تنگه واشی | تنگه واشی فیروزکوه | سفر یک روزه به تنگه واشی

راهنمای سفر به تنگه واشی فیروزکوه | تنگه واشی، شکارگاه تابستانی فتحعلی شاه

میدونستین نزدیک تهران، تنگه ای وجود داره که چشمه ای زلال داره و بسیار هم خنک و مناسب سفر در تابستان هست؟ تنگه واشی فیروزکوه از بهترین مقصد های گردشگری در روزهای گرم تابستون هست.

تنگه واشی
ویکی گردی:

تنگه واشی مکانی جذاب و دیدنی است که در حدود 17 کیلومتری شهر فیروزکوه است و برای تابستان یکی از بهترین مکان های دیدنی است. در تنگه واشی چشمه ای زلال جریان دارد و شکارگاه تابستانی فتحعلی شاه نیز بوده است. تنگه واشی به دلیل نزدیکی به تهران یکی از تورهای یک روزه عالی محسوب می شود.

معرفی تنگه واشی

تنگه واشی یا تنگه ساواشی مکانی با جاذبه‌های گردشگری است که در حدود ۱۷ کیلومتری شهر فیروزکوه قرار دارد. کلمه «واش» در زبان گیلکی به معنای «چمن» است. تنگه واشی در فصل تابستان میزبان بسیاری از گردشگران است که با تهیه و تدارک لازم برای یک پیاده‌روی نزدیک به ۳ کیلومتری در دل کوه و درون رود، به آبشار زیبای ۱۵ متری برسند.

در نزدیکی این آبشار هم رستوران و تفرجگاه کوچکی قرار دارد. همه ساله تور‌های یک روزه بسیاری به سمت تنگه واشی حرکت می‌کنند و به دلیل طبیعت خاص آن از طرفداران زیادی بر خوردار است.

تنگه واشی فیروزکوه

چطوری به تنگه واشی برسیم؟

به جاده فیروزکوه بروید و بعد از رودهن و بومهن، 2 کیلومتری فیروزکوه به تابلوی تنگه واشی میرسید. اونجا باید ماشین رو پارک کنید و بعد از یک ربع پیاده روی در یک مسیر خاکی، به تنگه اول می رسید. (بهتر است وسایل سبکی با خود بردارید.)

این مسیر همواری نیست و باید حواستان به کودکان و مسن ها باشد.

 

سفر به تنگه واشی

مسیر پیاده‌روی از ابتدای تنگه اول

  • بخش اول: از ابتدای تنگه واشی شروع به حرکت می‌کنید در حالیکه کل مسیر را تقریبا تا زانو در آب هستید. پس از حدود ۲۵۰ متر به ابتدای دشت ساواشی می‌رسید که می‌توانید آن‌جا استراحت کنید و خودتان را برای باقی مسیر آماده کنید.
  • بخش دوم: پس از استراحت و صرف نهار دوباره شروع به حرکت می‌کنید. حدود ۱۷۰۰ متر پیاده‌روی در دشت ساواشی دارید تا به تنگه‌ی دوم یا همان «سا» برسید.
  • بخش سوم: از ابتدای تنگه‌ی دوم تا رسیدن به آبشار هم حدود ۸۰۰ متر را باید طی کنید.

تنگه واشی دیدنی

داستان کتیبه فتحعلی شاه در تنگه واشی

یکی از سه کتیبه معروف دوره قاجار در این تنگه واقع شده و دو کتیبه دیگر در چشمه علی شهر ری و تونل وانا در جاده هراز واقع شده‌اند. هر سه این کتیبه‌ها به دستور فتحعلی شاه قاجار حکاکی شده‌است. فتحعلی شاه که دوران پیش از پادشاهی خویش را در شیراز گذرانده بود، با دیدن نقش برجسته‌های آن دیار، سه نفر به نام‌های حجارباشی، نقاش باشی و معمار باشی را مسئول ساخت این سه کتبیه در تهران کرد.

کتیبه تنگه واشی

کتیبه واقع در تنگه ساواشی دارای ابعاد شش در هفت متر است که وقایع زمان فتحعلی شاه دور تا دور کتیبه روایت شده‌است. بزرگترین نقش برجسته این کتیبه‌ها، نقش شکارگاه با تصویر اسب، نیزه و شکارهایش است که در اطراف آن می‌توان عباس میرزا، علی قلی میرزا و علی نقی میرزا پسران فتحعلی شاه و همچنین نوادگانش را در حال شکار دید. این کتیبه که حدودا ۱۸۵ ساله‌است به گونه‌ای در دل کوه حک شده که از بارش باران و تابش آفتاب در امان بوده‌است، اما صنعت گردشگری به آن آسیب وارد نموده‌است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • سعید

    عالی