قیمت گوشت |‌ قیمت گوشت امروز

قیمت گوشت قرمز اشک همه را درآورد | علت دو برابر شدن قیمت گوشت قرمز چیست؟

رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام علت افزایش شدید قیمت گوشت قرمز برای مصرف کنندگان را فاش کرد.

قیمت گوشت
ویکی گردی:

 قیمت گوشت قرمز در ماه های اخیر افزایش پیدا کرده است. قیمت گوشت قرمز در ایران در مقایسه با قیمت متوسط جهانی بالاتر است. در بسیاری از کشورهای فقیر، قیمت گوشت قرمز نسبت به ایران ارزان تر است. قیمت گوشت قرمز برای مردم ۱۱۳ کشور از ایرانیان ارزان تر است

از اواخر اردیبهشت سال گذشته و با حذف ارز ترجیحی قیمت بعضی از کالا‍‌های اساسی و محصولات پر مصرف غذایی، با افزایش قیمت قابل‌توجهی مواجه شد. علاوه بر حذف ارز 4200 تومانی، افزایش جهانی قیمت نهاده‌های دائمی هزینه تولید گوشت مرغ و گوشت قرمز را تشدید کرد.

به گزارش تجارت نیوز، مقایسه قیمت هر کیلو گوشت قرمز، قبل از حذف ارز ترجیحی با هفته‌های اخیر، حکایت از افزایش 2 برابری قیمت این کالای اساسی دارد. اما با این‌ وجود، بررسی برخی مقایسه‌های انجام شده از قیمت گوشت در ایران و بعضی از کشور‌ها، حکایت از اعداد و ارقام عجیبی دارد.

در برخی از اخبار منتشر شده می‌خوانیم؛ «قیمت دام زنده گوسفندی به کیلویی 187 هزار تومان رسیده است. همین گوسفند زمانی که به شقه تبدیل می‌شود، تب بازار را بالاتر هم می‌برد؛ به‌طوری‌که قیمت آن در میدان میوه‌وتره‌بار بهمن تهران به 350 تا 400 و در سایر بازارهای کشور به بیشتر از 400 هزار تومان می‌رسد. اما قیمت گوشت در ایران چندبرابر فقیرترین کشورهای جهان است از‌جمله مغولستان، روآندا و تانزانیا. شاخص قیمت گوشت در این کشورها به ترتیب 45.7 واحد، 47 واحد و 47.9 واحد است. اما همین شاخص در ایران به بیشتر از 106 واحد می‌رسد.»

قیمت گوشت

 

چرا قیمت گوشت قرمز در برخی کشور‌ها نسبت به ایران ارزان‌تر است؟

در همین رابطه، منصور پوریان، رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام در خصوص علت ارزانی قیمت گوشت در بعضی از کشورها نسبت به ایران توضیح داد: طبیعتاً هزینه تولید گوشت در ایران نسبت به کشورهای مرتعی مانند روسیه، ارمنستان، گرجستان و مغولستان به دلیل شرایط آب‌وهوایی خشک و نبود مراتع کافی، گران‌تر تمام می‌شود. دام زنده در آسیای میانه به‌ازای هر کیلوگرم، 3.7 یورو است که تقریباً با قیمت رسمی دام در ایران برابری می‌کند.

پوریان با اشاره به عدم مشکل در تأمین گوشت موردنیاز بازار، گفت: در حال حاضر گوشت قرمز در بازار بسیار فراوان است؛ اما مشکل اصلی و عاملی که مردم را آزار می‌دهد، قیمت گوشت است؛ در واقع وضعیت به‌گونه‌ای است که  مردم در خرید گوشت گوساله و گوسفندی ناتوان هستند.

عوامل افزایش قیمت گوشت قرمز

وی در خصوص عوامل گرانی گوشت در بازار اظهار داشت: در حال حاضر علت گرانی گوشت، به فراوانی عنصر اصلی که دام زنده است ارتباطی ندارد؛ بلکه وضعیت موجود در کف بازار، افزایش سرسام‌آور محصولات مرتبط با تولید گوشت، افزایش هزینه‌های اجاره و نگهداری محل‌های فروش و پرورش دام و حمل‌ونقل باعث بالارفتن قیمت تمام شده گوشت برای مصرف‌کنندگان شده است.

پوریان ادامه داد: عده‌ای بیان می‌کنند که گوشت در بازار با کمبود مواجه است؛ اما این موضوع کاملاً غیرکارشناسی است و صحت ندارد. در بحث عرضه دام زنده یا گوشت هیچ مشکلی وجود ندارد و به فراوانی یافت می‌شود. همچنین دولت برای اینکه مردم بتوانند گوشت به قیمت مناسب تهیه کنند، تصمیم به واردات گرفت که بخشی از آن در انتهای سال گذشته و ابتدای سال جاری به‌صورت گرم و منجر انجام شده است.

قیمت گوشت

بررسی روند تغییرات قیمت گوشت قرمز در ایران

به استناد آمارهای رسمی که تا پیش از دولت رئیسی به صورت ماهانه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر می‌شد، قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی در پایان سال ۱۳۹۶ حدود ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان، پایان سال ۱۳۹۷ حدود ۹۱ هزار تومان، پایان سال ۱۳۹۸ حدود ۸۹ هزار تومان، پایان سال ۱۳۹۹ حدود ۱۲۴ هزار تومان و پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۱۴۹ هزار تومان بود.

بر این اساس اگر کمترین حالت قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی را در حال حاضر ۴۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم نیز، نسبت به سال ۱۳۹۶ قیمت گوشت بیش از ۱۰ برابر و نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۲.۷ برابر شده است.

آخرین گزارش مرکز آمار نیز نشان می‌داد که در خرداد ۱۴۰۲ بیشترین میزان افزایش قیمت مربوط به گروه گوشت قرمز و گوشت ماکیان با ۹۰.۹ درصد است.

به طور کلی قیمت گوشت قرمز در اسفند ماه سال قبل اوج گرفت که خشکسالی و قاچاق دام از جمله دلایل آن عنوان شد؛ هرچند پس از صدور مجوز واردات، در فروردین کاهش جزئی داشت. اما در نیمه دوم خرداد هر کیلو گوشت گوساله تا ۳۰ هزار تومان گران‌تر شد و از ۳۶۰ هزار به ۳۹۰ هزار تومان افزایش یافت و گوشت گوسفندی نیز به میزان کمتری افزایش قیمت داشت.

قیمت گوشت

در پیک قبلی افزایش قیمت گوشت قرمز، قصابان دلیل گرانی را به نزدیکی عید قربان نسبت دادند؛ چراکه دامداران دام‌های خود را برای عید قربان نگه داشته‌اند و عرضه دام در بازار خیلی کاهش یافته است. این بار هم به نظر می‌رسد فرا رسیدن ماه محرم بر افزایش تقاضا و بالارفتن قیمت گوشت قرمز اثر گذاشته است.

اما بازار گوشت در حالی از ماه‌ها قبل پر التهاب بوده که سه روز پیش دادستان مرکز استان هرمزگان از ترخیص محموله ۲۰۰ تنی گوشت منجمد برزیلی با دستور ویژه قضایی پس از معطلی بیش از یک ساله در گمرک بندر شهید رجایی بندرعباس خبر داد.

البته با توجه به در آستانه فساد بودن، این محموله هم نمی‌تواند مشکل بازار را حل کند و در نهایت قرر شده مطابق تأییدیه و دستورالعمل ابلاغی از سوی سازمان دامپزشکی کل کشور در واحد‌های تولیدی گوشت حرارت‌دیده مورداستفاده قرار گیرد.

 

این شرایط در حالی است که مسئولان تاکنون بارها از تمهیدات خود برای جلوگیری از رسوب کالاهای اساسی در گمرکات صحبت کرده و وعده‌های مختلف ارائه دادند، اما مشخص نیست چگونه چنین محموله مهمی، آن هم همزمان با نابسمانی در بازار گوشت، تا آستانه فساد در گمرک باقی مانده است.

افزایش قیمت مرغ همزمان با طوفان قیمت گوشت قرمز 

اما مهم‌ترین موضوعی که در این شرایط باید به آن پرداخت، کوچک شدن سفره مردم است. شاید الآن وقت آن باشد که مسئولانی که تاکنون به جای حل مشکلات معیشتی، به دنبال معرفی جایگزین مواد غذایی گران شده بودند، به این موضوع پاسخ دهند.

در سال‌های گذشته بارها به این موضوع اشاره شده که افزایش قیمت گوشت قرمز باعث شده، مردم مرغ را جایگزین گوشت کنند. موضوعی که سال گذشته نیز پیش از اجرای طرح موسوم به جراحی اقتصادی از سوی دولت رئیسی به او گوشزد شد. چراکه بیم آن می‌رفت، افزایش قیمت مرغ باعث شود مصرف این محصول پروتئینی مهم نیز کاهش یابد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر