خمیر پیتزا | طرز تهیه خمیر پیتزا

خمیر پیتزا خانگی به سبک فست فودی ها + طرز تهیه

اگر دوست دارید در خانه پیتزا درست کنید، اول باید راز درست کردن خمیر پیتزا رو به خوبی بدونید. با ما همراه باشید.

خمیر پیتزا
ویکی گردی:

یکی از مواردی که می تواند تاثیر زیادی در خوشمزه و باکیفیت بودن پیتزا داشته باشد، خمیر پیتزا است. زمانی که شما تصمیم می گیرید در خانه پیتزا درست کنید، اولین کاری که باید کنید این است خمیر پیتزا را بر اساس یک دستور عالی تهیه کنید. ما در ادامه بهترین دستور خمیر پیتزا را برای شما قرار داده ایم.

طرز تهیه خمیر پیتزا

برای درست کردن خمیر پیتزا، شما به چند مرحله نیاز دارید. در ادامه، روشی ساده برای درست کردن خمیر پیتزا را برای شما توضیح می‌دهیم:

طرز تهیه پیتزا فوری بدون خمیر و فر

مواد لازم:

- 1 پیمانه آب گرم

- 1 قاشق غذاخوری سرخالی شکر

- 1 قاشق چایخوری نمک

- 1/4 پیمانه روغن زیتون

- 1 بسته خمیر نان فوری

- 3 پیمانه آرد سفید

 

خمیر پیتزا خانگی

طرز تهیه:

1. در یک کاسه بزرگ، آب گرم، شکر و نمک را با هم مخلوط کنید.

2. روغن زیتون را به مواد مخلوط شده اضافه کرده و دوباره همه را با هم مخلوط کنید.

3. مخمر فوری و شکر رو به آب اضافه کنید و با قاشق هم بزنید و روی ظرف رو بپوشونید و ده دقیقه زمان بدین تا پف کنه و عمل بیاد. (مخمر از شکر تغذیه و شروع به فعالیت می‌کنه. این شکر نقش تغذیه‌ کننده مخمر رو داره و باعث شیرینی طعم خمیر نمی‌شه.)

طرز تهیه پیتزا تابه ای خانگی و خوشمزه بدون نیاز به فر

نکته مهم: دمای آب توی این مرحله خیلی مهمه، اگر آب زیادی داغ یا سرد باشه مخمر (خمیرمایه فوری) شما عمل نمی‌کنه و در نتیجه خمیرتون پف نمی‌کنه و سفت می‌شه.

4. در این فاصله نمک رو به آرد اضافه کنید و با قاشق هم بزنید تا مخلوط بشه. خیلی بهتره که ترکیب آرد و نمک رو ۲-۳ بار از الک رد کنید. این هوادهی باعث می‌شه در نهایت خمیرتون سبک باشه. حالا روغن مایع رو به آرد اضافه و مخلوط کنید.

درست کردن خمیر پیتزا

 5. بعد خمیر مایه عمل‌ اومده رو به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط بشه.

6. حالا نوبت اضافه کردن دو سوم آب باقی موندست. چون کیفیت آردها و گلوتن موجود در اونها متفاوته ممکنه همه آب مصرف بشه یا اضافه بمونه. بنابراین آب رو کم کم اضافه می‌کنیم. کمی که آب اضافه کردیم با قاشق مواد رو مخلوط می‌کنیم. مواد حالت خرده نون به خودش می‌گیره.

یادتون باشه بعد از هر بار اضافه کردن آب به ترکیب به خوبی با دست یا قاشق همه مواد رو بهم بزنید تا آب توی مواد کاملا حل بشه.

 7. از اینجا به بعد از دست کمک می‌گیریم. بازم کمی آب اضافه می‌کنیم و سعی می‌کنیم خمیر رو کم کم جمع کنیم و در نهایت با اضافه کردن مقدار بیشتری آب خمیر جمع می‌شه. خمیر به دست اومده لطیف نیست و شکل یک‌دستی هم نداره اما چسبندگی هم نداره.

8. خمیر رو روی صفحه کار قرار می‌دیم و با دست شروع به ورز دادن خمیر می‌کنیم. با انگشت‌های یک دست پایین خمیر رو نگه دارین و با قسمت انتهایی دست خمیر رو به سمت جلو هل بدین و به عبارتی خمیر رو ورز بدین و سعی کنین خمیر رو اصلا چنگ نزنین. کم کم و با ورز دادن مناسب، خمیر حالت یک‌دست پیدا می‌کنه و دیگه از ترک‌های روی خمیر خبری نیست و خمیر نرم‌تر می‌شه.

9. حدود پنج الی ۷ دقیقه خمیر رو ورز بدین. بعد از اضافه کردن خمیر مایه به آرد، ورز دادن خمیر باعث می‌شه گلوتن موجود در آرد باز بشه و در نهایت خمیر نرم و لطیف بشه. بنابراین مرحله ورز دادن خمیر خیلی در کیفیت کار تاثیر داره و نباید حذفش کرد.

اگر ورز دادن خمیر برای شما کار سختیه، می‌تونید خمیر رو ۱۰۰ بار به سطح کارتون بکوبید. این کوبیدن همان عمل ورز دادن رو باید براتون انجام بده، یعنی کاملا متوجه تغییر بافت و لطافت خمیر می‌شید.

خمیر پیتزا جادویی

10.بعد از ورز دادن، خمیر رو چونه کنید و کف ظرف رو کمی با روغن مایع چرب کنید و خمیر رو داخل ظرف قرار بدین و روی خمیر رو هم خیلی کم چرب کنید و بعد روی ظرف سلفون بکشید و روی اون رو با دستمال بپوشونید و در فضای محیط به مدت یک الی دو ساعت استراحت بدین. (ترجیحا فضای استراحت خمیر گرم و تاریک باشه مثل داخل کابینت یا داخل فر “خاموش”) بعد از استراحت حجم خمیر دو برابر می‌شه.

طرز تهیه پیتزا مخلوط خانگی و خوشمزه + نکات تکمیلی

پهن کردن خمیر:

  • در این مرحله خمیر رو با دست فشار بدین تا پف خمیر بخوابه و دوباره کمی ورز بدین تا هوای داخل خمیر کاملا خارج بشه.
  • بسته به اندازه پیتزا می‌تونین خمیر رو دو قسمت یا چهار قسمت کنید و برای تهیه پیتزای بزرگ می‌تونین از کل خمیر استفاده کنید.

ورز دادن خمیر پیتزا

  • برای تهیه دو عدد پیتزای سایز متوسط خمیر رو دو قسمت کنید و هر قسمت رو چونه کنید و روی صفحه کار با وردنه شروع به باز کردن خمیر کنید. صفحه کار نیازی به آردپاشی نداره و خمیر چسبنده نیست. سعی کنید هنگام باز کردن خمیر پیتزا خمیر شکل دایره خودش رو حفظ کنه. خمیر رو به ضخامت دلخواهتون باز کنید. بعضی ها پیتزا رو با خمیر نازک و بعضی با خمیر ضخیم‌تر می‌پسندن.
  • قالب مخصوص پیتزا رو خیلی کم با روغن جامد چرب کنید و یا داخل قالب کاغذ روغنی قرار بدین و چربش کنید.
  • برای چرب کردن قالب از کره هم می‌تونید کمک بگیرید.
  • خمیر رو داخل قالب پهن کنید و حالا خمیر پیتزای شما آمادست تا مخلفات پیتزا رو روش بریزین و داخل فر قرار بدین.
  • اگه قالب مخصوص پیتزا ندارین کف سینی فر کاغذ روغنی بذارین و کمی با روغن جامد چرب کنید و خمیر پیتزا رو بعد از باز کردن روی سینی قرار بدین.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • ناشناس

    سلام مقدار برای تا پیتزاس