آبشار لاتون | معرفی آبشار لاتون

تعطیلات هفته بعد سفر کجا بریم؟ خب معلومه آبشار لاتون | معرفی آبشار لاتون گیلان + فیلم

آبشار لاتون گیلان یکی از جذاب ترین آبشارهای ایران و استان گیلان است. در ادامه به معرفی کامل این آبشار جذاب می پردازیم.

آبشار لاتون
ویکی گردی:

یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری استان گیلان، آبشار لاتون است که به عنوان مرتفع ترین آبشار ایران شناخته می شه. آبشار لاتون در 15 کیلومتری آستارا قرار داره و به عنوان آبشار چهار فصل ایران، همیشه مقصد گردشگری بوده و هست. در ادامه به معرفی کامل آبشار لاتون می پردازیم.

اول یه ویدئو جذاب از آبشار لاتون ببینیم!

حالا ببینیم آبشار لاتون کجاست!

آبشار لاتون حدود ۱۰۵ متر ارتفاع دارد و از دامنه شرقی کوه اسپیناس سرچشمه می‌گیرد. اسپیناس با ارتفاع تقریبی 2105 متر، بلندترین کوه منطقه آستار محسوب می‌‌شود. این آبشار در تمام سال آب دارد، اما حجم آب در فصول مختلف متفاوت است.

در نهایت لاتون پس از گذر از 3 حوض طبیعی و 3 آبشار حدود 10 متری به رودخانه لوندویل می‌ریزد، این رودخانه که 17 کیلومتر طول دارد از کوه اسپیناس سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه به سوی روستای کوته کومه و شهر لوندیل می‌رود و سپس به دریای مازندران (خزر یا کاسپین) می‌ریزد. آبشار دیگری نیز در فاصله 10 متری لاتون قرار دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست. این آبشار که سرریز آن بیشتر از لاتون است، حدود 65 متر ارتفاع دارد.

لاتون در دل جنگل بکری قرار دارد که تقریبا 9 ماه از سال سرسبز و باطراوت است. درختان آلو، به، فندوق، گلابی، سیب وحشی و گردو عمده درختان این جنگل هستند. تنوع جانوری این جنگل نیز همانند پوشش گیاهی متنوع است و شاملگرگ، گراز، جوجه تیغی و خرس می‌شود. البته اهالی دام‌های خود را در نزدیکی این جنگل نگهداری می‌کنند.

ویدئو زیبا از دشت لاتون گیلان

پس از اینکه گشتی در جنگل‌های گیلان زدید و استراحتی در کنار درختان گردو، فندق و... کردید باید به سمت آبشاری زیبا روانه شوید. از بین کوه‌های پوشیده از درختچه‌های سبز عبور کنید و به سمت صدای آبشار بروید. آبشاری با آب زلال که از کوهی با ارتفاع تقریبی ۲۰۰۰ متر به سمت پایین سرازیر شده است.

مسیر رسیدن به آبشار مسحور کننده لاتون از روستای کوته کومه می‌گذرد. این منطقه دارای یک استخر و 3 دوش آبگرم است. بنابراین اگر برای ادامه مسیر نیاز بازیابی انرژی دارید، حمام آبگرم را ازدست ندهید. به‌علاوه در این منطقه امکانات رفاهی نیز برای میهمانان مهیاست.

آبشار لاتون گیلان

مسیر دسترسی به آبشار لاتون

در ادامه دو مسیر دسترسی به این آبشار زیبا را به شما خواهیم گفت.

مسیر اول از لوندویل به لاتون

ابتدا باید به شهر لوندویل بروید؛ پس از آنکه به شهر لوندویل رسیدید باید به سمت روستای کوته کومه بروید. مسافت میان لوندویل و کوته کومه کوتاه است و در مدت زمان تقریبی 15 الی 20 دقیقه به این روستا خواهید رسید.

زمانی که به روستای کوته کومه رفتید، باید حدود ۶ کیومتر در مسیر سربالایی در جنگل پیاده‌روی کنید. جالب است بدانید که این آبشار را می‌توان از فاصله 500 متری مشاهده کرد. زمانی که به لاتون نزدیک می‌شوید، صدای آبشار راهنمای شما خواهد بود تا یکی از زیباترین مناظر طبیعی دنیا را به تماشا بنشینید.

آبشار لاتون

مسیر دوم از سو‌ها به لاتون

مسیر سو‌ها شما را از سمت اردبیل به لاتون می‌برد. این مسیر نسبت به مسیر اول کمی چالش برانگیز است، زیرا مسافت بیشتری را باید پیاده طی کنید تا به آبشار برسید. شما باید از شهر اردبیل یا نمین به سمت شهر آبی بیگلو بروید و پس از طی کردن سه روستا به سو‌ها برسید. سپس جاده‌ای خاکی به طول ۳ کیلومتر را طی کنید تا دریاچه‌ای به نام سو‌ها را ببینید. این مسیر را می‌توانید با خودرو‌های محلی هم طی کنید.

از دریاچه سو‌ها تا لاتون تنها یک استراحتگاه کلبه‌ای وجود دارد و روستا یا دهکده‌ خاصی دیده نمی‌شود. به شما توصیه می‌کنیم اگر از این مسیر استفاده می‌کنید از یک راهنمای گردشگری یا جی پی اس کمک بگیرید. این مسیر اگرچه بسیار زیبا و شگفت انگیز است، ولی به افراد نا آشنا به مسیر توصیه نمی‌شود.

آبشار لاتون

تجهیزات سفر به آبشار لاتون آستارا

  • در سفر به آبشار لاتون آستارا، کم و کسر نگذارید!
  • کوله‌ای مناسب با خود ببرید زیرا باید البسه، مواد غذایی و از آب مهم‌تر بطری‌های آب را در دل آن جای دهید.
  • در این بین محیط زیست را از خاطر نبریم؛ ظرف‌های یک‌بار مصرف استفاده نکنید و تا آن‌جای ممکن از بطری‌های چندبار مصرف استفاده کنید. یادمان نرود که ما تنها یک زمین داریم و برای حفظ آن باید کوشا باشیم.
  • اگر در فصول گرم به این آبشار زیبا سری می‌زنید؛ حتما آب کافی همراه خود داشته باشید؛ پیاده‌روی که در راه دارید طولانی و طاقت‌فرساست.
  • لباس تمیز، مناسب و اضافی را نیز فراموش نکنید زیرا آب‌تنی از واجبات سفر به آبشار لاتون آستارا است.
  • دمپایی و جوراب اضافه را نیز فراموش نکنید! با اینکه آبشار لاتون، آنقدرها هم از آستارا فاصله ندارد اما احتیاط شرط عقل است!
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • ناشناس

    یعنی واقعا سیل تو آستارا را ندیدید ؟؟؟؟؟ بارندگی هفته آینده را خبر ندارید ؟؟؟؟
    فقط دوست دارید یه چیزی بنویسید و ملت را بفرستید دنبال نخود سیاه !!!!