برنج | خرید برنج | نکات مهم برای خرید برنج

چجوری برنج اصل رو تشخیص بدیم؟ + نکات مهم خرید برنج

اگر اطلاعات و سررشته کافی برای تشخصیص برنج با کیفیت و مرغوب ندارید در این مقاله به نکات با ارزشی اشاره خواهیم کرد.

قیمت برنج
ویکی گردی:

احتمالا برنج خریدن یکی از دغدغه های ما ایرانی ها است به دلیل این که این ماده یکی از مهم ترین و حیاتی ترین ماده های غذایی است که ما مصرف می کنیم و از وعده های اصلی غذای ما است. اگر تشخیص برنج با کیفیت از غیر آن برای شما دغدغه شده است با خواندن این مقاله می توانید با روش های تشخیص آن آشنا شوید، عطر و بو و مزه ی برنج دم کشیده ی مرغوب که بسیار وسوسه انگیز است انکار نشدنی است.

اکثر برنج های ایرانی کیفیت بالایی دارند، برنج های زیادی در بازار به چشم می خورد که از لحاظ ظاهر شبیه برنج شمال هستند.

اما بعد از پخت کیفیتی که انتظار آن را داشتید به شما نشان داده نخواهد شد، اگر اطلاعات و سررشته کافی برای تشخصیص برنج با کیفیت و مرغوب ندارید در این مقاله به نکات با ارزشی اشاره خواهیم کرد.

اینجوری کیسه برنج رو اتومات کن + فیلم

رنگ برنج ایرانی

رنگ برنج ایرانی باید سفید و یک دست باشد، رنگ برنج بعد از برداشته شدن لایه اول به دلیل وجود سبوس در آن قهوه ای است که این محصول با نام برنج قهوه ای معروف است.

این برنج قهوه ای را در دستگاه مخصوص می گذارند بعد از اصطکاک لایه قهوه ای آن که نازک است برداشته می شود و به رنگ سفید تغییر رنگ می دهد.

دانه های برنج نباید خیلی سفید، خیلی زرد، شفاف، ترک خورده یا دودی باشد، رنگ آن بلوری و مایل به کرم عاج مانند است و معمولا قلمی و باریک است.

طول دانه برنج ایرانی

یکی از مهم ترین راه های شناختن برنج مرغوب و با کیفیت، دانه بلند بودن برنج است، البته این بیشتر مزبوط به ذائقه ی ایرانی ها است.

طول قد دانه ی برنج خشک شده به نوع آن بستگی دارد، برنج هاشمی دانه متوسط و برنج طارم دانه بلند است، برنج ایرانی با قد کوتاه کمتر دیده می شود.

البته انواع برنج گرد هم که عموما دانه‌های کوتاه و دایره شکلی دارند شامل: بینام، حسنی، عنبربو، قصرالدشتی، چمپا بودار، غریب، محمدی، قشنگه و گرده است (برنج گرده) برنجی گرد، که به خاطر مقاوت در برابر سرما در مناطق سرد و کوهستانی کشت می شود استثنا است.

برای از بین بردن شپشک برنج این روش امتحان کن

برنج جدید نخرید

برنج بعد از برداشت کمی آب دارد، مقدار زیادی از این آب در مرحله های پوست کندن و خشک کردن خشک می شود اما باز هم در برنج آب باقی می ماند که برای تبخیر و بخار شدن به زمان نیاز دارد، در نتیجه برنج کهنه بهتر از برنج تازه است.

این برنج های کهنه کاملا خشک شده اند پس در زمان پختن نتیجه بهتری دارند و دانه بلند تر می شوند یعنی ری بیشتری دارند.

هر چقدر برنج کهنه تر باشد ظاهر آن خشک تر، فشرده تر و سفت تر است و به این دلیل ری می کند که وقتی آب بیشتر جذب کند حجمش زیاد می شود.

یکی از راه هایی که می توان با استفاده از آن برنج کهنه و تازه را تشخیص داد خرد کردن آن با دندان است، اگر برج سفت باشد برنج کهنه است و اگر به راحتی خرد شود برنج تازه است و یعنی کاملا خشک نشده است، هر چقدر برنج سفت تر باشد و رنگ آن به نسبت برنج تازه تیره تر باشد برنج کهنه تر است.

نکته:

برنج سالم بخرید!

این که فکر کنید همیشه برنج کهنه عالی و خوب است اشتباه است، اگر برنج درشرایط خوب و مطلوبی نگهداری نشود احتمال دارد بوی نامطبوع و بد کهنگی بدهد و حتی کپک زده باشد و یا دارای شپشک برنج باشد که این برنج اصلا برنج خوبی نیست.

برنج معطر و خوش طعم باشد

برنج ایرانی با برندهای متفاوتی در بازار وجود دارد و فروخته و ارائه می شوئد، برنج‌ها با توجه به نوع بذرشان به ۲ دسته پر محصول و کم‌ محصول تقسیم‌بندی می شوند.

ترفند باز کردن کیسه برنج + فیلم 

برنجی که با کیفیت باشد حتی اگر خشک هم شود خوش عطر است، این احتمال وجود دارد که شما به کارخانه برنجکوبی رفته باشید در آن جا عطر همه ی برنج ها به صورت کاملا واضح تشخیص داده می شود.

یکی دیگر از راه های خرید برنج ایرانی و تشخیص دادن مرغوبیت آن همین است، کمی برنج را در مشت خود بریزید و به اصطلاح در آن ها کنید، این کار عطر برنج را زیاد می کند و اگر عطر داشته باشد خودش را نشان می دهد.

روش دیگر این کار جویدن و چشیدن مزه چند دانه برنج است.

برنج یک دست باشد

اولین نکته و راهنمای خرید برنج ایرانی که زمان خرید باید به آن توجه کنید، یکدست بودن برنج است، برای تشخیص دادن  این که برنج یکدست هست یا خیر، راه های زیادی وجود دارد.

یکی از این راه ها این است که کمی از برنج را کف دست تان بریزید و خوب به آنها نگاه و چک کنید تا کاملا یک اندازه و یک رنگ باشند، هرچقدر دانه های شکسته (نیمدانه)، در برنج مورد نظر بیشتر باشد، آن برنج کیفیت کمتری دارد.

برنج های نیم دانه بر کیفیت پخت برنج اثر گذار است قبل از خریدن برنج ببینید چند درصد برنج شکسته است هر چقدر این مقدار کمتر باشد بهتر است.

برنج باید یکدست باشد نه مخلوطی از دانه های چاق و لاغر، زرد و سفید، کوتاه و بلند یا ریز و درشت.

می توانید با قرار دادن برنج ها روی یک سطحی که شفاف و شیشه ای است و در زیر نور قرار دادن آن دانه ها را از لحاظ یک دست بودن چک کنید.

بیشتر برنج‌های خارجی شفاف هستند اگر دانه‌ها از نظر شفافیت با یکدیگر متفاوت باشند، این برنج مخلوط شده است و یکدست نیست.

این کار را می‌توان برای شناسایی برنج های مخلوط شده نیز انجام داد تا تفاوت و فرق برنج ها مشخص شود.

راهنمای خرید برنج ایرانی و طعم برنج

یکی دیگر از راه ها که خیلی خوب است گرفتن نمونه برنج است تا پس از پخته شدن عطر و طعم آن برنج بررسی شود ولی راه سریع تر جویدن برنج خام است تا مزه ی آن را حس کنید.

استان‌های مازندران، گیلان و گلستان رتبه‌های اول در تولید برنج را دارند، طارم، صدری و هاشمی ۳ نوع از باکیفیت‌ترین برنج‌های شمال کشور هستند.

برنج های دیگری هم هستند که چون در آن ها اصلاح ژنتیکی انجام شده محصول بیشتر با قیمت کمتر دارند.

از بین بردن شپشک برنج با روش های ساده

بعضی از برنج‌های پر محصول با نام‌های فجر، خزر و ندا است، از سوی دیگر در استان‌های فارس، خوزستان و ایلام در سطح نسبتا زیادی برنج کشت می‌شود که به برنج جنوب معروف هستند.

همچنین در اصفهان با نام لنجون، در ایلام با نام عنبربو، در دشت مغان و … برنج کشت می‌شود که بعضا عطر و طعم خیلی خوبی دارند، اما به تولید انبوه نمی‌رسند.

با توجه به نکاتی که در مقاله راهنمای خرید برنج ایرانی گفته شد میتوانید خرید برنج بهتری داشته باشید.

تجربیاتتون از خرید برنج رو تو قسمت کامنت حتما باهامون به اشتراک بذارین.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر