مسکن ملی | ثبت نام مسکن ملی

نحوه ثبت نام مسکن ملی 1402 + شرایط و مدارک لازم

یکی از طرح‌های دولت برای خانه‌دار کردن مردم، طرح نهضت ملی مسکن است که به نوعی در ادامه طرح مسکن مهر مطرح شد. در این مطلب نحوه ثبت نام مسکن ملی 1402 را آموزش می‌دهیم.

مسکن ملی
ویکی گردی:

ثبت نان مسکن ملی آغاز شد؟ دولت برای رفع مشکل افراد به‌ویژه جوانان طرح حمایتی مسکن ملی را معرفی کرد تا افرادی که توانایی پرداخت اقساط تعیین شده را دارند، بتوانند در وب‌سایت این طرح ثبت‌نام کرده و صاحب خانه شوند. اما ثبت‌نام برای این طرح دارای برخی شرایط و ضوابط مختلف است که شاید همه افراد متقاضی نداشته باشند. در این مطلب قصد داریم نحوه ثبت نام مسکن ملی 1402 را آموزش دهیم. در ادامه با ویکی گردی همراه باشید.

آموزش نحوه ثبت نام مسکن ملی 1402

طرح اقدام ملی مسکن یک برنامه حمایتی برای تأمین مسکن کسانی است که خانه ندارند اما می‌توانند اقساط تسهیلات و اقساط هزینه‌ زمین را تأمین کنند. برای استفاده از این طرح حمایتی باید از طریق سامانه‌ جامع طرح‌های حمایتی مسکن ثبت‌نام کنید و برای مرحله‌ اول سپرده‌گذاری کنید. استفاده از این طرح پیش‌شرط‌هایی مثل تأهل، نداشتن مسکن و زمین از سال ۸۴ و عدم استفاده از تسهیلات مسکن و زمین از ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، سابقه‌ ۵ ساله‌ سکونت در شهر مورد تقاضا و شرایط دیگر دارد. افراد مجرد هم با شروطی می‌توانند از این طرح استفاده کنند که در ادامه توضیح می‌دهیم.

زمان واریز سود سهام عدالت اعلام شد + فیلم

طرح مسکن ملی چیست؟

مسکن ملی یا پروژه‌ نهضت ملی مسکن طرحی است که از سال ۱۴۰۰ شروع شد تا 4 میلیون خانه ساخته شود. گفته می‌شود یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد به مرحله‌ اجرا رسیده است. در سال گذشته سقف تسهیلاتی که به هر متقاضی تعلق می‌گرفت ۴۵۰ میلیون تومان بود که اردیبهشت امسال اعلام شد به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافته؛ البته سقف این وام به شهرهای استان تهران تعلق می‌گیرد و در شهرهای دیگر و روستاها این مبلغ کمتر است.

شرایط ثبت‌نام در طرح مسکن ملی

ثبت‌نام در طرح مسکن ملی پیش‌شرط‌هایی نیز دارد. این طرح در درجه اول برای استفاده‌ افراد متأهل در نظر گرفته شده است.

اولین و مهم‌ترین شرط این است که متقاضی و افراد تحت سرپرستی او از تاریخ ۱/۱/۱۳۸۴ نباید صاحب زمین مسکونی یا واحد مسکونی باشند. همچنین از تاریخ ۲۲/۱۱/۱۳۵۷ نباید از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن مثل زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و ساخت واحد مسکونی استفاده کرده باشند.

متقاضی باید متأهل یا سرپرست خانوار باشد و زنان خودسرپرست هم حداقل باید ۳۵ سال سن داشته باشند.

متقاضی باید در شهری که در آن تقاضای استفاده از مسکن ملی دارد حداقل ۵ سال زندگی کرده باشد. منع قانونی برای تسهیلات بانکی مثل چک برگشتی یا تسهیلات معوقه هم نداشته باشند.

متقاضی باید بتواند هزینه‌ مازاد تسهیلات بانکی را که برای ساخت مسکن لازم است تأمین کند. متقاضیان واجد شرایط بر اساس اعلام دستگاه یا نهاد مربوطه باید بتوانند حداقل سی درصد هزینه‌ ساخت مازاد بر تسهیلات بانکی سپرده‌گذاری کنند.

همچنین توانایی پرداخت اقساط ماهیانه‌ بانکی تسهیلات هم مهم است. متقاضی باید بتواند اقساط ماهیانه وام بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد را پرداخت کند.

ثبت نام مسکن ملی برای افراد مجرد

مجردها هم می‌توانند در صورت داشتن پیش‌شرط‌هایی از این طرح حمایتی استفاده کنند.

گروه اول کسانی هستند که تعهدنامه محضری می‌دهند در زمان انعقاد قرارداد واگذاری واحد مسکونی عقدنامه رسمی ازدواج دائم را ارائه می‌کنند.

رایج‌ ترین مشکلات گوشی شیائومی و راه‌ حل‌ آنها + کدهای مخفی

ثبت‌نام برای این گروه در صورتی مجاز است که مرد مجرد بالای ۲۳ سال تا ۴۵ سال باشد. سابقه‌ مالکیت مسکن یا زمین با کاربری مسکونی نداشته باشند. از امکانات دولتی یا نهادهای عمومی غیردولتی مثل زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه خرید یا ساخت واحد مسکونی از ۲۲/۱۱/۱۳۵۷ استفاده نکرده باشند. همچنین همسرشان هم در زمان انعقاد قرارداد باید این شرایط را داشته باشد. علاوه بر این‌ها باید پنج سال هم در شهر مورد تقاضا سابقه سکونت داشته باشند و تعهد محضری بدهند که تا زمانی که قرارداد واگذاری واحد منعقد می‌شود عقدنامه محضری ازدواج دائم را ارائه می‌دهند.

از زمان تنظیم قرارداد تا تحویل مسکن، اگر عقدنامه‌شان فسخ شود یا طلاق بگیرند وزارت راه و شهرسازی می‌تواند قرارداد مسکن ملی را فسخ کند، وجوه دریافتی برگردانده می‌شود و واحد به شخص دیگری واگذار می‌شود.

واحد مسکونی طرح نهضت ملی برای استفاده زوجین است. اگر هر کدام به‌طور مستقل ثبت‌نام کرده باشند هم مجموعاً فقط یک واحد به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

غیر از این گروه، پنج گروه از افراد مجرد دیگر هم می‌توانند بدون شرط ارائه‌ عقدنامه، برای طرح مسکن ملی ثبت‌نام کنند:

  •     نخبگان علمی با معرفی بنیاد ملی نخبگان
  •     مردان مجرد بالای ۴۵ سال
  •     زنان مجرد بالای ۳۵ سال
  •     معلولان جسمی حرکتی که حداقل ۲۰ سال سن دارند با معرفی سازمان بهزیستی
  •     بیماران خاص بر اساس ضوابط وزارت بهداشت درمان و‌ آموزش پزشکی

به‌طور کلی در زمان انعقاد قرارداد اولویت با متأهل‌ها است و در میان آن‌ها هم اولویت با خانواده‌هایی است که جمعیت بیشتری دارند.

مدارک مورد نیاز احراز شرایط برای افراد مجرد

برای ثبت‌نام باید تصویر کارت ملی، تصویر شناسنامه و گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا را بارگذاری کنید.

به عنوان گواهی سابقه‌ سکونت می‌توانید یکی از این موارد را ارائه کنید:

  •     گواهی تحصیل متقاضی تا پیش از دانشگاه
  •     گواهی محل تحصیل در دوره دانشگاه به اضافه‌ حداقل دو سال سابقه‌ بیمه
  •     مدارک مربوط به محل تولد شناسنامه متقاضی یا والدین
  •     جواز کسب شاغلین اصناف برای متقاضی یا والدین او
  •     سابقه پرداخت بیمه متقاضی یا والدین
  •     گواهی اشتغال به کار ادارات دولتی متقاضی یا والدین او
  •     گواهی مبنی بر پرداخت مستمری‌بگیران و بازنشستگان یا والدین متقاضی
  •     پروانه اشتغال به کار مهندسی
  •     کاردانی و معماران تجربی برای متقاضی
  • * اجاره‌نامه به عنوان گواهی سابقه‌ سکونت پذیرفته نمی‌شود.

هزینه ثبت‌نام طرح مسکن ملی

هنوز شرایط ثبت‌نام مسکن ملی در سال ۱۴۰۲ مشخص نشده و در نتیجه هزینه‌ اسم‌نویسی در این طرح هم معلوم نیست. به محض اینکه هزینه‌ها مشخص شود این مطلب به‌روزرسانی خواهد شد.

شرایط سال گذشته به این صورت بود که متقاضی در مرحله‌ اول ثبت‌نام مسکن، باید حداقل ۴۰ میلیون تومان در این طرح سپرده‌گذاری می‌کرد که رقم سپرده در سال جدید هنوز مشخص نشده است.

ثبت‌نام در طرح مسکن ملی در خانه

هنوز امکان ثبت‌نام مسکن ملی در سال ۱۴۰۲ فعال نشده، اما به محض فعال شدن شما می‌توانید با طی کردن مراحل زیر به صورت اینترنتی برای ثبت‌نام اقدام کنید.

 روش صحیح و اصولی تیکه کردن مرغ + فیلم

سایتی که برای طرح اقدام ملی یا همان طرح مسکن ملی در نظر گرفته شده سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن به آدرس saman.mrud.ir است.

پس از ورود به این سامانه در بالای صفحه گزینه‌ ثبت‌نام نهضت ملی مسکن را انتخاب کنید. در این صفحه مقررات ثبت‌نام برای شما نمایش داده می‌شود که باید آن را مطالعه کنید و آن را تأیید کنید.

سپس نوبت وارد کردن اطلاعات شما است. اطلاعاتی چون کد ملی و شماره همراه را وارد کنید و پس از وارد کردن کد امنیتی به مرحله‌ بعد بروید.

مرحله‌ بعد اطلاعاتی در مورد شهر محل سکونت، مشخصات متقاضی، شغل، سوابق سکونت را از شما می‌خواهد. همچنین باید افراد تحت تکفل خود را هم به این اطلاعات اضافه کنید و اطلاعات آن‌ها را ثبت کنید.

پس از اینکه این مراحل را به‌طور کامل طی کردید می‌توانید پیش‌نمایش اطلاعات خود را مشاهده کنید. سپس گزینه‌‌ تأیید صحت اطلاعات را فعال کنید، در صورتی که مراحل ثبت‌نام را کامل طی کرده باشید کد رهگیری دریافت می‌کنید. این کد را جایی یادداشت کنید تا با استفاده از همان در مراحل بعدی روند کارتان را در سامانه پیگیری کنید.

تاریخ جدید ثبت‌نام طرح مسکن ملی

تاریخ جدید ثبت‌نام مسکن ملی در سال ۱۴۰۲ هنوز اعلام نشده است اما در سال گذشته تاریخ ثبت‌نام از ۱۵ تا ۳۰ تیر ماه بود. بر اساس اطلاعیه‌های سامانه اکنون ثبت نام انجام نمی‌شود اما پس از پالایش متقاضیان و وجود ظرفیت‌های خالی و در صورت احصاء مجدد زمین‌های مناسب مجدداً برای ثبت‌نام برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی می‌شود و لیست شهرها اعلام می‌شود.

پیگیری ثبت‌نام طرح مسکن ملی با کد ملی

کسانی که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند می‌توانند برای پیگیری درخواست خود به آدرس سامانه جامع طرح‌های مسکن مراجعه کنند و در نوار بالای صفحه مشاهده و پیگیری درخواست‌ها را انتخاب کنند.

برای ورود به سامانه لازم است که با وارد کردن شماره همراه خود از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند وارد شوید و سپس وضعیت درخواست خود را مشاهده کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۶ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • شاکر

    ثبت نامی های قبلی را به کجا رسانده‌اید که می‌خواهید ثبت نام جدید را شروع کنید؟

  • مهدی دیدداربخشایش

    با سلام می‌بخشید بنده میتوانم تا200میلیون تومان تهیه کنم آیا میتوانم صاحب مسکن ملی باشم لطفاً جواب منوبدهید

  • نیمار

    سه ساله معطلیم بهمون مسکن ملی بدن هرروز قیمت چیزی که هنوز ساخته نشده داره میره بالا الان دقیقا با چه رویی اومدی تیتر زدی ثبت نام مسکن ملی؟؟؟

  • علی

    یک سال پیش پیغام دادید که ۴۰ میلیون واریز کن ،،منم واریز کردم مسکن ملی هشتگرد ،،از اون تاریخ دیگه هیچ خبری نشده نمیدونیم چیشد کار میکنن نمیکنن ؟خلاصه اول قبلیها رو تحویل بدین جدید پیشگش

  • حسین

    دروغه من ثبت نام کردم دوساله خبری نیست 16ساله هاشیه تهرانم

  • فاطمه صادقوند

    خانمی هستم بی سرپرست با دو فرزند پسر که اجاره نشین هستم ومددجوی کمیته امداد هستم وحدود چن ساله سابقه دارم ولی هنوز متاسفانه خونهی از مسکن مهر دریافت نکردم ازشما عاجزانه خواهشمندم که فکری بحال ما بی سرپرستان بکنید باتشکر

  • مهین

    باعرضه سلام اگرخودمان زمین داشته باشیم آیامیتوانیم ازطرح مسکن ملی بهره ببریم.که دیگه نخواییم دولت بهمون زمین بده

    • ممد

      نه گل حتما باید از ی جا دیگه ب فنا بریم

  • بهاره فرهادی

    درباره مسکن ملی میخوام بیشتر بدونم

    • ناشناس

      باسلام امیدتان به خداباشه ونه بنده خداکه خودش وسیله اینکارهست انسانیت هم آرزوست

  • ناشناس

    بزک نمیر بهار میاد

  • آرام

    همه اینها دروغ ما که چند سال ثبت نام کردیم هنوز جوابی ندادند آنهایی هم به تامسون درآمده پول ۴۰میلیون دادند ولی هنوز خبری از خانه نیست فقط دروغ دلتون لطفا به این دولت خوش نکنید

  • ممد

    مسکن ملی ۱۴۰۰هم هنوز تکمیل دستمون نرسیده ... کف دست ما مو ندارن ..چی میخارونی