کفش | کفش چرم | تمیز کردن کفش چرم

کفش های کهنت رو دور ننداز! | روش براق کردن کفش چرم در سه سوت!

اگر کفش چرم شما کهنه به نظر میرسه، نگران نباشید. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید و کفش نو و براق خود را تحویل بگیرید.

کفش چرم
ویکی گردی:

قطعاً نگهداری از کفش‌ چرم برای کسانی که هزینه زیادی برای داشتن آن‌ها پرداخت کرده‌اند، اهمیت زیادی دارد. با این وجود کفش‌چرم به‌مرور زمان جلای روز اول خود را از دست می‌دهند. اگر جذابیت کفش‌ چرم خود را دوست دارید، باید به دنبال ترفندهایی برای براق شدن کفش چرم خود باشید.

در کنار این ترفندها نیز باید روش تمیز کردن کفش چرم را نیز بدانید. تنها در این صورت است که کفش چرمتان درست مانند روز اول زیبا و جذاب خواهد بود. سایت ویکی گردی در ادامه ترفندهای برق انداختن کفش‌ها و نحوه تمیز کردن آن‌ها را به شما آموزش می‌دهد؛ بنابراین متن پیش رو را از دست ندهید.

چگونه کفش چرم را تمیز کنیم؟

اگر به دنبال براق شدن کفش چرم خود هستید، پیش از هر چیز باید روش‌ تمیز کردن چرم را بدانید. ما چند روش را در ادامه برای تمیز کردن کفش‌های چرم را به شما معرفی می‌کنیم.

دستمال و برس؛ ساده‌ترین ابزار برای تمیز کردن کفش چرم

پارچه ساده نخی بهترین گزینه برای تمیز کردن کفش چرم است. دستمال را به‌آرامی روی کفش چرم بکشید و به‌راحتی گردوخاک آن را پاک کنید. البته دستمال تنها روش تمیز کردن کفش چرم نیست؛ برس نیز از دیگر گزینه‌های پیش روی شما است. برای تمیز کردن کفش‌های چرم خود نیاز به برس خاصی ندارید، با برس‌های معمولی نیز می‌توانید کفش‌های چرم خود را تمیز کنید؛ کافی است برس را در تمام جهات بچرخانید.

نحوه تمیز کردن کفش چرم روشن یا تیره هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد. شما با این دو روش ظاهر زیبای کفش‌های چرم خود را حفظ خواهید کرد. در واقع از آنجایی که چرم ماهیتی طبیعی دارد، اگر گرد و خاک تنفس بافت آن راه مسدود کند، دوام چرم کمتر خواهد شد. به همین دلیل اولین کار برای مراقبت و براق شدن کفش چرمی زدودن گرد و خاک از سطح آن است.

تمیز کردن کفش چرم با محصولات تخصصی

یکی از مواردی که بر ظاهر و دوام محصولات چرمی تاثیری مستقیم می‌گذارد، لکه ها هستند. لکه ها بافت این محصولات را خشک میکنند. همچنین ظاهر براق این محصولات با وجود لکه ها زیبایی سابق را ندارند. برای این که هم ظاهر زیبا و هم دوام را به محصولات چرمی خود بازگردانید، به هیچ وجه نباید از شوینده های معمولی استفاده کنید. به شما پیشنهاد می‌دهیم برای تمیز کردن این لکه‌ها از محصولات مخصوص تمیز کردن چرم استفاده کنید. این محصولات با فرمولاسیونی خاص تولید می‌شوند که هیچ ماده ای مضر و آسیب رسان به چرم درون آن ها وجود ندارد.

از طرفی برخی از محصولات شوینده چرم به صورتی تولید شده اند که منافذ بسته شده آن را نیز باز می‌کنند به همین دلیل به راحتی می‌توانید از واکس ها و مراقبت کننده‌های  برای احیا بافت چرم استفاده کنید.

پودر تالک؛ قاتل لکه‌های روی کفش چرم

قبل از براق شدن کفش چرم باید ابتدا لکه‌های روی آن را تمیز کنید. معمولاً افراد در تمیز کردن کفش چرم عسلی حساسیت بیشتری به خرج می‌دهند. از آن جایی که رنگ این کفش‌ها روشن است، آلودگی ناشی از روغن نیز روی آن بیشتر معلوم می‌شود. برای تمیز کردن لکه‌های روغنی ازروی این کفش‌های چرمی به پودر تالک یا پودر بچه نیاز دارید. پودر تالک ماده‌ای است که به‌سادگی چربی را به خود جذب می‌کند.

به‌منظور استفاده از این پودر ابتدا لکه‌‌‌های روغنی را با دستمال تمیز کنید. سپس مقداری از پودر را روی نقطه موردنظر بریزید. کمی زمان بدهید که پودر چربی‌‌ها را به خود جذب کند. سپس کفش چرم خود را بتکانید. پودرها می‌ریزند و سطحی براق و تمیز به جا می‌ماند. به خاطر داشته باشید، استفاده از پودر تالک تنها برای لکه‌های روغن تازه قابل استفاده هستند. زمانی که لکه‌های روغن به تازگی روی سطح چرم به وجود آمده‌اند، پودر تالک توان جذب آن را دارد.

از طرف دیگر مراقب باشید که به دفعات زیاد از پودر تالک روی سطح چرم نپاشید؛ چراکه این پودر روغن و رطوبت سطح این ماده طبیعی را به خود جذب کرده و بافت آن را خشک می‌کند. در حالی که پودر تالک برای تمیز کردن روغن از سطح چرم کارآمد است، اما برای پاک کردن لکه روغن بهتر است از مواد تخصصی تمیز کننده چرم استفاده کنید.

براق کردن چرم با روغن زیتون

کاربرد روغن زیتون برای کفش چرم، نرم‌تر و براق شدن آن است. پس اگر احساس می‌کنید چرم کفشتان کدر شده و ظاهر کثیفی دارد، حتما از این ترفند استفاده کنید. روغن زیتون را می‌توانید با خیال راحت جایگزین واکس یا دیگر محصولات مراقبتی کفش کنید.

برای این منظور کافی است چند قطره روغن زیتون روی کفش بریزید و با استفاده از دستمال نرم و تمیز، روغن را روی سطح چرم پخش کنید.

استفاده از پوست موز

آیا فکرش را می‌کردید که بتوانید با استفاده از پوست موز کفش چرم خود را تمیز کنید؟ این ماده طبیعی که اغلب مواقع دور انداخته می‌شود، برای اهداف مختلف خانه نیز کارایی دارد. ترکیبات موجود در پوست موز ذرات و جرم تجمع یافته روی چرم را از بین می‌برد و باعث براق شدن آن می‌شود.

  • پوست موز را بردارید و قسمت سفید داخلی آن را روی کفش چرم بمالید.
  • سپس یک دستمال نخی بردارید، آن را روی چرم بکشید تا جرم و کثیفی از بین برود و سطح کفش براق‌تر شود.
  • در نهایت کفش را در معرض هوا قرار دهید تا خشک شود.

تمیز کردن کفش چرم

کفش‌های چرمی را هرگز با سرکه تمیز نکنید

شاید شما هم شنیده باشید که برخی افراد می‌گویند: «اگر کمی سرکه در کابینت آشپزخانه دارید، دیگر نگران لکه‌‌‌های کفش چرمتان نباشید.» این افراد به شما پیشنهاد می‌دهند که ابتدا با کمک دستمال گردوخاک کفش را بگیرید. سپس آب و سرکه را به نسبت مساوی با هم مخلوط کنید. دستمالی را به این محلول آغشته نمایید و روی تمام نقاط کفش از جمله لکه‌‌ها بمالید. با این وجود به شما می‌گوییم:

استفاده از سرکه باعث خشک و آسیب‌پذیر شدن بافت محصولات چرمی می‌شود. از طرفی عملا سرکه واکس‌ها و چرمی های قدیمی از سطح چرم را به خوبی پاک نمی‌کند. اگر از خود می‌پرسید برای براق شدن کفش چرم باید از چه موادی استفاده کنید؟ پاسخ این است که تنها باید از محصولات مخصوص چرمی استفاده کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر