روان کودکان | تاثیر اخبار بد بر روان کودکان

خبرهای بد رو به بچه ها بگیم یا نه؟ | تاثیر مخرب اخبار بد بر روان کودکان

خیلی از خانواده میخوان بدونن که باید اجازه بدن بچه ها خبرهای بد رو گوش بدن یا نه؟ در ادامه اثرات اخبار بد بر روان کودکان رو بررسی میکنیم.

روان کودکان
ویکی گردی:

تلویزیون میتونه یک منبع سرگرمی برای کودکان باشه، اما اگر اجازه دهید که کودکان خارج از کنترل از آن استفاده کنند ممکن است خبرهایی را بشنوند که بر روان کودکان تاثیر زیادی دارد. بسیاری از خانواده نمیدانند که خبرهای بد چه تاثیر زیاد و مخربی بر روان کودکان داره. در ادامه اثرات اخبار بد بر روان کودکان رو بیان میکنیم.

اخبار بد چه تاثیری بر روان کودکان داره؟

بسیاری از خانواده‌ها بدون توجه به حضور کودکان اخبار اضطراب آوری همچون درگیری ها، جنگ ها، سیل، زلزله و آلودگی هوا را مشاهده و تفسیر می‌کنند.

 کودکان در سنین کم قادر به تجزیه و تحلیل اخبار نیستند و اگر کودکی از رفتن به مدرسه امتناع می‌کند، شب‌ها به خواب نمی‌رود، در خواب کابوس می‌بیند، حاضر نیست تنها در اتاقش بخوابد و یا اینکه دچار علائم جسمی همچون دل درد، حالت تهوع و سر درد شده، ممکن است بر اثر شنیدن اخبار اضطراب آور دچار آسیب شده باشد.

معرفی رشته های ورزشی مخصوص کودکان در رده سنی مختلف

بسیاری از کودکان بطورت دائم اخبار را پیگیری و خود اخبار را در اینترنت جست وجو می‌کنند و با توجه به عدم تکامل رشد شناختی در کودکان، جلوگیری از مواجهه آنان با اخبار ناگوار و اضطراب آور ضرورت دارد.

تاثیر خبر بد بر کودکان

فراهم کردن آسایش و رفاه روانی و اجتماعی سلامت روان کودک باید حفظ شود، کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر در معرض آسیب‌های روانی قرار می‌گیرند و با توجه به اینکه کودکان از لحاظ رشد شناختی کاملا تکامل نیافته اند، نمی‌توانند اخبار را درست تحلیل و تفسیر کنند.  در بسیاری از مواقع فکر کودکان در مواجهه با اخبار زلزله، سیل، جنگ و مسائلی از این قبیل تا مدت‌ها مشغول می‌شود.

کودکانی که زمینه‌های مشکلات اضطرابی دارند، بیش از سایر کودکان در معرض آسیب‌های روانی قرار دارند. آسیب روانی کودکان به واکنش‌های والدین نیز بسیار وابسته است، والدینی که خود دچار اضطراب هستند و دائم اخبار را پیگیری و درباره آن بحث و ابراز نگرانی می‌کنند، فرزندشان را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

تاثیر اخبار بر روان کودکان عبارتند از:

  • اضطراب بارزترین پیامد منفی خبر بد برای کودکان
  • ترس به‌عنوان شایع‌ترین تاثیر دیدن اخبار منفی توسط کودکان
  • تاثیر شنیدن اخبار بد در بروز مشکلات یادگیری کودکان
  • تاثیر اخبار بد روی خواب کودکان و نوجوانان
  • مشکلات غذایی از عوارض شنیدن اخبار بد توسط کودکان
  • افزایش پرخاشگری کودکان با تماشای اخبار بد

روان کودکان

با تاثیر اخبار بد بر کودک چه کنیم؟

هرچقدر شما مراقب فرزندان خود باشید، باز هم این احتمال وجود دارد که درگیر تاثیر اخبار بر کودک خود شوید. آیا برای چنین موقعیتی آمادگی دارید؟ تیم پژوهشی و آموزشی اپلیکیشن داستان صوتی آی قصه چند راهکار پیشنهاد می‌دهد.

چطوری میتونیم جلوی حسادت کودکان نسبت به هم رو بگیریم؟ + فیلم

گفت‌وگو کنید

با فرزندان خود صحبت کنید. والدین باید با فرزندان و نوجوانان خود در مورد آنچه دیده و شنیده‌اند صحبت کنند. سعی کنید شایعات یا سوء‌تفاهماتی را که کودک ممکن است داشته باشد، توضیح دهید یا تصحیح کنید. در این گفت‌وگو از کودک بخواهید سوال بپرسد و به سوالات او پاسخ دهید.

اهمیت سوالات را دست کم نگیرید

به سوالاتی که کودک می‌پرسد، خوب گوش بدهید. آیا خانه‌ی ما هم آتش می‌گیرد؟ هواپیمای ما هم سقوط می‌کند؟ اینجا هم جنگ می‌شود؟ این سوالات، اضطراب نامحسوسی که قرار گرفتن در معرض رسانه‌ها می‌تواند ایجاد کند را به‌خوبی نشان می‌دهند.

بنابراین نترسید و اگر درباره‌ی تاثیر اخبار بد بر کودک خود شک دارد، از او به طور مستقیم بپرسید که آیا درباره‌ی چیزهایی که روی صفحه دیده نگران است؟ شما با این پرسش هم به افکار او پی می‌برید و هم کودکتان را تشویق می‌کنید که ترس را مخفی نکند و نگرانی‌هایش را با شما به اشتراک بگذارد.

تاثیر خبر بد

احساس امنیت بدهید

بله، جهان پر از ناامنی و اتفاقات دلخراش است. اخبار بد گاهی مثل این روزها ما را احاطه می‌کنند. اما این‌ها حق کودک نیست. شما وظیفه دارید به کودکتان اطمینان دهید که جایش در کنار شما امن است و از تاثیر اخبار منفی بر او جلوگیری کنید.

به نشانه‌ها دقت کنید

کودکان همیشه سوال نمی‌کنند. بسیاری از اوقات نگرانی‌های خود را مخفی می‌کنند، ترس‌هایشان را بروز نمی‌دهند و خودخوری می‌کنند. اما ممکن است آن‌ها واقعاً درگیر اضطراب باشند و شما متوجه نشوید. بی‌خوابی، کابوس‌، کج‌خلقی و بدغذایی از نشانه‌های اضطراب است! این نشانه‌ها را به یاد بسپارید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر