ناحیه تناسلی | سوزش و خارش ناحیه تناسلی

علت سوزش و خارش ناحیه تناسلی در زنان جیست؟

یکی از مشکلات شایع در زنان سوزش و خارش ناحیه تناسلی است .برای بررسی علتهای آن با ویکی گردی همراه باشید .

خارش و سوزش
ویکی گردی:

در تحقیقاتی که توسط کارشناسان ارائه شده معمولا همه خانم ها در طول زندگی خود حداقل یکبار گرفتار این بیماری شده اند .سوزش و خارش ناحیه تناسلی یک وضعیت بسیار آزار دهنده است که می‌تواند بر کیفیت زندگی زنان تاثیر زیادی داشته باشد . سوزش و خارش در ناحیه تناسلی زنان می‌تواند ناشی از موارد مختلفی باشد .ما در این مقاله سعی کردیم علتهای متداول در خارش ناحیه تناسلی زنان را ارائه دهیم با ما همراه باشید .

13 علت خارش واژن در زنان :

۱( عفونت باکتریال

عفونت باکتریایی واژن از بیماری‌های بسیار شایع ناحیه تناسلی است. واژینوز باکتریایی (BV) بر اثر رشد بیش از حد باکتری‌ها و برهم خوردن تعادل pH واژن ایجاد می‌شود. خارش واژن اولین نشانه عفونت واژینوز باکتریایی نیست. ترشحات رقیق و بد بو  به همراه سوزش واژن، علائم اولیه این بیماری است. اگرچه خود این علائم نیز باعث خارش واژن می‌شوند.

۲) عفونت قارچی

عفونت قارچی واژن در واقع، رشد بیش ‌از حد قارچی به نام کاندیدا است. وقتی خارش قابل توجهی در ناحیه واژن وجود داشته باشد، اولین بیماری‌ای که به ذهن می‌آید، عفونت قارچی است.

۳) اگزما یا پسوریازیس

بیماری‌های پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس بر اثر حساسیت یا بیماری خود ایمنی ایجاد می‌شوند. اگزما معمولاً روی قسمت‌های داخلی آرنج، چین و چروک‌ها، ناحیه کشاله ران، و ناحیه لابیا (بافت بیرونی آلت تناسلی) ظاهر می‌شود. علاوه بر اگزما، پسوریازیس نیز ممکن است روی واژن ایجاد شود.

پوست در برابر عوامل مختلف از خود واکنش نشان می‌دهد. واکنش پوستی ممکن است رنگ، شکل و بافت پوست را تغییر دهد. این تغییرات و ضایعات پوستی را راش می‌نامند. یشتر مبتلایان اگزما و پسوریازیس در درمان و کنترل بثورات پوستی (ضایعات و لکه های قرمز رنگ) خبره‌اند، اما اگر برای اولین بار است که دچار علائم پسوریازیس یا اگزما می‌شوید، نزد پزشک بروید. چنانچه اگزما یا پسوریازیس عود کند، می‌توانید آن را کنترل کنید. پزشک ممکن است برای درمان پسوریازیس، داروی خوراکی یا کرم موضعی را برایتان تجویز کند.

۴) درماتیت تماسی

درماتیت یا اگزما دسته‌ای از بیماری‌های پوستی است که سبب التهاب پوست می‌شوند. در درماتیت تماسی پوست بر اثر تماس مستقیم با یک ماده خارجی؛ قرمز، دردناک یا ملتهب می‌شود.

مواد و عواملی که پوست قسمت‌های مختلف بدن را ملتهب می‌کنند، ممکن است پوست ناحیه تناسلی را هم دچار حساسیت کنند. همان‌طور که کرم مرطوب‌کننده جدید ممکن است حساسیت پوستی (نظیر خشکی، ترک خوردگی، لکه و جوش) ایجاد کند.

عوامل محیطی و مواد آرایشی-بهداشتی مختلف نیز احتمال دارد واژن را ملتهب کنند. صابون، مواد شوینده، کف حمام، لباس زیری با جنس جدید یا هر محصول جدیدی که با واژن شما تماس یابد، ممکن است سبب خارش آن شود.

اگر در ناحیه واژن به ‌غیر از احساس سوزش و خارش، علائم دیگری ندارید، به‌ احتمال ‌زیاد علت واکنش بدن شما استفاده از یک محصول جدید است. تامپون و نوار بهداشتی، کاندوم و لوبریکانت، لوازم و محصولات اصلاح و حتی دستمال توالت نیز می‌تواند علت خارش واژن باشد. در واقع، هر چیزی که دارای عطر و مواد شیمیایی باشد، ممکن است حساسیت ایجاد کند. اگر پوست شما هم حساس است، باید از محصولات و مواد ضد حساسیت یا هیپوآلرژنیک استفاده کنید.

۵) بیماری‌های مقاربتی (STD)

برخلاف تصور رایج، خارش واژن جزو علائم شناخته ‌شده اکثر بیماری های مقاربتی نیست، اما گاهی اوقات از اولین نشانه‌های ابتلا به بیماری است. ممکن است خارش واژن شدت یابد و سبب سوزش، ادرار همراه با درد، ترشحات بدبو، زخم‌ در ناحیه تناسلی و رابطه جنسی دردناک شود. اگر این علائم را تجربه کردید، باید نزد متخصص زنان بروید و حتماً آزمایش کشت ترشحات واژینال انجام بدهید.

زگیل تناسلی از جمله بیماری‌های مقاربتی است که اغلب با خارش همراه است. عامل ابتلا به زگیل تناسلی معمولاً نوع کم‌خطر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. زگیل تناسلی سبب ایجاد ضایعات پوستی می‌شود. این نوع از بیماری‌های مقاربتی pH واژن را تغییر می‌دهند و سبب خشکی و خارش می‌شوند.

۶) شپش ناحیه تناسلی

وجود حشره و انگل در هر یک از قسمت‌های بدن ناخوشایند است، مخصوصاً ناحیه تناسلی. شپش تناسلی یا شپش عانه، نام نوعی حشره‌ از راسته شپش است که در ناحیه تناسلی زندگی می‌کند. این حشره فقط در بدن انسان زنده می‌ماند. شپش عانه انگل خارجی محسوب می‌شود و در خارج از بدن انسان زندگی می‌کند.

تنها منبع تغذیه شپش تناسلی خون انسان است. آلودگی‌های انگلی ناشی از شپش عانه در ناحیه تناسلی به‌راحتی قابل انتقال است و می‌تواند علت خارش واژن شدید باشد. شپش‌های تناسلی برای تغذیه شما را گاز می‌‌گیرند. گزش شپش و تخم‌ شپش روی پوست، دو دلیل ایجاد خارش و سوزش در ناحیه تناسلی است.

۷) لیکن اسکلروزیس

لیکن اسکلروزیس مانند اگزما یا پسوریازیس نوعی بیماری پوستی است که به شکل لکه‌ و بثورات پوستی سفید رنگ ظاهر می‌شود. این بیماری در همه قسمت‌های پوست ممکن است ایجاد شود، اما اغلب ناحیه تناسلی را درگیر می‌کند. لیکن اسکلروزیس سبب خارش شدید می‌شود.

۸) تغییرات هورمونی و دوران قبل از یائسگی (پری منوپوز)

تغییرات و نوسانات هورمونی که در چرخه قاعدگی اتفاق می‌افتد، ممکن است سبب خشکی بافت واژن شود. این خشکی ممکن است سبب خارش شود. در دوران پری منوپوز (قبل از شروع یائسگی) نیز استروژن کاهش می‌یابد. پری‌منوپوز یکی از علل شایع خشکی و خارش واژن است.

۹) عفونت دستگاه ادراری

علت خارش واژن و تکرر ادرار ممکن است عفونت دستگاه ادراری باشد که به اختصار (UTI) نامیده می‌شود. عفونت ادراری می‌تواند در کلیه‌ها، مجرای ادراری، حالب (لوله انتقال ادرار از کلیه‌ها به مثانه) و مثانه رخ دهد.

۱۰) درمان‌های زیبایی

در دهه‌های اخیر، اهمیت ظاهر آلت تناسلی نزد زنان بسیار بیشتر شده است. مهم شدن ظاهر آلت تناسلی را می‌توان به رواج از بین بردن موهای زائد در ناحیه تناسلی نسبت داد. در نتیجه، بسیاری از زنان برای بهبود ظاهر آلت تناسلی خود از درمان‌های زیبایی غیرمتعارف کمک گرفته‌اند. ماسک زغال فعال مهبل (استفاده از ماسک زغال فعال صورت در ناحیه تناسلی) و بخور واژینال دو نمونه از درمان‌های زیبایی غیرمتعارف است.

هرگز این درمان‌های غیرمتعارف زیبایی را به کار نبرید. نه فقط به این دلیل که این روش‌ها غیر ضروری هستند، بلکه به این علت که درمان‌های غیرمتعارف زیبایی واژن، ممکن است سبب حساسیت و واکنش پوستی شوند و در نتیجه، خارش و سوزش ایجاد کنند. آلت تناسلی، ظریف‌ترین و حساس‌ترین بافت بدن است. بنابراین، باید به‌آرامی و با دقت با این اندام رفتار کنید. بنابراین، از هرگونه درمان غیرضروری بپرهیزید.

۱۱) سوختگی ناشی از سولاریوم

شاید باور نکنید که استفاده از دستگاه سولاریوم، علت خارش واژن‌تان باشد. در واقع، اگر مضرات سولاریوم (تخت‌های برنزه‌کننده) را بدانید، شاید دیگر هرگز به آن فکر نکنید. سولاریوم احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد، افزون بر این، اگر به‌ صورت برهنه از دستگاه سولاریوم استفاده کنید، واژن شما می‌سوزد، قرمز و پوسته‌ پوسته و دچار خارش می‌شود. بنابراین، به شدت توصیه می‌کنیم برای برنزه کردن پوست خود هرگز از سولاریوم استفاده نکنید.

۱۲) سوزش ناشی از وکس کردن و اصلاح کردن

پوست ناحیه تناسلی به اندازه تمام قسمت‌های دیگر بدن (حتی بیشتر) نسبت به سوزش ناشی از تیغ اصلاح، وکس کردن و اصلاح کردن حساس است. هنگامی که هرجایی از پوست بدن خود را اصلاح یا وکس می‌کنید، یکپارچگی پوست را بر هم می‌زنید. اگر به وکس کردن و اصلاح کردن حساسیت داشته باشید، امکان قرمزی، خارش و سوختگی پوستتان وجود دارد

۱۳) آتروفی واژینال

آتروفی واژینال معمولاً در زمان یائسگی و بعد از آن رخ می‌دهد. هر قدر، از زمان یائسگی بیشتر گذشته باشد، احتمال بروز آتروفی واژینال بیشتر است. روش‌های درمانی سرطان پستان مانند شیمی درمانی هم، ممکن است اثر مشابهی در بروز آتروفی واژینال داشته باشد.

به دلیل بالا رفتن سن، به طور طبیعی تولید استروژن در بدن کاهش می‌یابد. در نتیجه، بافت واژن نازک می‌شود. نازکی بافت واژینال منجر به آتروفی واژینال می‌شود. آتروفی واژینال اصطلاحی عمومی برای تمام نشانه‌ها و مشکلات بعد از یائسگی مانند خارش، درد، خشکی واژن و اختلالات ادراری است.

در هر صورت، اگر با سوزش و خارش در ناحیه تناسلی مواجه هستید، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک شما می‌تواند تشخیص درست را بر اساس علائم و تاریخچه پزشکی شما قرار دهد و درمان مناسب را تجویز کند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر