بنزین | بنزین زدن | نکات بنزن زدن | 3 اصل مهم بنزین زدن

نکات مهمی که هنگام بنزین زدن باید رعایت کنید + ویدیو

سه اصل مهم در مورد بنزین زدن وجود دارد که در این مطلب از سایت ویکی گردی به همراه نکاتی دیگر به شما توضیح می دهیم با ما همراه باشید.

ویکی گردی:

آیا به عنوان راننده یا مالک وسیله نقلیه می‌دانید روش صحیح بنزین زدن را می دانید. روش های بنزین زدن که هم سبب صرفه‌ جویی شود هم استفادهٔ بیشتر و بهتر از بنزینی کنید که خریده‌اید؟ حتی اگر می‌دانید هم پیشنهاد می‌ کنیم آنچه را در پی آمده بخوانید شاید نکته‌ای در مورد بنزین زدن بیابید که برایتان مفید باشد.

نکاتی دیگر در خصوص بنزین زدن 

1- در زمان‌های خنک خودرو سوخت‌گیری کنید

از نظر علمی ثابت شده است که مایعات در هنگام خنک بودن سنگین‌تر هستند. می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که باک خودروی شما در هنگام خنک بودن، گنجایش بیشتری دارد. در روزهای گرم و ایام تابستان به‌سختی می‌توان به چنین شرایطی دسترسی داشت؛ به همین دلیل، راننده‌های حرفه‌ای در چنین مواقعی سعی می‌کنند غروب‌ها یا هنگام سپیده‌دم به جایگاه‌های عرضه مراجعه کنند.

با این روش میتونی خیلی راحت از ماشین بنزین بکشی! + فیلم آموزشی

2- بلافاصله بعد از رفتن خودروی حامل سوخت، بنزین نزنید

هنگامی که تانکر حامل سوخت به جایگاه می‌آید و مخازن زیرزمینی جایگاه را پر می‌کند، آشغال‌ها و ماسه‌های کف مخزن را بالا می‌آورد. در نتیجه کسی که بلافاصله بعد از رفتن تانکر سوخت بنزین می‌زند، به احتمال زیاد بخشی از این آشغال‌های ناخواسته را وارد باک خودرویش می‌کند. این مواد و آشغال‌ها بلافاصله وارد موتور خودرو می‌شوند و مشکلاتی را برای احتراق سالم موتور به وجود می‌آورند. از مهم‌ترین ترفندهای بنزین زدن این است که با دیدن تانکری که از جایگاه خارج می‌شود، شما هم راه‌تان را کج کنید!

3- هر چند وقت یک‌بار از بنزین سوپر استفاده کنید

بنزین عادی هم به‌خوبی شما و مسافرتان را جابه‌جا می‌کند و ارزان‌تر هم هست. اما بهتر است کمی به فکر خودرو هم باشید و از بنزین‌های با اکتان بالا که به اسم بنزین سوپر در ایران شناخته می‌شوند استفاده کنید. این بنزین‌ها کیفیت بهتری دارند و امکان احتراق بهتر موتور خودرو را فراهم می‌کنند. یک قانون عمومی وجود دارد که می‌گوید بهتر است بعد از هر 2 باک بنزین عادی، یک باک بنزین سوپر بزنید.

وقتی موقع بنزین زدن، ورودی باک آتیش گرفت چیکار کنم؟ + فیلم

4- اهرم نازل را تا انتها فشار ندهید

احتمالا این مورد را قبول نمی‌کنید. همه دوست دارند که با بیشترین سرعت بنزین بزنند تا بتوانند سریع‌تر به کار و زندگی‌شان برسند. اما لازم است بدانید که سوخت‌گیری با سرعت بالا، منجر به ورود مقدار زیادی بخار همراه با بنزین به درون باک خودرویتان می‌شود؛ همان اتفاقی که باعث می‌شود بگوییم بنزین جایگاه هوا دارد. این بخار بنزین هم بخشی از چیزی است که شمارنده‌ی پمپ محاسبه می‌کند و شما باید پول بخار بنزین را هم بپردازید. پس هرچه کندتر سوخت‌گیری کنید، بخش بیشتری از پول‌تان واقعا صرف بنزین خواهد شد و پول کمتری بابت بخار بنزین خواهید داد.

5- در باک بنزین را خوب محکم کنید

بنزین به راحتی بخار می‌شود و بخار بنزین هم به درد هیچ‌کسی نمی‌خورد. اگر در باک سفت نباشد، بخار بنزین به راحتی از باک خودرو خارج می‌شود. بخار شدن بنزین در هوای گرم می‌تواند بخش زیادی از بنزین شما را هدر بدهد. دقیقا به همین دلیل است که در فصل تابستان هنگامی که در باک خودرو را باز می‌کنید، صدای خروج باد را با فشار زیاد می‌شنوید. بخار بنزین شب‌ها و هنگام سرد شدن دوباره، مایع می‌شود و به درون باک برمی‌گردد. تنها کاری که باید انجام دهید اطمینان از محکم بودن در باک است.

6- هرگز باک خودرو را کاملا پر نکنید

این موضوع دلیل ساده‌ای دارد. با وجود اینکه بسیاری از نازل‌های موجود در پمپ‌های بنزین دارای قطع‌کن هستند، اما برخی هم چنین سیستمی ندارند؛ در نتیجه ممکن است بخشی از بنزین مازاد باک روی زمین بریزد. اما خیلی از نازل‌ها طوری طراحی شده‌اند تا بنزین سرریز شده را از طریق نازل به درون پمپ برگردانند. با این حساب شما پول بنزینی را پرداخت می‌کنید که به درون پمپ برگشته است.

    خیلی از نازل‌ها طوری طراحی شده‌اند تا بنزین سرریز شده را از طریق نازل به درون پمپ برگردانند.

7- از مکمل‌های سوخت استفاده کنید

با وجود بدبینی نسبت به مکمل‌های سوخت باید باور کنیم این مکمل‌ها واقعا کار می‌کنند و بر عملکرد بهتر موتور خودرو تاثیر ‌گذارند. مکمل‌ها از یک طرف، اکتان بنزین را بالا می‌برند و از طرف دیگر، منجر به بهتر کار کردن انژکتور خودرو می‌شوند. پس می‌توان گفت هزینه کردن برای مکمل سوخت می‌تواند بر افزایش عمر موتور خودروی شما تاثیر بگذارد.

8- به مقدار کم بنزین نزنید

به همان میزانی که سوخت‌گیری بعد از خروج تانکر حمل سوخت منجر به ورود آشغال‌ها به درون باک خودرو می‌شود، کم بودن سوخت درون باک هم می‌تواند به چنین اتفاقی بینجامد. معمولا پس از گذشت مدتی از عمر خودرو، ذرات و ماسه در کف باک بنزین رسوب می‌کنند. به همین دلیل استفاده از ته‌مانده‌ی باک می‌تواند منجر به وارد شدن این ذرات به درون موتور شود. علاوه بر این، کم بودن بنزین درون باک می‌تواند فشار زیادی به پمپ بنزین خودرو وارد کند. اگر فشار به پمپ بنزین به مدت طولانی ادامه پیدا کند، می‌تواند آن را خراب کند. به همین دلیل توصیه می‌شود هرگز در حجم‌های کم (مثلا به اندازه‌ی 5 لیتر) بنزین نزنید. توصیه می‌شود حداقل به اندازه‌ی یک چهارم ظرفیت باک خودرویتان بنزین بزنید.

اگر زمان رانندگی بنزین تمام شد، چه کنیم؟ + فیلم

9- فشار باد تایر را تنظیم کنید

تاثیر کم‌باد بودن تایرها بر افزایش مصرف سوخت به صورت عملی اثبات شده است. بهتر است باد تایرهایتان را به صورت ماهانه تنظیم کنید و در هر فصل، فشار باد توصیه‌شده برای همان فصل را داشته باشید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۸ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر