پراید | تبلیغات پراید

اولین تبلیغی که از پراید منتشر شد | کیا یادشونه؟ + فیلم

اولین باری که پراید تبلیغ شد رو یادته؟ بیا می خوام ببرمت به اون دوران.

قیمت پراید
ویکی گردی:

پراید توسط شرکت کیا موتورز در کره جنوبی تولید شد. تولید پراید  در ایران از سال ۱۳۷۲ توسط شرکت سایپا در دو مدل سدان و هاچ‌بک تحت عنوان «صبا» و «نسیم» آغاز شد. در ادامه این مطلب از سایت ویکی گردی ویدیویی از اولین تبلغ پراید را می توانید تماشا کنید.

جهت تماشای فیلم زیر فیلتر شکن خود را خاموش کنید

بیش از 31 سال از تولید خودرو پراید و حدودا 28 سال از صدور گذرنامه ایرانی آن می‌گذرد ولی پراید حال حاضر هنوز همان پراید است!

جذاب ترین بیلبورد های تبلیغات سه بعدی در تهران + فیلم

وقتی از اصالت سخن می‌گوییم از چه حرف می‌زنیم؟ اصالت در خودروسازی را پایبند بودن به اصولی خاص و زبان طراحی یا سبک خاصی تعریف می‌کنیم.

ب ‌ام‌ و سال هاست که با جلوپنجره کلیوی شناخته می‌شود، کیا سال‌هاست که جلوپنجره ببری را به اصالت خود تبدیل کرده، پورشه 911 پس از گذشت سال‌ها، هنوز شباهت اجتناب‌ناپذیری را به جدش یعنی فولکس‌واگن بیتل دارد.

اینها نمونه‌های برجسته‌ای از اصالت در صنعت خودروسازی هستند. ولی ما ایرانی‌ها سال‌هاست خودرویی را سوار می‌شویم که کم‌ترین تفاوت را با روز اول تولیدش دارد، این دیگر به معنای اصالت نیست بلکه به معنای عدم پیشرفت است.

بیش از 30 سال از تولید خودرو پراید و حدودا 27 سال از صدور گذرنامه ایرانی آن می‌گذرد ولی پراید حال حاضر هنوز همان پرایدی است که 3 دهه پیش از خط تولید بیرون آمد؛ البته بدون زه بغل، بدون ضبط صوت و با کیفیت پایین‌تر!

پراید متولد کجا بود؟

در همین ابتدا باید اذعان داشت که تاریخچه پراید، داستان رنگین و قصه وار نیست؛ در حد همان «پراید» باید از تاریخچه‌اش هم انتظار داشته باشید!

پراید برای چندین دهه، یک خودرو مردمی و یکی از پرفروش‌ترین خودروهای ایران بوده و بعید به نظر می‌رسد ایرانی‌ای وجود داشته باشد که حداقل یک بار سوار آن نشده باشد.

واقعیت این است که سازندگان پراید هم هرگز فکرش را نمی‌کردند که آن‌ را برای تا بیش از 2 دهه، تسخیر بازار ایران ساخته باشند!

نصب بیلبورد وحشت‌ برانگیز از مهران مدیری در تهران + فیلم

احتمالا خودشان هم تصور نمی‌کردند که در سال 2020 میلادی هنوز کشوری این خودرو را تولید کند! احتمالا خودمان هم در سال 73 شمسی، نمی‌توانستیم چنین چیزی را تصور کنیم!

البته مطمئنا 2 سال پیش هم تصورش را نمی‌کردیم که روزی باید مبلغی گزاف را برای خرید آن بپردازیم! آن‌هم برای خودرویی که نه زه بغل دارد، نه ضبط صوت و شاید شانس باز شدن ایربگ‌هایش از شانس زنده ماندن گربه شرودینگر نیز کم‌تر باشد!

در سال 1985، شرکت فورد که در آن زمان شرکت مادر مزدا با مالکیت یک سوم کمپانی بود، سفارش تولید هاچ‌بکی جمع‌وجور را با طراحی به‌روز و قیمت مناسب به مزدا می‌دهد.

یک سال بعد، این خودرو طراحی و ساخته می‌شود. اولین نسل از این خودرو هم که ساخته شد 3 در بود و یک موتور 4 سیلندر خطی 1.3 لیتری داشت و مزدا 121 نام گرفت.

121 در ژاپن تولید و به کشورهای دیگر صادر می‌شد و در ایالات متحده با نام فورد فستیوا (Festiva) به فروش می‌رسید. فستیوا از واژه اسپانیایی “festive” به معنای جشن گرفتن به عاریت گرفته شده بود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر