خواب | افزایش کیفیت خواب

خوابیدن بدون پتو باعث کاهش کیفیت خواب می شود؟ | تاثیر باورنکردنی خواب با پتو

در این مطلب سعی کردیم که ۵ تا از بهترین فواید سلامتی در استفاده از پتو هنگام خواب را به شما معرفی کنیم.

خواب
ویکی گردی:

علمای خواب معتقدند که استفاده از پتو در هنگام خواب کردن می‌تواند بهبود کیفیت خواب را بهبود بخشد. در ادامه، به برخی از دلایل علمی این موضوع پرداخته خواهد شد:

از فواید خواب با پتو بیشتر بدانید

حفظ دمای بدن:

یکی از عوامل مهم برای خواب عمیق و بهتر، حفظ دمای مناسب بدن است. با استفاده از پتو، بدن داغ خود را حفظ می‌کند و تلطیف نمی‌شود. به طور معکوس، در صورت عدم استفاده از پتو، بدن ممکن است در طول شب خنک شده و این می‌تواند خواب را مختل کند.

با این روش در عرض ۶۰ ثانیه خوابت می بره

احساس امنیت:

برای بسیاری از افراد، داشتن یک پتو در هنگام خواب کردن احساس امنیت و آرامش را به آنها می‌دهد. این احساس امنیت می‌تواند به خواب عمیق‌تر و کیفیت بهتر کمک کند.

 تنظیم طبیعی دمای بدن:

بدن ما در طول شب دماهای مختلفی تجربه می‌کند. در اوقاتی که بدون پتو خواب می‌بریم، دمای بدن ممکن است ناپایدار شود و باعث اختلال در فرایند نوروسنسوری خواب شود. این ممکن است منجر به بیدار شدن مکرر، خواب رفتن سطحی‌تر و کاهش کیفیت خواب شود.

رفع تنش عضلانی:

استفاده از پتو می‌تواند به کاهش تنش عضلانی و رفع درد و ناراحتی‌های جسمی کمک کند. با احساس راحتی و آرامش بیشتر، خواب بهتر و کیفیت بالاتر خواهد بود.

 تأثیر روانی:

برای بسیاری از افراد، پتو یک عنصر مرتبط با خواب مناسب است. حضور پتو می‌تواند به عنوان یک علامت شرطی برای مغز علائم خواب فرستاده و رفتارهای خواب را تنظیم کند. در صورت عدم حضور پتو، این استیمولوس روانی کم می‌شود و می‌تواند به کاهش کیفیت خواب منجر شود.

بدترین و مضرترین حالت خوابیدن چیه؟ + فیلم

با این حال، هر فرد ممکن است تجربه‌های مختلفی در خصوص استفاده یا عدم استفاده از پتو داشته باشد. بهتر است برای خودتان روشی را انتخاب کنید که به شما راحتی و خواب بهتری بدهد.

چرا بعضی ها حتی در هوای گرم هم بدون پتو خواب شان نمی برد؟

۱- دمای بدن را تنظیم می کند

ما انسان ها موجودات خون گرمی هستیم، یعنی بدن ما دمای داخلی خودش را تنظیم می کند و همین موضوع است که به ما کمک می کند گرم بمانیم. با این حال، وقتی به خواب عمیق فرو برویم، دیگر کنترل همه چیز را از دست می دهیم، اینجا است که از چیزهایی که در اطراف مان وجود دارد کمک می گیریم. استفاده از پتو به بدن ما کمک می کند دمایی که نیاز داریم را تنظیم و حفظ کند.

۲- یکی از بخش های اساسی روتین خواب ما است

ما انسان ها بنده ی عادت هستیم و این مسأله نقش زیادی در وابستگی ما به پتوهایمان دارد. ما همه ی عمرمان از پتو استفاده کرده ایم و این وسیله در برنامه ی روزانه ی ما ریشه دوانده است. به همین دلیل وقتی به رختخواب می رویم و روی خودمان پتو می کشیم، بدن ما متوجه می شود که وقت خواب فرا رسیده است.

۳- اضطراب و نگرانی را کم می کند

سروتونین یکی از موارد شیمیایی ای است در حس خوبی در ما ایجاد می کند و نقش مهمی در حفظ شادی و آرامش ما دارد. وقتی مضطرب و نگران هستیم، خوابیدن برایمان سخت می شود. با این حال، وقتی رویمان را می پوشانیم، میزان این ماده ی شیمیایی در بدن ما افزایش پیدا می کند و آن حس های ناخوشایند از بین می روند.

چه بخوریم تا بهتر بخوابیم؟ | خوراکی های خواب آور را بشناسید

۴- به خوابیدن مان کمک می کند

پتوها یک خرد اقلیم به وجود می آورند، نوعی مانع که پشت آن دما تغییر چندانی ندارد. این باعث گرم شدن پوست ما می شود و عوامل بیرونی که باعث پایین آمدن دمای بدن می شوند دیگر اثر چندانی نمی توانند بگذارند. به این ترتیب زودتر به خواب می رویم و خواب بهتر و پیوسته تری را تجربه می کنیم.

۵- به ما احساس امنیت می دهد

پتوها به ما حس امنیت می دهند چون عمده ترس ما در دوران کودکی، ترس از تاریکی بود. به همین خاطر وقتی این ترس به ما هجوم می آورد خودمان را زیر پتو پنهان می کردیم. این برای ما یک راه فرار جادویی بود که با ترس مان مقابله می کرد و به ما حس امنیت می بخشید. این حس امنیت هنوز هم هر بار که به زیر پتو می رویم با ما است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر