یارانه| یارانه نقدی | یارانه مرداد ۱۴۰۲

زمان واریز یارانه نقدی مرداد اعلام شد | یارانه کدام خانوار ها دو برابر شد؟

با نزدیک شدن به میانه مرداد ماه، حالا یکی از سوالات مهم سرپرستان خانوار این است که قرار است چه روزی یارانه به دستشان برسد و مبلغ آن چقدر خواهد بود؟

یارانه نقدی
ویکی گردی:

 میزان افزایش یارانه نقدی، ۲۰ درصد اعلام شده است. ۸.۵ میلیون نفر باید منتظر واریز یارانه نقدی با مبلغ جدید باشند. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. مشخص نیست چه زمانی مشکل  یارانه نقدی  حل خواهد شد.

یارانه مرداد ماه که پنجمین بسته حمایتی دولت از ابتدای سال جاری است، به روال ماه‌های قبل در بیستم این ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. اطلاعاتی هم که از وزارت کار بیرون آمده، نشان از افزایش مبلغ یارانه نقدی دارد؛ بدین صورت که مبلغ یارانه معیشتی سه دهک اول جامعه در صورتی که 200 هزار تومان از سبد کالایی خریداری کنند، 520 هزار تومان می‌شود. در ضمن، ارتباطی بین استفاده از کالابرگ و قطع یارانه وجود ندارد.

 استعلام دهک یارانه بر اساس موبایل و کد ملی

ظاهرا در طرح کالابرگ الکترونیک تغییراتی ایجاد شده است. در حالی که طرح کالابرگ الکترونیک از دو ماه قبل دربرگیرنده سه دهک اول درآمدی جامعه شده و در عین حال مشوق‌هایی نیز برای آنها در نظر گرفته شده، حالا مرحله جدیدی از این طرح روی غلتک افتاده است. در این گام، اگر سه دهک نام برده شده بخشی از سبد خود را صرف خرید کالایی کنند، قرار است اعتباری علاوه بر یارانه، برای آنها شارژ شود.

دولت می‌گوید هدف خود را جدایی تورم از سفره مردم تعیین کرده و در این مسیر گام‌هایی را برمی‌دارد. حالا مرحله جدیدی از اختصاص سبد کالا به سرپرستان خانوار آغاز شده است. قرار شده تا قیمت این سبد نسبت به اردیبهشت ماه سال قبل ثابت بماند و در عین حال دولت تلاش کند تا فاصله تورمی و ما‌به‌التفاوت قیمت سبد با نرخ روز را تامین کند.

مبلغ یارانه نقدی چقدر می‌شود؟

اما قرار است در مرحله جدید چه تغییراتی اتفاق بیافتد؟ آنگونه که مقامات وزارت کار می‌گویند در طرح جدید، اگر فردی 400 هزار تومان یارانه داشته باشد و بخواهد مبلغ 200 هزار تومان را صرف خرید کالاهای اعلامی سبد کالابرگ کند، دولت وارد میدان شده و مابه‌التفاوت افزایش تورم و قیمت این کالاها نسبت به اردیبهشت سال قبل را پرداخت می‌کند.

به بیانی دیگر، 11 قلم کالای اساسی به مانند دوره‌های قبل در سبد کالابرگ قرار دارند. اگر سرپرست خانواری به میزان 200 هزار تومان از این سبد کالا بخرد، مبلغ 120 هزار تومان اعتبار به یارانه او اضافه می‌شود. البته شرطی که گذاشته شده این است که حتما کالاهای خود را از بین کالاهای موجود در سبد کالابرگ الکترونیک خریداری کند تا شارژ اضافه به فرد داده شود. با این حساب، مجموع یارانه فرد به جای 400 هزار تومان؛ می‌شود 520 هزار تومان. این افزایش مبلغ یارانه هم شامل حال سه دهک اول درآمدی یعنی 29 میلیون نفر می‌شود.

البته آنگونه که معاون وزیر رفاه گفته، در آینده‌ای نزدیک یکی-دو دهک جدید به سه دهک اول درآمدی اضافه خواهد شد./تجارت نیوز

دهک های یارانه بگیران تغییر می‌کنند | چجوری بفهمیم کدوم دهکیم؟

شارژ ۱۲۰ هزار تومانی حساب یارانه نقدی بگیران

در طرح کالابرگ الکترونیکی امکان خرید اعتباری ۱۱ قلم کالای اساسی شامل گوشت منجمد گوساله، برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست‌ کم‌چرب،‌ مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند و شکر با استفاده از مبلغ یارانه خانوار یک ماه زودتر از واریز نقدی برای خانوارهای دهک‌های اول تا سوم فراهم شده است.

میزان اختلاف تورمی ۱۱ قلم کالای اساسی پیش‌بینی شده از سال ۱۴۰۱ بدون لحاظ کردن اعتبار مازاد برای مردم شارژ می‌شود و در صورت تورم احتمالی روی اقلام سبد، دولت مابه‌التفاوت افزایش قیمت کالاها را نسبت به سال ۱۴۰۱ پوشش می‌دهد به نحوی که پرداختی خانوارها تا پایان سال ثابت خواهد بود.

پیشتر مبلغ یارانه به ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان بود که به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شد اما این مبلغ در دولت سیزدهم ۱۰ تا ۱۱ برابر شده است و به ۴۰۰ هزار تومان برای دهک‌های یک تا سه و ۳۰۰ هزار تومان برای دهک‌های چهار تا نه به ازای هر نفر افزایش یافته است. جامعه افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) ۸.۵ میلیون نفر هستند که با درنظر گرفتن سایر خانوارهای دهک‌ اول تا سوم جمعیتی بیش از ۲۹ میلیون نفر را شامل می‌شوند و با احتساب سایر دهک‌ها به ۷۸ میلیون نفر می‌رسد.

در مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی خانوارهای دهک‌های اول تا سوم کم درآمدی در صورتی که ۵۰ درصد اعتبار یارانه ۴۰۰ هزار تومانی خود را صرف خرید کالابرگ کنند، ۱۲۰ هزار تومان شارژ اضافی دریافت می‌کنند و مبلغ یارانه آنها به ۵۲۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

منبع: خبر آزاد

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر