خوب در بدن، فقط یکی از مزایای مصرف این دانه‌ های شگفت‌ انگیز است.

آموزش کاشت هندوانه در خانه داخل گلدان + فیلم

2- پیشگیری از پوکی استخوان

تخم هندوانه، منبع شگفت‌ انگیزی از مواد معدنی است. یک فنجان تخم هندوانه، ۱۴۰ درصد از نیاز بدن شما به منیزیم را تأمین می‌کند. علاوه ‌بر این، حاوی مقدار بالایی از مواد معدنی دیگر مثل مس، آهن، پتاسیم و منگنز است که وجود همه‌ی آنها برای استحکام استخوان‌ها و افزایش توده‌ی استخوانی، ضرورت دارد. مصرف این مواد، خطر ابتلا به پوکی استخوان زودرس را کاهش می‌دهد و همچنین باعث می‌شود که با افزایش سن، همچنان احساس قدرت و پایایی داشته باشی

۳- پوستی زیبا با تخم هندوانه

به دلیل داشتن اسیدهای چرب مفید، تخم هندوانه می‌تواند پوست شما را نرم، لطیف و جوان نگه دارد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن از ظاهر چروک‌ها می‌کاهند و برای جلوگیری از تیرگی و لک‌های پوستی بسیار موثر هستند. همچنین، استفاده از روغن تخم هندوانه روی پوست، جلوی مسدود شدن منافذ و بروز جوش و آکنه را می‌گیرد.

4-  بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن

با وجود مواد مغذی و ارزشمندی چون کاروتنوئید، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های B، تخم هندوانه می‌تواند پاسخ‌های ایمنی بدن را بهبود ببخشد و فشار وارد بر سیستم ایمنی بدن را کاهش دهد. آنتی‌اکسیدان‌ها با اثرات مخرب رادیکال های آزاد مبارزه می‌کنند و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند که همین امر منجر به کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های مزمنی ازقبیل سرطان و بیماری قلبی می‌شود.

5-  محافظ قلب و عروق

تخم هندوانه یک گنجینه از مواد مغذی است. از جمله مواد موجود در آن می‌توان به منیزیم، پتاسیم و برخی آمینواسیدها اشاره کرد که نقش حیاتی در سلامت قلب و عروق ما دارند. به‌ویژه، آرژینین که با کاهش فشار خون همراه است و اسیدهای چرب امگا ۶ نقش پررنگی در تنظیم فشار خون دارند. در عین حال، پتاسیم نیز با ویژگی گشادکننده‌ی رگ‌های خونی، فشار خون را تنظیم می‌کند، به این ترتیب فشار وارد بر سیستم قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

فواید تخم هندوانه برای افزایش هوش کودک + توضیحات

۶- افزایش انرژی بدن

با اینکه اغلب به خواص آنتی اکسیدانی و ویتامین‌های موجود در تخم هندوانه اشاره می‌شود، اما یکی از خواص برجسته و کمتر شناخته ‌شده‌ی آن افزایش سریع انرژی است. اگر به دنبال یک منبع غذایی برای افزایش سریع انرژی هستید، تخم هندوانه انتخاب بی‌ نظیری است. اما باید دقت کرد که زیاده‌ روی در مصرف آن ممکن است به افزایش وزن منجر شود. بنابراین، مصرف معتدل و با توجه به نیازهای بدنی خود، ضروری است.

7- ویتامین‌های B در تقویت سیستم عصبی

مصرف ویتامین‌های گروه B، برخلاف اهمیت آن‌ها، اغلب نادیده گرفته می‌شود. تخم هندوانه محلی غنی از این ویتامین‌ها مانند نیاسین، تیامین، فولات، ریبوفلاوین و پانتوتنیک اسید است که به بهبود متابولیسم و تقویت سیستم عصبی کمک می‌کنند.

8-  درمان ناباروری

درمان ناباروری، یکی دیگر از خواص تخم هندوانه است. آمینواسیدها در کنار کمک به رشد سلول‌ها و بافت‌های جدید، از عناصر اصلی فعالیت‌ها و میل جنسی هستند. وجود درصد قابل ‌توجهی از لیزین، اسید گلوتامیک و آرژینین، میل و توانایی جنسی را در مردانی که از ناباروری و ناتوانی جنسی رنج می‌برند، افزایش می‌دهد. تخم هندوانه درصد بالایی کاروتنوئید دارد که این ماده نقش قابل‌ توجهی را در تولید اسپرم و افزایش شانس باروری در زوج‌هایی که برای بارداری اقدام می ‌کنند، ایفا می‌کند.

۹- سلامت و زیبایی مو با تخم هندوانه

تخم‌ هندوانه با داشتن عناصری چون پروتئین، منیزیم، مس و آهن، نه تنها به حفظ سلامت مو کمک می‌کند، بلکه به بهبود وضعیت و ظاهر آن هم کمک می‌کند. موهای کم‌ پشت و نازک می‌توانند با بهره ‌برداری از پروتئین‌های موجود در تخم‌ هندوانه قوت بگیرند. علاوه بر آن، منیزیم جلوی شکستگی مو می‌گیرد و موها را محکم‌ تر می‌کند، و مس به تولید ملانین کمک کرده و باعث حفظ و بهبود رنگ مو می‌شود.

۱۰- تخم هندوانه و کنترل دیابت

تخم‌ هندوانه می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت و بهبود وضعیت بیماران مبتلا به این بیماری کمک کند. بر اساس تحقیقات، مصرف این دانه‌ها به کاهش حساسیت به انسولین و کنترل بهتر قند خون کمک می‌کند. منیزیم در تخم‌ هندوانه نقش مهمی در تنظیم متابولیسم کربوهیدرات‌ها دارد و با کاهش میزان گلوکز در خون، سلامتی را تضمین می‌کند.

هندوانه را بپزید و بخورید | فواید بینظیر هندوانه جوشانده

11- کاهش فشار خون

مواد غذایی موجود در تخم هندوانه ازجمله منیزیم، پتاسیم و بعضی از آمینواسیدها می‌توانند تأثیر قابل‌ ملاحظه‌ای در بهبود سلامت قلب داشته باشند. آرژینین یکی از عناصر مهم در کاهش فشار خون است، اسیدهای چرب امگا ۶ نیز که در تخم هندوانه وجود دارند، نقش مؤثری در کاهش فشار خون ایفا می‌کنند. پتاسیم، یکی از عناصری است که به‌عنوان گشاد کننده‌ی رگ‌های خونی مشهور است؛ به همین دلیل، مصرف آن فشار خون را تنظیم می ‌کند و درنتیجه فشار وارد بر سیستم قلبی عروقی را کاهش می ‌دهد

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر