مسکن | خرید مسکن | فروش مسکن

خوش خبری برای خریداران مسکن | حق کمیسیون بنگاهی ها تغییر کرد

بر اساس تصویب مجلس فرمول محاسبه حق الزحمه مشاوران املاک خرید و فروش مسکن تغییر کرد.

قیمت مسکن
ویکی گردی:

حق کمیسیون املاکی ها برای خریدو فروش مسکن تغییر کرد. نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها با نحوه تغییر محاسبه حق الزحمه مشاوران املاک از اخذ درصدی از ارزش معامله به روش تعیین تعرفه از سوی وزارت راه و شهرسازی موافقت کردند. در ادامه این مطلب جزئیات بیشتر در خصوص حق الزحمه فروش مسکن را بخوانید.

بر اساس این مصوبه، وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت صمت آیین نامه تعیین حق الزحمه مشاوران املاک بر مبنای درصدی از ارزش منطقه‌ای املاک که مطابق ماده های ۵۴ و ۶۴ قانون مالیات های مستقیم، کمیسیون تقویم املاک هر ساله این دفترچه را تهیه می کند، متناسب با میانگین حجم قراردادهای به ثبت رسیده در هر منطقه جغرافیایی و به صورت پلکانی نزولی تا دو ماه پس از تصویب قانون تهیه کرده و به هیئت وزیران برای تصویب ارسال می کند.

چجوری اسمم رو تو شناسنامه عوض کنم؟ + مدارک مورد نیاز

بر اساس تبصره یک این ماده، نرخ مصوب تعرفه املاک برای هر معامله به صورت خودکار در سامانه املاک ومستغلات درج شده و مشاوران املاک مکلف به اخذ کمیسیون و حق الزحمه خود بر اساس این مبلغ هستند.

تبصره ۲ این ماده نیز می‌گوید اگر مشاوران املاک رقمی بالاتر از نرخ مندرج در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات اخذ کنند، مجرم بود و محکوم به بازگرداندن وجه معامله به طرفین (خریدار و فروشنده) و پرداخت ۲ برابر آن به عنوان جریمه به حساب خزانه داری کل هستند.

تبصره ۳ این ماده نیز به رتبه بندی مشاوران املاک از سوی وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت خانه های صمت و کشور تأکید دارد. در تبصره ۴ این ماده هم شاخص های رتبه بندی مشاوران املاک و شاخص ها و ضوابط مربوطه ذکر شده است.

با کدام یک از کارت های بانکی می‌توان کالابرگ خرید؟ + توضیحات

در تبصره ۴ همچنین سکوها و پلتفرم های معاملات مسکن نیز مشمول این قوانین دانسته شده و وضعیت رتبه بندی مشاوران املاک را وزارت راه و شهرسازی هر ۳ ماه یک بار در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات درج می کند. ضمن اینکه با پیشنهاد ولی الله بیاتی نماینده مردم تفرش در مجلس، معاملات زمین نیز در کنار معاملات مسکن و ساختمان مشمول گزارش های نظارتی دستگاه های مربوطه از جمله وزارت راه و شهرسازی قرار می گیرند که این پیشنهاد به تصویب نمایندگان رسید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر